Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Eftersom jag givit upp idén på att byta avgassystemet på min bil själv då jag uppenbarligen inte lyckas genomföra det så har jag börjat kika mig omkring efter verkstäder som kan tänkas ta på sig jobbet. Helst i västerort/norrort då jag huserar i Bromma.

Det som ska göras är egentligen ganska enkelt och bör inte ta alltför lång tid, mitt system är 2" och det är slutburken från en T5 (2.5") som ska monteras på. Det behövs en rörböj och sedan max 50cm rör där en stegning finns från 2" till 2.5". Upphängningar och allt annat finns redan. Rent krasst så tror jag att jag även har materialet till det men verkstäder brukar sällan vilja använda kundens prylar.

Jag var tidigare idag inne på Avgas-systemet som ligger här i Mariehäll och vi tog en titt under bilen, diskuterade vad som behövde göras.
2 timmar tyckte dom och drygt 1500kr. Det är mer än vad jag gav för systemet!
Så jag letar efter förslag, hade firman sagt 500-700 spänn så hade jag sagt "Ok byt nu på en gång" men det där kändes hutlöst dyrt för något som en erfaren montör bör klara av på nolltid. Det inbillar jag mig iallafall, lekman som jag är, haha!

Varför jag inte ger det ett sista försök och tredje gången gillt när jag ändå köpt nya monteringsdetaljer? Frugan är benhård med att detta är något hon vill ha ordentligt gjort och med kvitto om något skulle hända.

TL;DR?
Firma som kan montera slutburken på min bil och ansluta det mot befintligt system (2" till 2.5").
Jag hade föreslagit precis den verkstaden du redan besökt. Det lär vara samma som Lundkvist som tidigare låg vid Sundbybergsgränsen. De var verkligen proffs på att bygga avgassystem. Jag utnyttjade dom när jag åkte Amerikanskt på 80-talet.
Baserat på infon på deras hemsida så är det samma ja. Fick tipset av en annan att åka dit, hans kompis hade fått en halvsats byggd och monterad för 3000kr så jag hoppades att montering av befintligt skulle landa på max 1000kr. Men tji fick jag.
Kanske går att förhandla men jag är urusel på sådant, samtidigt kanske jag är alldeles för optimistisk i mitt kostnadstänk, 1500kr kanske är ett bra pris i verkstadsvärlden..?
Hade jag bott närmre dig hade jag gärna hjälpt dig, en timma på lyften i gds hallen (kvitto till tanten printar vi ut ett samtidigt...) med ett par slangklämmor/skarvmuff/rörstump så hade det snart varit löst såvida inte den käre Murphy dyker upp... men det är väl det verkstaden räknar med, j-vlas en upphängning eller annat inte visar sig passa rakt av så tar det sin tid med finlir/justering - annars har de dig där dagen efter klagandes att det ligger emot och skramlar någonstans.

2 timmar är ca 750kr/tim om det inte tillkommer något material överhuvudtaget, går det smärtfritt kanske det är dithängt på mindre än halva tiden.
Jagar du runt lite tycker inte jag det vore omöjligt att få det gjort för under tusenlappen, gäller bara hitta de där mindre verkstäderna som hellre höftar nedåt och har en timdebitering under femhundringen.. kanske svårare i storstadsregionerna :(
Haha jag uppskattar tanken iaf P210! :)
Jag har väl vid det här laget spenderat närmare 500kr på billyft utan framgång, så därför börjar jag både bli snål och less och vill därför låta någon annan göra jobbet..

Det som möjligt skulle kunna göra jobbet lite krångligt är att föregående ägare av systemet kapade det lite dumt i en böj istället för före eller efter. Jag har försökt måtta ut själv och jämföra med pipor på Mekonomen och 60 grader var det som kom närmast, så jag har som sagt förmodligen allt material som behövs..

Jag har egentligen inget problem med att leta mig runt om stan, norrort/västerort är mest av bekvämlighetsskäl men då jag vill ha klart systemet till den 30e då det är en Volvoträff vid Skokloster Slott så börjar jag bli stressad. Det svåra är att hitta de små verkstäderna då de sällan gör mycket väsen av sig utan har sin skara med återkommande kunder. :/
Så om tips finnes runt om Stockholm, söderort eller liknande så är jag inte den som är den. Nu vill jag bara få på skiten till en vettig peng med kvitto. Om personen i fråga väljer att göra det efter arbetstid men ändå kan ordna kvitto - kör hårt!
Hmm. Jag har nyttjat Lundkvists ställe både före o efter namnbytet och de har inte varit billigast, men kvaliteten har varit bra och de bangar inte för udda insatser (men de tar betalt för dem). Det är möjligt att resultatet är värt pengarna, trots allt, men det kan ju bara kunden veta iofs.
Skönt att veta att stället levererar, det ligger såpass nära så om jag inte redan lagt ut så mycket pengar på att försöka fixa det själv så hade jag nog slantat upp.
Fick tips om Speedy i Täby med kommentaren "såpass billigt att jag beslutade att själv sluta montera". Så jag ska kolla med dom imorgon.
Jag resonerar tvärt om. När jag försökt massa udda metoder och slösat pengar på dessa, så ger jag upp och lämnar in där jag vet att det blir bra gjort. Det kan "svida", men det brukar till slut bli billigare trots allt. Speedy är billiga, men jag är osäker på om de snickrar avgassystem. Vad jag vet så plockar de ut ett avgassystem från lagret och monterar det.
Förstår vad du menar. Risken finns att det landar där tillslut ändå, det ligger ett par hundra meter hemifrån och har dropin.. Vi får se vad Speedy säger, funderar på Mekonomen också, nämndes ett timpris på 900-1000kr men förmodligen per påbörjad timme och då kan man vara ute på djupt vatten om montören inte är snabb och duktig..
Åk till Bällsta bro du så lär det lösa sig, det var iofs nästan 20 år sedan jag var där sista men då var de grymma!

Det blir ibland dyrare skador på bilen att […]

Någon som vet vilket Åtdragningsmoment[…]

Har kollat med felkoder? Har för mig att allt[…]

Inkörning av ny V60 T6 2026

En Volvo laddhybrid är konstruerad fö[…]