Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ersj
Okej. Så eftersom att min bil just nu är planerad till handlaren v39 så kommer jag få med sensorer vid ventilerna. Är det någon som vet om det går att stänga av i MyCar eller går det annars att få bortprogrammerat av Volvo?
av JST
Jag väntar på en V60 T5, ca 5200 före i kön innan min bil bygg, preliminär leveransvecka 44.
Min säljare pratade om att det sitter givare vid ventilerna, men jag vet inte om han har riktigt bra koll. Jag har iaf beställt vinterhjul som ej är Volvo original, vilket skulle vara ok enl säljaren. Hoppas inte det blir något strul med detta, och att det går att stänga av så att man slipper varningar och grejer.
Från tillverkningsvecka 40, tyvärr en vecka sent kommer ITPMS (Använder ABS systemet). Så du som väntar på en bil som blir byggd vecka 44 har om inget mer strular ITPMS. Har ni vinterhjul utan TPMS kommer bilen att varna varje gång ni startar/kör bilen. Detta går EJ att slå av i bilen eller i VIDA i dagsläget. Se till att få ITPM på vinterhjulen (kostar en ca 700 - 1000:- mer) så slipper ni varningar i bilen att den saknar kontakt med tryckgivarna. Gäller då bilar tillverkade vecka 28-40.
Dock ej V60 D6.
Användarvisningsbild
av ersj
Fy. Jag har fixat 18" fälgar med däck som är till V40 utan tpms och så har jag en nästan ny uppsättning vinterdäck som egentligen är till V50 men även passar V40, dessa då förståss också utan tpms. Vad bra att Volvo informerar om detta! Nu blev det helt plötsligt inte lika roligt o ha beställt ny bil....
av robeks
Shit.....

Jag beställde bil 28/8 så då får väl jag sensorer i däcken!?

Har nyligen fått hem en uppsättning vinterdäck utan sensorer!
Och kan tillägga att jag frågade om det funkar med eftermarknads fälgar
om det skulle vara nåt problem? men handlaren sa att det inte var några problem!

Han sa inget om sensorer .... de får väl bjuda på sensorer isåfall kan man tycka :evil:
av s6025t
Det är inte säkert att sensorerna passar i eftermarknadsfälgar
De passar inte ens alla originalfälgar det står att de är förberedda TPMS men de flesta nyare Volvofälgar är förbereda nu mera
http://accessories.volvocars.com/Access ... VCC-472847
Fälgen som är anpassad för TPMS har ett särskilt uttag runt ventilhålet där sensorn/ventilen passar
http://accessories.volvocars.com/Access ... -1/NOTHING
av Suunto
@robeks;
Är nästan säker på att säljaren inte har koll på detta med TPMS och när de byter etc. Tyvärr...
Han får bjuda på sensorer!! Om han sa att det inte skulle vara några problem.
Jag beställde vinterdäck när jag beställde bilen, förutsätter att de har det. :roll:
Senast redigerad av 1 Suunto, redigerad totalt 0 gånger.
av Suunto
Det finns två grundtyper av TPMS på marknaden:

Indirekt TPMS som mäter skillnader i rotationshastighet mellan de olika hjulen genom ABS-systemet. Indikerar med en symbol när lufttrycket sjunkit i något däck. Behöver kalibreras exempelvis vid byte av däckdimension eller ändring av lufttryck.

Direkt TPMS som mäter lufttrycket i alla däck (ibland även reservhjulet) via sensorer i varje hjul. Indikerar vilket däck som tappat lufttrycket och visar det aktuella lufttrycket i däcken. Sensorerna till system för direkt TPMS kan vara både programmerbara eller självprogrammerande. Det direkta systemet blir sannolikt det vanligaste.

Så säger regelverket:
För att få ett EU-typgodkännande på en ny personbilsmodell (plattform) måste personbilen från och med den 1 november 2012 vara utrustad med TPMS.
Från och med den 1 november 2014 måste TPMS finnas i alla nya personbilar som säljs, registreras eller tas i bruk, oavsett produktionsdatum.
Reglerna gäller personbilar med en totalvikt av högst 3500 kg avsedda för persontransporter med max nio sittplatser (fordonskategori M1).
För personbilar på eftermarknaden, till exempel vid byte till vinterhjul, finns i Transportstyrelsens föreskrift TSFS 2010:2 idag inga krav på TPMS när fordonet är i bruk.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11
Vevlager v50 1.8f

Mors. Jag håller på och renoverar en f[…]

@fjohan82 , Tjo Har du art.nr till skruvar och[…]

Yes det ingick på vparts! Dock ej lås

Går startspärren i så kommer den […]