- sön 14 sep 2014, 00:23
#898481
det görs inga stora bensinmotorer helt enkelt för att ottomotorn inte är lika effektiv i i bränsleanvändningen samt att dragförmågan, dvs vridmomentet är för dåligt till användningsområdet. Samtidigt som stora bussar/lastbilar är tämligen tunga och behöver inte vara eccelerationssnabba eller gå särskilt fort. De behöver endast en vridstark motor för att flytta sin vikt.
funderar lite, bensinmotor på lastbil......hhmmm.....
Diselmotorn på 13 liter ger väl typ 2200 Nm och förbrukar kring 4L/mil. Motsvarande bensinmotor hade varit på ca 16 liter med lättrycksturbo och haft en effekt på 1200 hkr......oj vad bensin det hade gått åt, antagligen 8-9 liter per mil när man belastar motorn till att dra 50-60 ton.
Och metanmotorn B5244SG har 190 Nm och 140 hk, medan bensinmotorn B5244S2 ger 220 Nm och 140 hk. Kort och gått, lastbil med metandriven ottomotor skulle behöva ca 1400 hk för att få ett användbart vridmoment. Det skulle helt enkelt gå åt kopiösa mängder bränsle. Var är miljönyttan med biogas om förbrukningen av rapsolja blir mer både mer skälig och nästan dubbelt så effektiv?

Gasmotorer får bl a problem med slitage på ventilsätena, vilket bensin och diesel inte har. Antagligen kan vi förvänta oss en bensin av hög kvalite(läs oktantal) gjord på delvis förnybara råvaror redan inom 2-3 år. Då blir det inte samma efterfrågan på gasfordon, även om gasen har ett lägre pris.
Preem håller på att ta fram evolution bensin gjord på skogsråvara, men var priset per liter kommer hamna är oklart, med tanke på att nuvarandre evolution dieselns talloljedel beskattas med energiskatt på tallolja, vilken antagligen också blir råvaran till kommande bensintypen.
Etanol som bränsle fungerar perfekt i trangiakök, men i många bilar orsakar det stora problem. Vilket volvos tekniker även säger, att det äter upp motorn inifrån. Hur vida detta stämmer ska jag låta vara osagt då i princip större delen av fordonsflottan i brasilien kör på det, kan det kanske vara så att flexifuelmotorn hos flera stora tillverkare endast är en bensinmotor, med uppställda spridare, som inte är gjord för etanol? - för brasilianarna får det ju att fungera konstigt nog.
funderar lite, bensinmotor på lastbil......hhmmm.....
Diselmotorn på 13 liter ger väl typ 2200 Nm och förbrukar kring 4L/mil. Motsvarande bensinmotor hade varit på ca 16 liter med lättrycksturbo och haft en effekt på 1200 hkr......oj vad bensin det hade gått åt, antagligen 8-9 liter per mil när man belastar motorn till att dra 50-60 ton.
Och metanmotorn B5244SG har 190 Nm och 140 hk, medan bensinmotorn B5244S2 ger 220 Nm och 140 hk. Kort och gått, lastbil med metandriven ottomotor skulle behöva ca 1400 hk för att få ett användbart vridmoment. Det skulle helt enkelt gå åt kopiösa mängder bränsle. Var är miljönyttan med biogas om förbrukningen av rapsolja blir mer både mer skälig och nästan dubbelt så effektiv?

Gasmotorer får bl a problem med slitage på ventilsätena, vilket bensin och diesel inte har. Antagligen kan vi förvänta oss en bensin av hög kvalite(läs oktantal) gjord på delvis förnybara råvaror redan inom 2-3 år. Då blir det inte samma efterfrågan på gasfordon, även om gasen har ett lägre pris.
Preem håller på att ta fram evolution bensin gjord på skogsråvara, men var priset per liter kommer hamna är oklart, med tanke på att nuvarandre evolution dieselns talloljedel beskattas med energiskatt på tallolja, vilken antagligen också blir råvaran till kommande bensintypen.
Etanol som bränsle fungerar perfekt i trangiakök, men i många bilar orsakar det stora problem. Vilket volvos tekniker även säger, att det äter upp motorn inifrån. Hur vida detta stämmer ska jag låta vara osagt då i princip större delen av fordonsflottan i brasilien kör på det, kan det kanske vara så att flexifuelmotorn hos flera stora tillverkare endast är en bensinmotor, med uppställda spridare, som inte är gjord för etanol? - för brasilianarna får det ju att fungera konstigt nog.
Bojkotta Exxon Mobil
De köper olagliga transporter till o från deras fabrik.
De rekommenderar en lågfriktions A5-olja till en motor som kräver högsmörjande A3.
De orsakade en av världens största oljekatastrofer med deras fartyg Exxon Valdez
De köper olagliga transporter till o från deras fabrik.
De rekommenderar en lågfriktions A5-olja till en motor som kräver högsmörjande A3.
De orsakade en av världens största oljekatastrofer med deras fartyg Exxon Valdez