Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Arnold
lennarte skrev:
Arnold skrev:Detta var konstiogt. Stiften som du länkar till har bara en elektrod och kostar 359:- stycket. Mina har tre elektroder och alla 5 stiften kostade ett par hundralappar. Men artikelnumret är samma. Märkligt...
Det händer ganska ofta att kataloger använder en gemensam bild (på alla tändstift t.ex) istället för bilder på exakt det som dom säljer. I dom flesta fall gör det inget och hade du inte haft tändstiftet i handen hade du kanske inte märkt det. För dom allra flesta bilägare är tändstift något som e.v. ska bytas på service, med andra ord inte in susning om hur det ser ut.

Mvh
Lennart
Jo det har du nog rätt i. Du citerade innan jag hunnit redigera. Är det styckpris per stift som anges i länken. Det är i så fall samma styckpris som jag betalat för alla 5. Men det är samma artikelnummer.
Användarvisningsbild
av lennarte
andreasw skrev:Varför har man egentligen 3 elektroder? Finns det något som är bättre? Sen har jag alltid undrat hur f*n man mäter elektrodavståndet på dessa :P
På ett "vanligt" tändstift sitter det en sidelektråd, då hoppar gnistan gnistan mellan mittelektråden och sidelektråden ända tills det blir så stort avstånd att gnistan inte orkar längre och motorn börjar misstända. Har du 3 sidelektråder hoppar gnistan alltid till den elektråd som är närmast. Har du då 3 (finns 4 st också) elektråder tar det ju 3 - 4 ggr så lång tid innan (alla) elektråderna är så slitna att gnistan inte orkar hoppa över. Det finns tändstift i andra material som har motsvarande livslängd med "bara" en elektråd. Livslängden på dessa "modernare" tändstift är c:a 3 - 5 ggr längre (än "vanliga" tändstift) beroende på körsätt och motorns kondition. Elektrådavstånd går inte att mäta på dessa (2, 3 eller 4 sidoelektråder) tänstift och på dom "nya" modellerna i andra material tror jag inte heller det går att ändra, det är såpas starka material att man riskera att förstöra det. Har aldrig själv använt den senare modellen men 3 och 4 elektråders tändstift har jag använt från och till till frugans Passater (hon är inne på den 4-de). Bytesintervatt på den nuvarande 1,8 T -04 är 6000 mil (4 elektråder) det går säkert att köra 2000 mil till utan problem.
Angående utskjutande isolator, Enligt Champion så ska det göra att tändstiftet blir fortare varmt vid kallstarter och håller sig svalare vid hård körning.

Mvh
Lennart
av Jonas_latt
Vad jag har förstått så är dessa gjorda för sug motor och inga turbo motorer.
Jag körde med dessa i min v70 t5 02 blev slö som satan. Se gick jag veta att dessa gör va för sug motorer.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Jonas_latt skrev:Vad jag har förstått så är dessa gjorda för sug motor och inga turbo motorer.
Jag körde med dessa i min v70 t5 02 blev slö som satan. Se gick jag veta att dessa gör va för sug motorer.

Nä, det är fel. Finns både till sugisar och turbo's, precis som vanliga stift. Därimot är dessa lite mer kinkiga än vanliga 1-elektrods.
av Arnold
Lucif3r skrev:
Jonas_latt skrev:Vad jag har förstått så är dessa gjorda för sug motor och inga turbo motorer.

Nä, det är fel. Finns både till sugisar och turbo's, precis som vanliga stift. Därimot är dessa lite mer kinkiga än vanliga 1-elektrods.
Hurdå kinkiga?

Det är säkert redan diskuterat men jag […]

Det vore ju ynkligt om klossarna var slut efter 40[…]

Jag har visserligen bara fått den till min E[…]

Felkod

Tack för bilderna. Ska bara leta upp ventilen[…]