Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kul att du är nöjd!

Min T6:as förbrukning stämmer också väldigt bra mot färddatorn. Ju längre sträckor jag kört desto bättre stämmer den, är det bara massa småkörning runt i kring hemma så kan den diffa lite mer.

Skall du bara rulla runt kring/i sthlms innerstad skall du nog räkna med en högre förbrukning, men vad gör några deciliter hit eller dit. Jag har legat på cirka 1.5L/mil när jag rullat upp en tank i och kring sthlm innerstad om jag minns rätt, men min bil är ju både tyngre, högre och har större hjul.
Anmärkningsvärt är att min gamla V70 T6a är den enda bil jag haft som stämt 100%. Färddatorn sa 11.3 över 650 mil, tankningar vid pump sade 11.28 över samma sträcka och Volvo specar den till 11.3. Då är min körprofil pendling på Autostradan mellan Malmö och Lund, samt såklart en del körningar på helgen. Även den enda bil jag haft som har vägt in på över två ton, 2040 kg tjänstevikt i papperna.. =)
På min gamla BMW var det busenkelt att fixa, Om färddatorn tex visade 7% för lite gick man bara in i menyn och knappade in +7% som korrigering, och vips så stämde allt. Och man kunde göra det själv.

Men det var förmodligen alldeles för enkelt och bra så det finns inte kvar i dag.
Its1more skrev:Första tankning idag. 1,26 vid pump och datorn 1,22. Snitthastighet 37km/h. 98 oktan. Det är en diff mellan dator och verklig förbrukning på ca 3% vilket jag tycker är bra. Min D3:a hade 13% i diff.

Bilen går som en dröm! Den har precis den karaktär jag vill ha. Kunde inte vara mer nöjd.

Jag räknar med högre förbrukning vid mer stadskörning.

Polestar is da shit!!!

/Fredrik
Det är märkligt att det ska behöva vara så men mönstret är tydligt. Jag har haft tre bensinare V70II och alla har visat 0-2% fel på datorn. Dieselbilar alltid mer verkar det som (även vid sommarkörning utan värmare).

Du som kör med box och har 0,8 på datorn i 180-200 har nog också en viss felvisning:)

PH
erniefågelholk skrev: Å andra sidan lunkar vi endast 180 - 200 i Tyskland
Det finns ingen dieselvolvo som lunkar i dom hastigheterna, de är ganska ansträngda vid dom motorvarven det handlar om.
perhall skrev:Jag har haft tre bensinare V70II och alla har visat 0-2% fel på datorn. Dieselbilar alltid mer verkar det som (även vid sommarkörning utan värmare)
När man kör på europadiesel så har mina dieslar alltid visat exakt rätt. Det är bara på svensk miljödiesel med lägre viskositet som det visar fel.
MartinS skrev:
erniefågelholk skrev: Å andra sidan lunkar vi endast 180 - 200 i Tyskland
Det finns ingen dieselvolvo som lunkar i dom hastigheterna, de är ganska ansträngda vid dom motorvarven det handlar om.
Ja, framför allt om det är en D3 aut som i detta fall. Den är oerhört seg över 140-150 (163 hk) och är det en 136 hk så är den ju knappast bättre... och en box gör ju knappast att den går avspänt i 200..
PH
Undrar varför Volvo är så "trögdragna" och behöver massor med hk för toppfart. Jag har kört VW, Audi, BMW mfl som inte haft speciellt många hk (185-235) men det har gått bra att komma upp 230 km/h på autobahn med dessa.

Har man som trådskaparen över 300 hk så vill man definitivt inte att bilen är blockad vid 210, Man vill ju kunna ligga kvar i vänsterfilen och hänga med i tempot när trafiken släpper lite och inte behöva jojja mellan filerna. V70 T6 AWd gör ju lätt 250 tex och då behöver man bara flytta på sig för Porscharna.
VolvoB20 skrev:Undrar varför Volvo är så "trögdragna" och behöver massor med hk för toppfart. Jag har kört VW, Audi, BMW mfl som inte haft speciellt många hk (185-235) men det har gått bra att komma upp 230 km/h på autobahn med dessa.
Kass utväxling i kombination med dieselmotor så blir det så. De flesta dieslarna dör ju kring 3-4krpm, ligger du då redan på högsta växlen och har de varvtalen så blir det lite jobbigt... Jag brukar ju nämna brorsans S80 D5 MY11 manuell som ju borde vara ett riktigt autobahnlok, men den dör ju i 170+km/h och blir inte alls skoj efter det. Volvos dieslar är helt enkelt inte utväxlade för höghastighetssessioner..

Här nedan har jag 260hk tillgängligt i min terrängvagn, och ytterligare 55hk till inom de kommande 2000rpm vilket kan utnyttjas direkt om man petar i femman... Medans en D5 ligger 40hk back och snart är på väg nedåt effektmässigt, och inget kan göras med växellådan för att öka på kraften...

Bild
VolvoB20 skrev:Undrar varför Volvo är så "trögdragna" och behöver massor med hk för toppfart. Jag har kört VW, Audi, BMW mfl som inte haft speciellt många hk (185-235) men det har gått bra att komma upp 230 km/h på autobahn med dessa.
Luftmotstånd och utväxling är ju två huvudfaktorer. V70 II är en stor bil med mycket luft som skyfflas undan i högre fart. Jag märker en väldigt stor skillnad jämfört med min tidigare s60 t5 (som har en jämförelsevis liten frontarea) som gick betydligt snålare och lättare i hög fart än v70 II.

Sen är tyskarna bra på att bygga in en upplevd känsla av kraft, "pigghet" och acceleration. Åkte i en polares trimmade A4 allroad (170hk org) som kändes väldigt pigg och stark på motorvägen, ja faktiskt mer alert och direkt i gaspådrag än min v70 2,5ft (ca 270 hk). Men när vi sen mätte accelerationen 100-150 så var Audin tokslö. Den behövde över 10s för intervallet medan v70n fixar det på 7,5 i orginalutförande och nedåt 6s trimmad. Audin var dock utväxlad så att motorvarvet på motorvägen ligger där effekten finns medan v70n kräver att man petar när tre växlar för att det ska gå undan, plus att mappningen av gaspedalen på Audin var mer av ett på/av-läge.
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19

@Kinesvolvo , V90 2018? Tänker att en av vol[…]

Någon som har provat att avaktivera ventilen[…]

Volvo Selekt garanti

oljepumpen klassas inte som slitdel, inet i min v&[…]

Verkar ha kollat mer eller mindre allt man kan. &A[…]