Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av simonhalmstad
D2 med powershift fungerar fint, visserligen inget fartmonster men den duger för dom som inte vill ha så snabba fartresurser, den växlar mer distinkt upplever jag och lite bättre än geartronic men ifrån stillastående gäller det att va lätt på gasen annars blir det ryckigt. Upplevs också om man ska köra ut ifrån en korsning snabbt, så fast gasen är i botten så reagerar den väldigt sent. Och sent kommer accet. Men det är nog inte tänkt att man ska köra så med en D2. Bättre totalkostadsekonomi har den. Blir väl bara några 100 lappar dyrare i månaden att äga en D3.
av Fetafredrik
Fetafredrik skrev:
ErikV40 skrev:Jag kör en D2 automat. Vilken jag är mycket nöjd med. Ryckigt går den inte men kan ibland koppla lite för mycket och blir lite varvig. Inget jag stör mig på.
Kan ibland sakna lite extra kraft, men inte ofta.
har varit och provkört en D3 idag tycker i det stora hela så funkar det bra, Visst så märkts det att drivlinan har några år på nacken, retade mig lite på
ett innsugsljud eller om det är turbon som pyser till när man smyger iväg lite försiktigt. Sedan går den tyst och fint.ska även försöka hinna med en D2 också,sedan blir det provkörning
av bmw 1 serie med 8 stegsautomaten återkommer naturligtvis!
Finns det något värre än bilköparångest? (I-landsproblem)
Lägger till detta:Åkte idag med en kompis som har en V70 D4 Aut -14 denna bil hade inga missljud för sig vid fiskörning,börjar tro att
D3:an inte gick som den ska.......Får testa en annan D3
av fredrikwt
Hade en V40 d2 aut som hyrbil förra veckan, körde Norrköping - Jönköping tur o retur. Lådan i stadstrafik var snudd på katastrof, ryckigt och fördröjning, i fart fungerade den fint och mkt är nog en vanesak. Mest förvånad var jag över bränsleförbrukningen som landade på 0.69 enligt datorn - förmodligen mer i verkligheten. Inte imponerad, törstig, trött o drivlina som är så där.
av Fetafredrik
fredrikwt skrev:Hade en V40 d2 aut som hyrbil förra veckan, körde Norrköping - Jönköping tur o retur. Lådan i stadstrafik var snudd på katastrof, ryckigt och fördröjning, i fart fungerade den fint och mkt är nog en vanesak. Mest förvånad var jag över bränsleförbrukningen som landade på 0.69 enligt datorn - förmodligen mer i verkligheten. Inte imponerad, törstig, trött o drivlina som är så där.
Att upplevelsen att köra en volvo V40 d2 aut är så otroligt spretande är intressant. Kan det bero på vad man refererar till?
ser att du kör en bmw X1 en tillsynes kompetent bil.
Tack för ditt svar!
Användarvisningsbild
av crumpets
Dubbelkopplingslådan powershift har rört upp känslor sen den introducerades. T4/T5 har både hyllats och sågats otaliga gånger här på jagrullar. Skulle kunna vara en extremt individkänslig kalibrering/dålig end of line-kalibrering på dessa eller helt enkelt så att folk har väldigt olika förväntningar på hur det ska kännas.
Värt att notera är att vissa lådor adapterar kopplingarna som mest under de första ingreppen, dvs kör man den i stan strax efter att den är byggd kommer den gå som skit. Vet ej hur rutinen ser ut på denna lådan dock.
av fredrikwt
Fetafredrik skrev:
fredrikwt skrev:Hade en V40 d2 aut som hyrbil förra veckan, körde Norrköping - Jönköping tur o retur. Lådan i stadstrafik var snudd på katastrof, ryckigt och fördröjning, i fart fungerade den fint och mkt är nog en vanesak. Mest förvånad var jag över bränsleförbrukningen som landade på 0.69 enligt datorn - förmodligen mer i verkligheten. Inte imponerad, törstig, trött o drivlina som är så där.
Att upplevelsen att köra en volvo V40 d2 aut är så otroligt spretande är intressant. Kan det bero på vad man refererar till?
ser att du kör en bmw X1 en tillsynes kompetent bil.
Tack för ditt svar!
Självklart har det relevans till vad man kör och är van vid samt vad man prioriterar. På forum likt detta samlas ju dessutom främst entusiaster av olika nivåer och vi har normalt högre krav än genomsnittskunden och det ska man väl ha med sig när man läser och därför är det viktigt att skaffa sig en egen uppfattning om en sak som denna. Jag är dock inte BMW-fanatiker men har generellt svårt att gilla bilar som har en lägre nivå än Volvo, sannolikt är min nästa bil en BMW eller en Volvo, kanske Audi.
Användarvisningsbild
av ErikV40
Kan tillägga att det är en vanesak att köra en D2 med aut.

Jag hade själv aldrig haft automat innan. Det tog mig säkert en månad innan jag vant mig.
Det är kanske inte den absolut bästa lådan om man jämför med andra bilar man åkt i men känner mig trots det väldigt nöjd.
Förbrukning på 0,69 är väldigt främmande. Jag låg nog på 0,50 (0,53 vid pump) första veckan. Nu efter ca 900mil ligger den på 0,48 (0,51 vid pump).
Min gamla V50 D2 manuell låg på 0,56 i färddatorn.
Användarvisningsbild
av andreas 80
Får också flika in med att det är en vanesak.

Kör vanligtvis v60 d3 automat. Men när jag sätter mig i min fars v40 d2 med powershift så får jobba lite anorlunda med gasen, framförallt i stan för annars blir den lätt ryckig. Lär man sig bara beteendet så tycker jag det är en riktigt fin låda. Mjuka och bra växlingar.
av Fetafredrik
Fetafredrik skrev:
ErikV40 skrev:Jag kör en D2 automat. Vilken jag är mycket nöjd med. Ryckigt går den inte men kan ibland koppla lite för mycket och blir lite varvig. Inget jag stör mig på.
Kan ibland sakna lite extra kraft, men inte ofta.
har varit och provkört en D3 idag tycker i det stora hela så funkar det bra, Visst så märkts det att drivlinan har några år på nacken, retade mig lite på
ett innsugsljud eller om det är turbon som pyser till när man smyger iväg lite försiktigt. Sedan går den tyst och fint.ska även försöka hinna med en D2 också,sedan blir det provkörning
av bmw 1 serie med 8 stegsautomaten återkommer naturligtvis!
Finns det något värre än bilköparångest? (I-landsproblem)
Japp idag har jag provat bmw 118 d med m-pkt samt den 8 stegade automaten,Vägljudet på grov asfalt tycker jag bmw och volvon är ganska lika
dock så hade bmw 18" och D3:an 17" bmw lådan gick så klart kanon fint,kul att höra vad volvos nya låda funkar ihop med vea-motorn.
fortfarande splittrad på vad man ska välja......
Tackar för era svar!
Användarvisningsbild
av IT-Lennon
Ser fram emot att få testa min V40 D4 med 8-stegad automat v. 46 "1608 före i kö tills bil byggs i Gent"..

Hej, Jag köpte en 2014s Volvo v60 för un[…]

blev ju riktigt bra där! dom gläns[…]

Monterade till slut MOST blåtands modulen me[…]

Bra att det löste sig, dock jag är 99% s[…]