Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Blade25
HAR sökt o läst lite om att spola automaten, har precis köpt
en v70 som gått 25" mil.Tänkte att en spolning kanske kan förebygga
problem.
MEN, borde man inte kunna spola lådan med biltemas dextron3,
för att sedan spola sista gången med ATF3309 oljan och fylla på
med den sen???
Man borde komma ner lite i kostnad ifall detta skulle funka eller är
det dumsnålt?? NÄR man väl ska spola lådan ska man tappa ur lådan
innan man börjar spola den?!
Mvh/ Jonas
Användarvisningsbild
av Sparkz
Man "spolar" inte i den meningen att man häller ut ny olja. Vet inte var den termen kommer ifrån, jag vill kalla det oljebyte.
Mer som att byta olja i ett långt rör, du häller i ny i ena änden, och tappar ut gammal i den andra. När den nya oljan är framme är det klart.
av *pettson*
Blade25 skrev:Aha det lät mkt bättre än den här:
http://forum.nordicr.com/viewtopic.php?t=4082
Så det är bara ta ut pluggen o hälla på tills ny olja kommer ut?!
Beskrivningen du länkat till är ENDA sättet att byta olja i både turbinen och tråget. Med andra ord i hela lådan.
så följ länkens råd.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Ja, beskrivningen där är helt rätt, men 20 liter onödigt. Räcker med så mycket som går i lådan, c:a 8 liter.
av Blade25
aha ok, vet nån vart det finns billig olja?
av olson
Blade25 skrev:aha ok, vet nån vart det finns billig olja?
Japp, 1 firma som heter Biltema
av *pettson*
Sparkz skrev:Ja, beskrivningen där är helt rätt, men 20 liter onödigt. Räcker med så mycket som går i lådan, c:a 8 liter.
både ja och nej. 8 liter byter all olja i lådan, vilket alltså är ett oljebyte. MEN det spolar inte ur lådan. Ska du spola lådan krävs det att spola tills det är okej i färgen igen.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Men varför? Gör du så när du byter motorolja med?
En av oljans uppgifter är att hålla mindre föroreningar flytande i oljan så dom inte bildar beläggningar på fel ställen. Att oljan blir mörk visar bara att den gör sitt jobb.
av *pettson*
Sparkz skrev:Men varför? Gör du så när du byter motorolja med?
En av oljans uppgifter är att hålla mindre föroreningar flytande i oljan så dom inte bildar beläggningar på fel ställen. Att oljan blir mörk visar bara att den gör sitt jobb.
Du har så rätt om oljan. Ju mörkare ju mera har den tagit upp. Och på min motor sitter ett filter. Det byter jag varje gång. Får jag rycket byter jag filtret 2ggr per oljebyte.
Men se i AW 50-42LE lådan sitter med ett filter. Skillnaden är att det kan du inte byta med mindre än att klyva lådan i bitar. Om det filtret sätter sej så står du där med byxorna nere och lådan går ned sej på nolltid eftersom oljepumpen saknar smörjning. Samt då att lådan i sej slås sönder då oljemängden inte räcker till att slå om planetväxeln så att EN växel går i, den hamnar mellan två i vanliga fall..
Kvar är oftast MOS att lämna till den trevliga renoveraren. För sisådär 27500kr på volvo eller 16500 hos en trevlig renoverare.
Att skölja lådan REN är inte alls en dum ide. Det hade du säkert ägnat dej åt med om du inte kunnat byta ditt filter på din motor? Det är ett mycket billigt försök att få sin låda att hålla längre.
Uppdatering går inte in?

Du kan testa att göra en omstart av bilens […]

https://ato24.de/de/ravenol-t-iv-fluid.html Best&[…]

Känns riktigt uselt skött av Volvo centr[…]

Biltema har Menar du iCarsoft, eller deras egna[…]