Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Har en fråga kring däck.
Fick ett par, två stycken, däck av en kollega som han inte hade användning för. Det är samma däckfabrikat som på min XC60 (Pirelli Scorpion) och är fräscha i skick, ålder och ok mönsterdjup.

Eftersom mina framdäck är ganska slitna så tänkte jag byta till dessa. Men min fråga är om jag kan nyttja dessa två då det skiljer 1 mm i mönsterdjup på dem, dvs det ena har 5 mm och det andra 6 mm.

Någonstans tror jag mig har läst att AWD ej klarar olika mönsterdjup på samma axel? Jag har defacto olika mönsterdjup mellan fram och bakhjul men det kanske är en annan sak?

Har en XC60 D3 årsmodell 2012

Tacksam för lite råd av er som är insatta i detta.

Mvh
1mm skillnad TROR jag inte är någon fara. Det är väl haldex som bara kopplad in vid behov? En subaru är nog mer känslig. När ja jobbade på däckfirman hade vi en kund med audi (haldex) som ville byta ut två däck och efter samtal med VAG så fick ja veta att dom tillät max 3mm skillnad i mönsterdjup fram/bak.
Om du börjar med säsongen med helt nya däck är det många som har mer än 1 mm skillnad när de väl byter till vinterdäck.

Framhjulen slits rätt mycket fortare.

Om allt annat är lika (dimension, märke, mönster) så skulle jag gladeligen bytt däck till några som hade 1 mm skillnad till det andra hjulparet. Jag faktiskt tänka mig att det är mindre skillnad än vad du har nu.

Helt nya däck på en axel kombinerat med relativt utslitna på den andra axeln är inte bra för en AWD. När man köper nya däck så blir det därmed fyra nya. Under tiden man har dem bör man växla med jämna mellanrum. För det flesta räcker det att växla höst och vår när du ändå byter till vinterhjul.
Jag bytte märke på två av mina däck på min fwd v60, detta skapade mycket felsökning då tacktion controll inte funkade som det skulle. Mönstret i däcket har mindre betydelse än märke/modell på däcket även om det är exakt samma dimension på papperet, efter byte av de två övriga däcken så funkar allt som det ska igen.
Fredrik
Jag frågade faktiskt "min" mekaniker detta för en liten tid sedan, han sa att problemet försvann kring 2006 på Volvo. Det jag frågade var om man var tvungen att byta alla fyra eller det gick at byta axelvis vid AWD. Jag frågade därför en bekant fick punktering med följd att höger fram blev obrukbart på en Passat. Enligt både däcksfirman och VW blev det till att byta alla fyra :evil: Inte populärt hos arbetsgivaren. Det var "punkteringsfria" däck och gick därför inte att laga, hade det varit ett vanligt däck hade man bara lagat det och sen kunnat köra vidare. :(
chaffis75 skrev:Jag bytte märke på två av mina däck på min fwd v60, detta skapade mycket felsökning då tacktion controll inte funkade som det skulle. Mönstret i däcket har mindre betydelse än märke/modell på däcket även om det är exakt samma dimension på papperet, efter byte av de två övriga däcken så funkar allt som det ska igen.
Fredrik
Låter jättemärkligt! Nu är det kanske en annan fråga eftersom du inte har AWD (AWD-bilar är ju känsligare för olika mönsterdjup f/b men kanske även på hjulaxeln). Men ändå intressant. Vad köpte du för däck?
perhall skrev:
chaffis75 skrev:Jag bytte märke på två av mina däck på min fwd v60, detta skapade mycket felsökning då tacktion controll inte funkade som det skulle. Mönstret i däcket har mindre betydelse än märke/modell på däcket även om det är exakt samma dimension på papperet, efter byte av de två övriga däcken så funkar allt som det ska igen.
Fredrik
Låter jättemärkligt! Nu är det kanske en annan fråga eftersom du inte har AWD (AWD-bilar är ju känsligare för olika mönsterdjup f/b men kanske även på hjulaxeln). Men ändå intressant. Vad köpte du för däck?
Jag hade original däck (minns inte märke) på min my2011 och köpte hankook, exakt samma dimension allt gjort av en däckfirma.
Ja detta kanske är annorlunda då det är awd men ville varna, idag går bilen perfekt då jag har 4 lika hjul men olika mönsterdjup men det där halvåret var riktigt skumt.
Ska lägga till att även frun råkade ut för att traction systemet satte igång och hon kör väldigt försiktig och snällt med bilen.
Fredrik
JST skrev:Nu var det väl frågan om huruvida det är ok att ha 1mm skillnad på samma axel - dvs vänster/höger fram iofs.
Fram/bak är ju som du säger inte lika känsligt.
My bad, läste nog lite för hastigt :)
Exquattro skrev: Det var "punkteringsfria" däck och gick därför inte att laga, hade det varit ett vanligt däck hade man bara lagat det och sen kunnat köra vidare. :(
Det går utmärkt att laga run-flat däck så länge dom inte har körts tomma längre än sträckan som tillverkaren har deklarerat att dom klarar av :)
utbytesintervaller

Mejlade modell och regnr till volvo-support-se@vo[…]

Service Subaru XV

Inte en sån då? Om det är vad s[…]

HVO 100

och varför kör ni ens på HVO 100?

Tankade upp båda bilarna och köpte lite[…]