- tor 04 sep 2014, 20:45
#895754
Hallå alla !
Det här är min första tråd och post på forumet och jag skulle vara tacksam för tips hur jag kan lyckas bättre med att bättringslacka rostfläckar som börjat uppstå på min gamla trotjänare, en Volvo 945 Classic som jag haft i snart 11 år. Saken är den att lagningarna som jag gjort för ca ett år sedan har börjat spricka och i en del fall också flaga ganska ordentligt.
Så här har jag gjort:
1. Slipat bort rost så gott som möjligt med en Dremel med stålbortse på och även använt slippapper. Tvättat med T-sprit.
2. Målat med rostomvandlare Corroprotect Rustmaster (köpt på Jula) och låtit torka 24 timmar enligt instruktion.
3. Sprayat med CRC zink ett par lager
4. Lackat några lager med Volvo original bättringslack (metallic) köpt på Bilia
5. Lackat några lager med Volvo original klarlack som var i paket med bättringsfärgen
Allt utfört i skugga på parkering utomhus i varmt torrt sommarväder då jag bor i lägenhet och inte har andra möjligheter.
Tillägas bör att det inte varit min mening att göra några snyggare lagningar utan mer försöka att undvika att det rostar så mycket så därför har jag inte spacklat och inte heller slipat/polerat så mycket, så lagningarna är rätt fula rent av. Bilen är 16 år gammal och har gått 30000 mil och kommer ju förstås inte hålla för evigt, den har dock varit helt kanon och oftast gått igenom besikting utan anmärkning bl a de senaste två åren.
Jag måste säga att jag är lite förvånad över att det spricker då jag redan för väl över 20 år sedan på min första bil lyckades utan problem att få bättringar att hålla ganska bra, då använde jag dock inte rostomvandlare, men zink och bättringsfärg (ej original). Jag tror inte att det är rost som gjort att det spruckit heller utan det verkar vara något annat som är orsaken.
Har ni några förslag ?
Det här är min första tråd och post på forumet och jag skulle vara tacksam för tips hur jag kan lyckas bättre med att bättringslacka rostfläckar som börjat uppstå på min gamla trotjänare, en Volvo 945 Classic som jag haft i snart 11 år. Saken är den att lagningarna som jag gjort för ca ett år sedan har börjat spricka och i en del fall också flaga ganska ordentligt.
Så här har jag gjort:
1. Slipat bort rost så gott som möjligt med en Dremel med stålbortse på och även använt slippapper. Tvättat med T-sprit.
2. Målat med rostomvandlare Corroprotect Rustmaster (köpt på Jula) och låtit torka 24 timmar enligt instruktion.
3. Sprayat med CRC zink ett par lager
4. Lackat några lager med Volvo original bättringslack (metallic) köpt på Bilia
5. Lackat några lager med Volvo original klarlack som var i paket med bättringsfärgen
Allt utfört i skugga på parkering utomhus i varmt torrt sommarväder då jag bor i lägenhet och inte har andra möjligheter.
Tillägas bör att det inte varit min mening att göra några snyggare lagningar utan mer försöka att undvika att det rostar så mycket så därför har jag inte spacklat och inte heller slipat/polerat så mycket, så lagningarna är rätt fula rent av. Bilen är 16 år gammal och har gått 30000 mil och kommer ju förstås inte hålla för evigt, den har dock varit helt kanon och oftast gått igenom besikting utan anmärkning bl a de senaste två åren.
Jag måste säga att jag är lite förvånad över att det spricker då jag redan för väl över 20 år sedan på min första bil lyckades utan problem att få bättringar att hålla ganska bra, då använde jag dock inte rostomvandlare, men zink och bättringsfärg (ej original). Jag tror inte att det är rost som gjort att det spruckit heller utan det verkar vara något annat som är orsaken.
Har ni några förslag ?