Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av milktrucker
det görs inga stora bensinmotorer helt enkelt för att ottomotorn inte är lika effektiv i i bränsleanvändningen samt att dragförmågan, dvs vridmomentet är för dåligt till användningsområdet. Samtidigt som stora bussar/lastbilar är tämligen tunga och behöver inte vara eccelerationssnabba eller gå särskilt fort. De behöver endast en vridstark motor för att flytta sin vikt.
funderar lite, bensinmotor på lastbil......hhmmm.....
Diselmotorn på 13 liter ger väl typ 2200 Nm och förbrukar kring 4L/mil. Motsvarande bensinmotor hade varit på ca 16 liter med lättrycksturbo och haft en effekt på 1200 hkr......oj vad bensin det hade gått åt, antagligen 8-9 liter per mil när man belastar motorn till att dra 50-60 ton.

Och metanmotorn B5244SG har 190 Nm och 140 hk, medan bensinmotorn B5244S2 ger 220 Nm och 140 hk. Kort och gått, lastbil med metandriven ottomotor skulle behöva ca 1400 hk för att få ett användbart vridmoment. Det skulle helt enkelt gå åt kopiösa mängder bränsle. Var är miljönyttan med biogas om förbrukningen av rapsolja blir mer både mer skälig och nästan dubbelt så effektiv?

Bild

Gasmotorer får bl a problem med slitage på ventilsätena, vilket bensin och diesel inte har. Antagligen kan vi förvänta oss en bensin av hög kvalite(läs oktantal) gjord på delvis förnybara råvaror redan inom 2-3 år. Då blir det inte samma efterfrågan på gasfordon, även om gasen har ett lägre pris.
Preem håller på att ta fram evolution bensin gjord på skogsråvara, men var priset per liter kommer hamna är oklart, med tanke på att nuvarandre evolution dieselns talloljedel beskattas med energiskatt på tallolja, vilken antagligen också blir råvaran till kommande bensintypen.

Etanol som bränsle fungerar perfekt i trangiakök, men i många bilar orsakar det stora problem. Vilket volvos tekniker även säger, att det äter upp motorn inifrån. Hur vida detta stämmer ska jag låta vara osagt då i princip större delen av fordonsflottan i brasilien kör på det, kan det kanske vara så att flexifuelmotorn hos flera stora tillverkare endast är en bensinmotor, med uppställda spridare, som inte är gjord för etanol? - för brasilianarna får det ju att fungera konstigt nog.
Användarvisningsbild
av lennarte
milktrucker skrev:det görs inga stora bensinmotorer helt enkelt för att ottomotorn inte är lika effektiv i i bränsleanvändningen samt att dragförmågan, dvs vridmomentet är för dåligt till användningsområdet.
Nu menade jag inte 50 - 60 tons lastbilar med släp. Dom är jag faktiskt övertygad om att dom i stor utsträckning kommer att försvinna ändå, men det är en annan sak. Jag menade till bussar i linjetrafik, men det kom nog bort. Det är ju där det körs på etanol och biogas. Jag tror att en stor bensin V8 t.ex GM's 572cc. Det är en V8 på 9,4 liter. Ombyggd till etanolmotor på runt 700 hk ska den säkert kunna driva en stadsbuss. Men det lär nog lobbyister sätta stopp för.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av milktrucker
lennarte skrev:
milktrucker skrev:det görs inga stora bensinmotorer helt enkelt för att ottomotorn inte är lika effektiv i i bränsleanvändningen samt att dragförmågan, dvs vridmomentet är för dåligt till användningsområdet.
Nu menade jag inte 50 - 60 tons lastbilar med släp. Dom är jag faktiskt övertygad om att dom i stor utsträckning kommer att försvinna ändå, men det är en annan sak. Jag menade till bussar i linjetrafik, men det kom nog bort. Det är ju där det körs på etanol och biogas. Jag tror att en stor bensin V8 t.ex GM's 572cc. Det är en V8 på 9,4 liter. Ombyggd till etanolmotor på runt 700 hk ska den säkert kunna driva en stadsbuss. Men det lär nog lobbyister sätta stopp för.

Mvh
Lennart
så du tror att jag blir arbetslös, usch fy vilka tankar du har heheh

Ja volymmässigt är bussmotorerna lite mindre än lastbilsmotorer, så motorn du nämner passar antagligen bra till bussar. Men den saknar en sak, högt vridmoment. Man kan inte räkna i hästkrafter på tunga fordon, då motorer kan ha samma effekt men helt olika vridmoment. Motorcykelmotor vs. bilmotor om båda har 120 hk?, den ena kommer kunna dra ett fordonståg på 3,5T, den andra inte.
För att få nämnd motor att fungera till en buss beöver den laddluft, annars får den för lågt vridmoment och förbrukningen ökar då det krävs högre varvtal. V8 har alltid varit amerikanarnas stora grej, de har ännu efter 50 år inte fattat att en mindre I6 med lättrycksturbo klår V8 på fingrarna genom högre vridmoment, snabbare acceleration och mindre förbrukning.

Nu när Mazda laborerat färdigt med sina wankelmotorer och börjat fila på en bensinmotor med nästan samma kompression som en dieselmotor finns förutsättningarna för att få högt vridmoment ur en ottomotor. Under de förutsättningarna har etanol stora fördelar mot bensin, även om energiinnehållet är lägre och förbrukningen lite högre.
Användarvisningsbild
av crumpets
lennarte skrev:

Mvh
Lennart
Absolut inte!!!! En sån motor är inte konstruerad för de livslängdskraven eller de körbarhetskraven. Sätter du en personbilsmotor i en buss är den utsliten på en månad.
Dock har du faktiskt helt rätt i en sak. Man har börjat utveckla ottomotorer("bensinmotorer" för de mindre nördiga läsarna) för just biogasdrift. Det var så otroligt eländigt att klara utsläppskraven för euro 6 när man brände biogasen i mer dieselliknande leanburnmotorer att man numera kör lambda 1 med tändstift som vilken bensinare som helst.
Dessa motorer har en fruktansvärd snabb momentuppbyggnad eftersom man inte har något sot att bry sig om och inte behöver låta luftöverskottet styra accelerationslägena lika hårt som dieslarna. De går mjukt och tyst som en bensinmotor men har en extrem råstyrka som en dieselmotor. Otroligt trevliga motorer helt enkelt!
Men... Det är fortfarnde en otto. De drar en hel del soppa tyvärr. Dessa skulle dock om det fanns intresse kunna köras på E85 med lite nya ventiler och ventilsäten, tror inte något annat skulle behöva bytas.
Användarvisningsbild
av lennarte
milktrucker skrev:Nu när Mazda laborerat färdigt med sina wankelmotorer och börjat fila på en bensinmotor med nästan samma kompression som en dieselmotor finns förutsättningarna för att få högt vridmoment ur en ottomotor. Under de förutsättningarna har etanol stora fördelar mot bensin, även om energiinnehållet är lägre och förbrukningen lite högre.
Se där, då händer det ju saker där också. Som du nämner är ju en av etanolens fördelar att den tål högre komp. förhållande och att den inte utvecklar lika mycket värme som bensin
milktrucker skrev: så du tror att jag blir arbetslös, usch fy vilka tankar du har heheh
Njae.. Det kanske beror på hur gammal du är nu. Jag är övertygad att dom stora, tunga och långa transporterna på landsvägen, det kommer om inte försvinna, så att minska ganska ordentligt. Men det dröjer säkert några år än

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
crumpets skrev:En sån motor är inte konstruerad för de livslängdskraven eller de körbarhetskraven. Sätter du en personbilsmotor i en buss är den utsliten på en månad.
Nu vill jag inte kalla denna motor för en "personbilsmotor", den finns (vad jag vet) inte originalmonterad i en personbil utan det är en "över disk" motor som GM tillverkar för eftermarknaden. Det var också "bara" ett exempel på att det finns stora bensinmotorer.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av TommyP86
I min stad har de bytt ut dieselbussar mot gasbussar. Extremt mycket tystare och renare är det första man märker.
Användarvisningsbild
av crumpets
Japp, gas håller på att slå stort nu. Många städer har börjat kräva det för innerstadsbruk. Karlstad köpte nyss in en, för staden, jätteflotta med gasbussar. Tyvärr %#=)%#= MAN istället för svenska produkter, helt oförståeligt för mig, men man blev väl lurad av tysk %#=#%= cyclebeating som vanligt.
Användarvisningsbild
av lennarte
crumpets skrev:Japp, gas håller på att slå stort nu. Många städer har börjat kräva det för innerstadsbruk.
Samma här i Halmstad. M.A.N bussar. Säkert samma bolag, men tyst och fint går det. I Laholm (4 mil söderut) har dom en stor Biogasanläggning, så här är det inte så känsligt. Naturgasen i Sydsverige kommer från Danmark så här kan vi (tills vidare) räcka lång näsa till Putin. Motorer som är byggda för biogas går inte utan vidare att köra på naturgas och vise versa. Samma med "Fordonsgas". Den och naturgas innehåller Butan/Propan (gasol = fossil) i olika mängder medan Biogas innehåller i princip 100% metangas. Det var lättare förr när det "bara" fanns bensin att välja på till "vanliga" bilar

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av milktrucker
lennart, du är du helt ute o seglar!

biogas =metangas från förbybara råvaor - läs avfall
naturgas=metangas från jordskorpan, fickor under jorden fyllda med gas. Finns i danmark o nordsjön.
Fordonsgas=metangas av biogas och/eller naturgas.
Metangas = CH4 som kemisk formel.

Propan/butan är tyngre gaser från raffinaderierna, även kallat gasol som oftast är en blandning av båda, vilka också används i tändare osv.
Gasoldrivna fordon kallas LPG-, liquified petrol gas,-fordon. De existerar kanppt alls i sverige. Förbränningsmotorer som går inomhus går ifta på gasol, t ex isbanemaskiner.

Rimligt är att bilfirman gör felsök[…]

Det är enkelt att köra slut på en […]

Det är säkert redan diskuterat men jag […]

Jag har visserligen bara fått den till min E[…]