NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Häromveckan drabbades vi av totalt motorhaveri. Har nu fått besked från verkstaden (Volvo) att det är motorn som har havererat till följd av att kamremmen brustit. Prislapp uppåt 50 000. Bilen har gått 18000. Servad enligt alla konstens regler.

Min fråga är, borde inte slitaget på kamremmen ha framkommit vid service? Och är det inte uppått väggarna att den pajar 7000 mil innan planerat byte?

Försäkringen täcker ju inget eftersom bilen gått mer än 15000...

Tacksam för alla svar/idéer.
Har hört detta ryktesvägen. Nu när det är för sent När vi köpte den för ett par år sen sa försäljaren (volvohandlare) 24000. Oavsett, borde inte detta ha uppmärksammats vid de service vi har gjort, alldeles enligt regelboken (trodde vi...)?

Var vänder man sig med nåt sånt här? Aldrig råkat ut för nåt liknande.
Hur är den servad och var ? Att verkstan inte vill ta på sig det förstår jag men dom kan ju kontakta Volvo. Det finns ju en möjlighet att Volvo tar på sig det men det kan ju i sin tur bero på en del faktorer som tex var den är servad
Min V50 D2 MY11 (tillv. 2010) ska in på 14.000-mila om några månader. När jag ringde till flera Volvo-verkstäder fick jag riktigt låga priser. Visade sig att ingen av de verkstäderna jag ringde hade koll på att remmen skulle bytas vid denna intervall. De reagerade som först är jag påtalade.. "Men är det inte vid denna servicen som kamremmen ska bytas...?" Efter visst letande i deras datorer fick de fram att jag hade rätt och att prispåslaget blev några tusen till. Hade jag varit du (trådskaparen) hade jag påtalat för verkstaden att den är fullservad. Går det inte att samtala med verkstaden, kolla med någon annan Volvo-verkstad eller ring Volvo centralt i Göteborg. Sista utvägen är ARN eller kommunens konsumentvägledare. Att den har varit inne på Mekonomen ska inte ha någon betydelse enligt EU-regler.
Lycka till!
fjohan82 skrev:Att den har varit inne på Mekonomen ska inte ha någon betydelse enligt EU-regler
Nä inte om det hade rört sig om nybilsgarati. Men det tror jag att det är svårt att hävda här. :)
Tråkig historia.. 50 papp kan man spendera bättre

Tyvärr är de flesta Volvo representanter dåligt pålästa. V70 D5an jag hade drygt 9 år sedan exploderade turboslangen på 2 dagar efter service. Med ett svart rykande moln baki lyckades jag ta mig till närmaste Volvo verkstad på annan ort. Kundmottagaren log ganska snabbt och sade att slangen skulle ha bytts vid servicen, då det sedan länge varit var service kampanj på slangen.

Tror tyvärr inte att TS kommer någon vart med vare sig ARN eller Volvo.

Tips till TS, prova med Plus på TV, de tar ju bara upp skit tråkiga fall om hästar, konstiga produkttester och vetefan allt, så det vore kul med ett fall typ detta.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Powershiften är felkonstruerad på alla […]

V60 - funktionsfel: strålkastare

Kan svara mej själv nu.. Jag var på Vol[…]

2011 D2 man ryckig gång

Tog av och rengjorde egr-ventilen idag. Voil&agrav[…]

Trasig taklucka