Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
Ringhede skrev:Å ska vi börja märka ord nu.

Då kan vi gå djupare liknande en känd reklamsnutt från TOYOTA.
Fem Varför.

Varför låser inte dörrarna ? Jo styrenheten har hängt sig
Varför har den hängt sig? Jo för det är ett programfel.
Varför är det ett programfel? Jo för att programmeraren hos Volvo har gjort fel.
Varför har han gjort fel? Jo för att Volvo priorieterar inte att hålla en hög kvalitet längre.
Varför prioritera inte Volvo kvaliten längre? Jo det kan CarMan få förklara för alla som trott att Volvo = Kvalitet

/Roland
Vadå märka ord.
det är väll ejm jävla skilnad på att laga symtom o jaga ett fel.
jag håller hela dagarna å att försöka urskilja symtom/följdfel, från bilens verkliga fel, just bara föra tt kunden ska bli nöjd.
vem blir glad om dom får samma fel igen efter att ha haft bilen inlämnad för just ett bestämt fel (spelar ju ingen roll om reprationen var gratis eller ej. felet ska avhjälpas, inte symtomen)

här har jag dagligen problem med småskuttar som erbjudersig att laga bilarna billigare, men dom lagar ofta bara symtom...
av Marbas
CarMan skrev:
Ringhede skrev:Å ska vi börja märka ord nu.

Då kan vi gå djupare liknande en känd reklamsnutt från TOYOTA.
Fem Varför.

Varför låser inte dörrarna ? Jo styrenheten har hängt sig
Varför har den hängt sig? Jo för det är ett programfel.
Varför är det ett programfel? Jo för att programmeraren hos Volvo har gjort fel.
Varför har han gjort fel? Jo för att Volvo priorieterar inte att hålla en hög kvalitet längre.
Varför prioritera inte Volvo kvaliten längre? Jo det kan CarMan få förklara för alla som trott att Volvo = Kvalitet

/Roland
Vadå märka ord.
det är väll ejm jävla skilnad på att laga symtom o jaga ett fel.
jag håller hela dagarna å att försöka urskilja symtom/följdfel, från bilens verkliga fel, just bara föra tt kunden ska bli nöjd.
vem blir glad om dom får samma fel igen efter att ha haft bilen inlämnad för just ett bestämt fel (spelar ju ingen roll om reprationen var gratis eller ej. felet ska avhjälpas, inte symtomen)

här har jag dagligen problem med småskuttar som erbjudersig att laga bilarna billigare, men dom lagar ofta bara symtom...
CarMan har en poäng. Symptomfixar brukar leda till att felet så småningom dyker på ett annat sätt, och blir dessutom dyrare att fixa. Bättre att fixa orsaken till felet direkt. Sen är det en annan femma när vi diskuterar vem som gör symptomfixar och vem som verkligen reparera felet. Här går nog en hel del åsikter isär...
Användarvisningsbild
av Ringhede
Jo det är helt rätt att man hellre ska lösa problemet än att "laga" symptom, precis som CarMan skriver. Han har helt rätt.

Men jag har hittills löst mitt problem med dörrlåsen som inte fungerade som de skulle. Kanske felet kommer tillbaka eftersom jag inte löste grundproblemet. Kanske det fungerar i 10 år till då gör det inte så mycket.

Hade även problem några år tidigare med att centrallåset till dörren vid förarplatsen inte ville låsa. Bila föreslog byte av hela enheten, ca 4500 kr inkl arbete. Jag fixade det på annat sätt vilket troligen inte är korrekta lösningen men har fungerat sedan dess, drygt 3 år, vilket jag är nöjd med. Det var ett par veckor före Jul och jag prioriterade julklappar till familjen, vilket jag tycker är rätt. Trodde att felet kommer tillbaka men det har det inte gjort.

Gissningsvis har jag lyckats slippa betala ca 5500 kr på att skjuta upp reparationer som kanske aldrig mer blir problem med.

Men ur ett mekanikers perspektiv där man ska laga en kunds bil är detta helt fel då det finns risk att felet återkommer.

Vill nog påstå att både CarMan och jag har rätt men vi ser det ur helt olika perspektiv.

Vänligen, Roland
av Marbas
Ringhede skrev:Jo det är helt rätt att man hellre ska lösa problemet än att "laga" symptom, precis som CarMan skriver. Han har helt rätt.

Men jag har hittills löst mitt problem med dörrlåsen som inte fungerade som de skulle. Kanske felet kommer tillbaka eftersom jag inte löste grundproblemet. Kanske det fungerar i 10 år till då gör det inte så mycket.

Hade även problem några år tidigare med att centrallåset till dörren vid förarplatsen inte ville låsa. Bila föreslog byte av hela enheten, ca 4500 kr inkl arbete. Jag fixade det på annat sätt vilket troligen inte är korrekta lösningen men har fungerat sedan dess, drygt 3 år, vilket jag är nöjd med. Det var ett par veckor före Jul och jag prioriterade julklappar till familjen, vilket jag tycker är rätt. Trodde att felet kommer tillbaka men det har det inte gjort.

Gissningsvis har jag lyckats slippa betala ca 5500 kr på att skjuta upp reparationer som kanske aldrig mer blir problem med.

Men ur ett mekanikers perspektiv där man ska laga en kunds bil är detta helt fel då det finns risk att felet återkommer.

Vill nog påstå att både CarMan och jag har rätt men vi ser det ur helt olika perspektiv.

Vänligen, Roland

Kan inget annat än att hålla med!
av Frigge
Ringhede skrev:Jo det är helt rätt att man hellre ska lösa problemet än att "laga" symptom, precis som CarMan skriver. Han har helt rätt.

Vänligen, Roland
Visst, det finns fler sätt att se det.
Som mekaniker får man mer skit än kredit OM man tillfälligt lagar något som senare går sönder, då borde man helt plötsligt lagat det rätt från början o inte gjort någon nödlösning. Om man gör egna nödlösningar på sin egen bil kan man ju bara ansvara för själv, dock kommer ju smällen för alla nödlösningar någon gång i form av en stor räkning istället för fler små.

I detta fall som grundinlägget handlar om finns det ingen anledning att snåla då grundfelet finns kvar o kostnaden för en uppgradering är överkomlig jämfört med att vara utlåst från bagaget den dagen det slutar fungera igen och bilen är fullpackad bak.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Alla kan se saker på olika sätt, och det skiljer inte bara mellan mekaniker - kund, lika mycket från kund till kund. Många vill vara helt säkra på att felet är borta, och ha garanti OM det skulle göra det ändå.

Ett ex. på samma sak fast tvärt om:
Jag har bytt ett par helt felfria fjäderskålar på en V70 för att kunden "hört" att de brukar gå sönder.
-Jag ser inga fel på skålarna...
-Sätt dit nya, dom är kass, det har jag läst på internet!
-Jaha, ok, men jag står och håller i dem, tittar och känner, och hittar inget konstigt.
-BYT!
-Ok ok...
av Kena
Vi konsumenter är väl ändå inte irriterade på bilverkstäder i den bemärkningen att ni skulle vara ansvariga för kvaliteten på bilarna. Vi är glada så länge ni kan fixa trasiga bilar. Det som är så d-a tråkigt är att ni kommer in så tidigt i bilägarbilden som bilreparatörer. Som servicemän är det självklart helt, ok men laga bilar som gått kortare än 10-15000 mil för fel som är direkt eller indirekt är trafikfarliga, fastrostade bromsar, styrleder som glappar, spindelleder osv. Ska vi närma oss nollvision ska vi väl ända inte köra omkring med bilar som redan "nya" har sådana fel? för vem lämnar sedan in sin bil på service när den gått 20000 mil och längre?
Användarvisningsbild
av Ringhede
Sorry Kena

Här är det som att skrika i rymden, ingen lyssnar.
Alltså ingen ansvarig hos Volvo.
Bara ett antal hyggliga killar som jobbar med att serva bilar och ett antal privatpersoner som själva försöker hålla ned kostnaderna. De ansvariga är väll pinsamt medvetna om detta redan och håller sig borta.

Volvos bristfälliga kvalitet får vi leva med. Troligen resultatet av hårt driven produktion och inköpsverksamhet med brist på att då även ha säkrat kvaliten.

Håller helt med dej Kena att säkerhetsdetaljer ska hålla betydligt bättre. Själv erfarenhet av ombesiktning för glapp i spindelled och sprucken bromsslang vilket historisk hört till gamla bilar. Inte så mycket pengar med himla pinsamt att åka på sådant samt onödigt extraarbete.

Aldrig på mina drygt 30 år som bilägare haft en bil tidigare som jag behövt åka på ombesiktning då jag var så himla naiv att jag inte kollade upp saker som av självklarhet borde hållt till dryga 20.000 mil.

mvh Roland
XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]