Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KarlMagnus
#89248
Hittade ingen tråd på just min fråga. Har precis fått värmaren fixad, och
undrar hur man startar värmaren rent rutinmässigt. När jag sätter timern visar displayen att den är på, men startar inte. Vid direktstart går den
c:a 1 minut och stannar sedan.

Testade när bilen var varm, och då blåste den igång kupéluften för fullt.

Gör jag något fel vid instälningen? Ska tändningen vara på eller det spelar ingen roll? Instruktionsboken säger inte mycket.
Bilen är en v70 -00
Användarvisningsbild
av CarMan
#89250
du ska ställa den tiden då du ska hämta bilen, så kommer värmaren gå olika lång tid beroende på hur kallt det är ute
av KarlMagnus
#89253
Testade detta på jobbet, och satte tiden när jag skulle hem, men
utan resultat. Vid direktstart så hörs allt korrekt, men endast i c:a 1 minut.
Användarvisningsbild
av CarMan
#89256
KarlMagnus skrev:Testade detta på jobbet, och satte tiden när jag skulle hem, men
utan resultat. Vid direktstart så hörs allt korrekt, men endast i c:a 1 minut.
går den i en minut, så är nått fel. den ska gå i 60 minuter vid direktstart
av KarlMagnus
#89257
Med tanke på alla uppdateringar man läser om här på forumet, så finns
det kanske någon till värmaren också. Har alltid bilen i garage, så
är inte i behov av värmaren, men kan vara bra om det funkar.
Användarvisningsbild
av elmuppo
#89289
KarlMagnus skrev:Med tanke på alla uppdateringar man läser om här på forumet, så finns
det kanske någon till värmaren också. Har alltid bilen i garage, så
är inte i behov av värmaren, men kan vara bra om det funkar.
Värmaren har ingen mjukvara på P2 bilarna.
Du har ett fel på värmaren, därför går den bara i en minut.

//Branx
Användarvisningsbild
av CarMan
#89412
gissar å en trasig vatenpump. det brukar ta ca 1 min innan vattnet kockar o vrmaren stängsav på hverhettning
av Addekarlsson
#89532
Stänger den av efter 1 minut, så är det pga att glödstiftet inte slår till. För glödstiftet ska slå igång efter ca 57 sekunder.
Min gjorde likadant tidigare, och det var glödstiftet som var slut.
Glödstiftet kostade drygt 450 kr för mig, till min "flygplansmotor" 091-D.
Byttes på 2 minuter i 20 minus ca.

Denna vecka har den gjort samma sak, men det berodde på för lite kräm i batteriet denna gång. Förstår inte, men batteriet hinner tydligen inte ladda upp ordentligt på 2.5 mil i 30 minus. :lol:
Problemet löst med hjälp av en ctek som sitter permanent monterad nu, och ansluts till eluttag över natten, för laddning av batteri.
Bara det blir lite bättre temperatur, så ska det monteras en 160 A generator, istället för den klena 100 A som sitter nu...

Mvh/ Adde
av KarlMagnus
#89633
Tack för tips. Lämnade in bilen på Volvo igår, men p.g.a snöstormen
här i Skåne och utebliven personal , så får jag antagligen bilen i morgon.
XC60 2026 pureläge

Den värmer via hybridbatteriet så det k[…]

Så! Efter mycket (massor) svordommar, slit, […]

Kolla på Bildelsbasen på grillar till […]

Ja, det är väl dags för mig att sv&[…]