Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Perkla
Har en 960 3.0 årgång 1991 som är enligt förra ägaren totalrenoverad och körd några hundra mil innan den ställdes bort och har nu stått i lite över ett år utan att den blivit startad, den tömdes på kylmedel och allt sånt så risken för köldskador är rätt så liten. Nu verkar den vara helt komplös när man vrider på nyckeln, den får bränsle och gnista finns, men som sagt ingen komp på nån av cylindrarna verkar det som.

Fick veta att detta är rätt så vanligt på vitblockarna och att det ofta beror på att kolvringarna har kärvat i och med att bilen stått så länge, fick tips av kunnig människa att hälla i lite olja i varje cylinder och sen gnugga på starten.. det har jag gjort nu rätt mycket och inget verkar förbättras.

Nu tänkte jag höra här på detta forum om det möjligen finns nån vänlig själ som kan ge några fler tips på vad jag kan göra för att få ringarna att släppa eller om det möjligen kan vara nåt annat fel.. enligt förra ägaren så gick bilen som den skulle när den ställdes bort. Det är en automat så att koppla på snöre och bogsera går inte.

Behöver få igång motorn rätt så omgående...

Mycket tacksam för svar.
av NilsO
Njae, men kanske ett litet tips ändå. Hade du satt bränsletillförseln ur spel innan du provade med olja i cylindrarna? Annars häll i olja igen och ryck säkringen eller koppla ur spridarna när du kör på startmotorn. Sedan när (om) motorn låter normalt provar du att starta den. Att dränka motorn i bränsle gör saken värre (det finns långa diskussioner i 850-delen av forumet om vad som egentligen händer).
av Perkla
NilsO skrev:Njae, men kanske ett litet tips ändå. Hade du satt bränsletillförseln ur spel innan du provade med olja i cylindrarna? Annars häll i olja igen och ryck säkringen eller koppla ur spridarna när du kör på startmotorn. Sedan när (om) motorn låter normalt provar du att starta den. Att dränka motorn i bränsle gör saken värre (det finns långa diskussioner i 850-delen av forumet om vad som egentligen händer).
Tack för snabbt svar.. känner mig oerhört tacksam och nöjd med det svaret, jag ska genast rycka säkringen till pumpen och demontera stiften och tömma i mer olja och sen sätta ihop och gnugga, när jag hör att det verkar normalt och att den har komp på alla cylindrarna så testar jag att sätta i säkringen för pumpen igen.

Nu när du säger så.. så säger det sig ju självt att pumpa in massa soppa i loppen när ringarna kärrvar så gör ju inte oljan nån vidare nytta.
av rid54
De är tydligen mycket speciella dessa vitblockssexor, med kolvringar som "kärvar fast" i ett läge där de inte tätar. Dessutom måste ju kolvarna ha ett rejält spel när all tätning hänger på oljefilmen. Hursom, de föreslagna åtgärderna är ju ofarliga så länge man använder måttliga oljemängder. En alternativ teori handlar om att alla ventiler inte stänger ordentligt pga tröga spindlar (gammal olja, avlagringar) och svaga ventilfjädrar. Om du spärrar bensintillförseln och kör motorn som föreslagits borde den gå igång (jag har haft liknande situation och det gick fint efter en stund). Lyssna noga på motorn: om den startar och knackar lite så varva den för all del inte.
av Perkla
rid54 skrev:De är tydligen mycket speciella dessa vitblockssexor, med kolvringar som "kärvar fast" i ett läge där de inte tätar. Dessutom måste ju kolvarna ha ett rejält spel när all tätning hänger på oljefilmen. Hursom, de föreslagna åtgärderna är ju ofarliga så länge man använder måttliga oljemängder. En alternativ teori handlar om att alla ventiler inte stänger ordentligt pga tröga spindlar (gammal olja, avlagringar) och svaga ventilfjädrar. Om du spärrar bensintillförseln och kör motorn som föreslagits borde den gå igång (jag har haft liknande situation och det gick fint efter en stund). Lyssna noga på motorn: om den startar och knackar lite så varva den för all del inte.
Toppen ska vara totalt renoverad och mira fräst så alla ventiler o allt var helt som det ska innan bilen ställdes bort, dock händer ju en del när bilar står så mycket kan ju vara som det inte var för ett år sen.

Oljan är sprillans ny i bilen, syns på stickan att den är precis som ny olja ska vara så det är ingen gammal olja i den. Han sa han jag köpte bilen av att när motorn renoverades så blev den körd några hundra mil o sen byttes oljan igen o det stämmer bra enligt oljestickan att döma.

Hur menar du spärra bensintillförseln o köra motorn som föreslagits ? Lär inte gå att få igång en komplös motor utan bensintillförsel, funkar för all del inte ens med bensintillförsel att få igång motorn.
av rid54
Alltså: jag menade att man tar ur säkring till pumpen eller kopplar ur spridarna och kör på startmotorn ett tag (utan att överdriva, den bör ju inte köras mer än 10-20 sekunder och vila ett par minuter däremellan). Efter ett tag kommer troligen motorn att ha fått tillbaka kompet (oavsett orsaken till bortfallet). Då kopplas bränsletillförseln in igen och så hoppas man att motorn startar. När jag hade problemet, så förlängde jag bara startförsöket och efter 20 sek tände den på ett par cylindrar och efter en stunds hackande kom de andra cylindrarna igång en efter en. Det som är viktigt är att inte motorn blir helt nedsurad, för då tänder den inte alls (därav att köra ett tag (på startmotorn) utan bränsletillförsel). Sen kan det ju finnas nåt annat fel, exvis att det inte finns gnista, men det går ju också att kolla. Visst händer det saker även om bilar bara står, men från nyfräsch til totaldöd motor är inte vanligt och jag skulle föreslå att du kollar just gnista (och även att det kommer bränsle ur spridarna). Nästa steg är att kolla att kamaxlarna står rätt!
av Perkla
Det ligger till så här att kammarna står fel i förhållande till veven, den är helt nollad nu, veven alltså, ventilkåpa borta för att kolla hur det ser ut under och se till att kammarna blir samma rätt och att remskivorna blir satta rätt med markeringarna som stämmer på platskåpan.

Nu undrar jag, jag har ett litet specialverktyg en plåtbit som jag satt bak på kammen för att se när den är i level med toppen, vet inte hur kammen ska sitta för att det ska bli rätt, hittar inga markeringar heller, kan ju vänta kammen 180 grader o då blir ju nockarna på kammen 180 grader åt ett annat håll.. hur ska den sitta ?

Vill ju att remskivorna ska stämma åxå.. så det blir som det ska vara.
av Perkla
NilsO skrev:Bra tråd om nollning av vitblockarna: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 16&t=74249

Den gäller den femcylindriga motorn, men det skiljer sig inte mot din. Specialverktygen (tolkarna) är samma (samma artikelnummer).
Tackar för tipset.. jag har nu fått ordning på hur det ska vara och har nu släckt o nattat verkstan för ikväll, har byggt ett nollningsverktyg åxå då jag hittade material som passade precis bak på kammarna, inte helt optimalt men duger för stunden då jag vet att jag sätter dom rätt när jag sätter tillbaka dom och att jag har minst 20 mil till närmaste biltema enkel väg.

Måste ta reda på hur många Nm ventilkåpan ska dras åt samt om man kan använda packnings silikon för att täta den med när jag förhoppningsvis sätter tillbaka grejerna imorgon.
Val av motorolja

Intressant, den dyrare dunken står det bara […]

Så.. Iaf du, skulle inte vara särsk[…]

Bensinpriser v2

Är det bara en slump att Trump krigar mot l[…]

Volvo Premium sound högtalare (Harman Kardon)[…]