Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jessi
Helt plötsligt slutade farthållaren funka på min S60 01:a , någon som vet om det är ett vanligt fel och hur man åtgärdar det ?
Användarvisningsbild
av Vojje
mycket vanligt. farthållaren är typ det första som systemet släcker ner vid problem.
de kan bero på allt möjligt. du måste rimligtvis göra en felkodsutläsning
av jessi
Vojje skrev:mycket vanligt. farthållaren är typ det första som systemet släcker ner vid problem.
de kan bero på allt möjligt. du måste rimligtvis göra en felkodsutläsning
Ok , bara boka tid på verkstaden då . Tack för svaret
Användarvisningsbild
av wissel
jessi skrev:Helt plötsligt slutade farthållaren funka på min S60 01:a , någon som vet om det är ett vanligt fel och hur man åtgärdar det ?
Innan du rusar till dyr verkstad så gör några enkla saker själv.
Det första är alltid att lossa minuspolen på bilbatteriet ca 10 min. Men gör det
på rätt sätt bara. ta ur startnyckeln, vänta 5 min. sedan lossar du minuspolen på batteriet.
Detta första är Gratis och där börjar jag alltid.
Kolla sedan av själva Knappsatsen till farthållaren, känns den OK ? Svampig/ Stum ?
Kolla nere vid Bromspedalen, ser allt normalt ut där, Bromskontakter osv ?
Kör o "peta" lite på pedalerna modell UPPÅT....
Ja lite sånt först, det KAN ju hjälpa med lite tur, och gör det det så köp Lott på hemvägen.
:-)
av mollan
Hej
På min förra V70 -99 så var det en kontakt som satt monterad nerevid kopplingspedalen (tror jag ) som var trasig och gjorde att farthållaren inte fungerade.
Denna var superlätt att byta och kostade bara nån hundring, kan ha varit till bromspedalen med kommer inte riktigt ihåg.

//Mollan
Volvo car UX

https://insideevs.com/news/787469/volvo-software-u[…]

Nytt UX

Kör en 2025 t6. Ja menyraden äter upp ka[…]

Stefans 968

Du kör för lite och för snällt[…]

Polestar 4 kombi

https://carnewschina.com/2026/02/18/polestar-4-est[…]