Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Ledatdrag
Tjenare, har blivit lite intresserad av o lära mig sladda och hållas lite mer. Allting började med att vi folkracetrimmade bilen min, och sen fick jag upp lite sug. Tänkte bara kolla om någon har några tips till en nybörjare? Och om det är värt o enhjula eller svetsa diffen?

Och vad är bäst att göra, kryckan eller sparka kopplingen? *

Tacksam för svar om någon orkar lägga ner tid!

Är f.ö en 940 från 94a, 531 omslipad vx3 och rensad katt, steg 2 chippad.
:)
Användarvisningsbild
av Perra83
På vintern kittlar du till lite på kopplingen sen sköter du sladden med gasen. Tycker inte att du ska svetsa. Kryckan är bra om du är nära att köra av eller nått för att få runt bilen.
av Ledatdrag
Perra83 skrev:På vintern kittlar du till lite på kopplingen sen sköter du sladden med gasen. Tycker inte att du ska svetsa. Kryckan är bra om du är nära att köra av eller nått för att få runt bilen.

Saken är ju, min är ganska slö på låga varv, så om jag håller 4-5 tusen varv, och sen sparkar kopplingen, så sitter det i huvudet att bara släppa lite på gasen, och då blir det bara ryckigt o de släpper inte. Ska jag köra gasen i bott när jag stampar till eller måste jag leka mig fram? Har inga direkta ställen o öva på.. bor i en stad där industriområden med stor öppen mark inte finns.. Och vill helst bara vara där det inte finns nå folk, eller stolpar.. haha!
av Ledatdrag
Vet inte riktigt vart jag ska fråga heller. Vet inte om de finns några drifting forum eller sådär, där man kan få lite mer hjälp.. ! Tror jag skiter i o svetsa, kommer bara få göra om o om hela tiden.. Den får enhjula sig till döden!
Användarvisningsbild
av päpplet
Stora parkeringar efter att butikerna stängt brukar vara lämpliga att öva på. Och det gör man givetvis när det är nysnö ute så spelar det ingen roll om man har vanlig öppen diff och en jättetrött motor under huven.

Min förstabil var en 740 GL med tidernas tröttaste F motor och slirande koppling men de gick att få ut den med vintertid :wink: (och många diken hamnade den i)

Ska det sladdas på asfalt är gamla åretrunt däck bak och blöt asfalt lättast att börja på (sinnessjukt dåligt fäste på 10 år gamla däck med dåligt mönster)
av Ledatdrag
päpplet skrev:Stora parkeringar efter att butikerna stängt brukar vara lämpliga att öva på. Och det gör man givetvis när det är nysnö ute så spelar det ingen roll om man har vanlig öppen diff och en jättetrött motor under huven.

Min förstabil var en 740 GL med tidernas tröttaste F motor och slirande koppling men de gick att få ut den med vintertid :wink: (och många diken hamnade den i)

Ska det sladdas på asfalt är gamla åretrunt däck bak och blöt asfalt lättast att börja på (sinnessjukt dåligt fäste på 10 år gamla däck med dåligt mönster)
Haha! Kul att du säger det, har åretrunt däck på, gamla och ruttna! Blir väl o blanka dem kanske! Men jag inväntar snön, sen tänker jag lära mig kontrollera bilen i sladd! Men, motorn min är inte trött, den är faktiskt väldigt pigg och blev det efter att trimmningen gick på. Den har gått 40tusen och det är min bruksbil! Men vill ändå ha kul med den för har inga direkta pengar o lägga på en till bil då jag bara är student med deltidsjobb..!

Vad ska jag börja med ? Ska jag börja med o försöka hålla han i cirklar under en tid och sen så småningom gå över till svängar osv?
av Ledatdrag
SA4AQS skrev:Du ska börja med att lära dig att göra en sladd sen direkt parera den, börja litet och öka sedan till större och längre sladdar.
Glöm inte att träna åt båda hållen.
Okej! Bara o invänta snön o lägga lite enhjulsbörns så länge då! Haha tack för svaren! :)

När jag sen ska gå på torr asfalt, ska jag bara stampa koppling som en dåre eller ?
av DandanRacing
Bara jag som inte stampar koppling? Testat en gång o gillade det inte alls.. visst om det håller på o skita sig o gå rakt fram kan man ju stampa ut bilen men annars brukar jag ligga på 2an o gasa ut henne på ställ, speciellt med 740/940 som är alldelles för lätta i rumpan så är det ju bara o dutta på gasen så åker rumpan ut utan förvarning.
av Ledatdrag
DandanRacing skrev:Bara jag som inte stampar koppling? Testat en gång o gillade det inte alls.. visst om det håller på o skita sig o gå rakt fram kan man ju stampa ut bilen men annars brukar jag ligga på 2an o gasa ut henne på ställ, speciellt med 740/940 som är alldelles för lätta i rumpan så är det ju bara o dutta på gasen så åker rumpan ut utan förvarning.

På snö ja, men på torr asfalt?
Volvo V60 2014

Tryck på knappen på mittkonsolen?

Hej! Ska försöka hålla det kortfat[…]

Drive / Hold

Jag har förvisso en B4 men där deaktiver[…]

Volvo car UX

Kört från Norrköping till Stockh[…]