Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Uthil
Hejsan!

Håller på med denna släpvagnsplinten bak på bilen, den gamla var lite trött så for och köpte en ny på mekonomen, Har tittat i haynesboken om kopplingssheman, men ingen tur dock.

Har kollat färgerna på kablarna på bilen men det stämmer inte med kopplingschemat nedan, Har mätt kablarna för att enklare hitta vad som är vad, och kopplat in dessa enligt beskrivning nedan, Det som som funkar är:

Höger blinkers
Vänster blinkers
Bakljusen.

Men inte bromsljuset.
Har testat och kopplat om både hit och dit men inget resultat. Visserligen så är kablarna rätt slitna, kanske ska fundera på någon ny ledningssats?

Har använt mig av detta schema http://fam-bjork.se/citroen/ALLM/kontakt.html
av Uthil
roh66 skrev:Hej Uthil!

Prova med detta kopplingsschema.
hämtning.jpg
Mvh.R.

Tja! Tack för tipset, jag skrev ut den och ett par andra, men som inte hjälpte, Det blev fixat nu ikväll, Sambon fick agera i förarstolenoch jag med testlampa. Och nu fick jag ordning på det.
av Rådlös
En liten kommentar bara. Som f.d. professionell elkopplare reagerar man mot att båda illustrationerna visar kopplingen i kontakten "utifrån".
I alla kopplingsscheman och montagebeskrivningar (som jag har jobbat med) visar man alltid från inkopplingssidan. Alltså där kablarna går in. Om anslutningarna är markerade med nummer eller annat, så är det ju där dom finns på själva kontakthuset.

Man kanske kan tänka sig att det uppstår vissa förvecklingar ibland vid sådana oklarheter.
av Uthil
Jo det är klart. Men man lär sig med åren.

Kan dock hålla med dig. Varför inte vända på detta, blir ju mycket enklare för gemene man, men klart de vill väl inte att vi svenssons ska hålla på att fiffla med el, dock 12V men gud så farligt ändå. De är ju mer amp i ett bilbatteri än i ett vanligt uttag.

Tror jag hittade uttaget du snackade om. Det ger 1[…]

Motoroljenivå

Jag bytte oljestickan på en V60AWD D4 fö[…]

Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]