Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stormangan
Hej!

En kompis till en kompis vill sälja en S60 med nedanstående spec. Min nuvarande 940 T+ börjar sjunga på sista versen, så det är väl läge att byta upp sig.

S60 2.4T Businesspaket 2002.
14700 mil
Svartmetallic
Beige helskinn (bra skick invändigt)
Sportchassi
Fullservad (senast i dec)
Skapliga vinterdäck (plåt)
Skapliga sommardäck (17")
fast drag

Skador:
Relativt kraftiga parkeringsskador (lackskrap och småbucklor) på tre dörrar.
mindre parkeringskada (lackskrap) bakre kofångare
Mindre buckla vid framlyse.
Lyktglaset till ena strålkastaren fram är spräckt, och det är imma på insidan...

Jag tycker de 128 000 han begär är ett kraftigt överpris, med tanke på skicket. Vad borde jag betala för att göra en bra affär?

På bilpriser.se får jag domen 98 000 - 107 000, om bilen är i bra skick. Men med tanke på skicket borde jag kanske bjuda 90 - 95?

Sen kan jag även passa på att slänga ut frågorna:

Vad kostar ett nytt framlyse till s60?
Vad gissar ni att det kan kosta att fixa till lackskadorna?

Tack för hjälpen

//Magnus
Senast redigerad av 1 stormangan, redigerad totalt 0 gånger.
av NCR
Då du inte kan hävda att det är en och samma olycka som har orsakat alla buckor så blir det ett försäkringsärende per skada, dvs dyrt som skam. Dessutom tycker jag att din beskrivning av bilen tyder på att din kompis knappast har tagit hand om den på ett vettigt sätt, så om jag vore dig skulle jag strunta i att göra affär, dels för att du kanske vill fortsätta att vara kompis med honom och det brukar kunna bli gnissel mellan kompisar om det visar sig att motorn är kass eller nåt annat dyrt händer med den, och dels för att det finns hundratals s60 som ÄR ordentligt omhändertagna där ute som går att pruta på.

Så mitt tips är alltså att du skippar affären!
av stormangan
Hej igen!

Tack för svaret! Det är egentligen min brors kompis som säljer bilen, så jag känner några problem på det planet. Det alla säger om killen är att han tar väl han dom sina bilar, så jag antar att han haft ordentligt oflyt med parkeringsskador.

Det som jag hoppas på är att han ska tacka ja till ett skambud, då han har haft bilen till salu länge... Och eftersom det inte är min kompis, så har jag inga problem med samvetet om jag kan lura av honom bilen billigt.

//Magnus
av stormangan
Hej igen!

Kollade med Volvo och ett framlyse kostar 3358 kr.

//Magnus
av jbl
Max 98kkr.

Det är dyrt med lackskador.
av Daddan
Mitt tips är att aldrig köpa av någon man känner...

En arbetskamrat sålde sin bil till en annan. När växellådan rasade efter någon vecka var det inga glada miner på de två arbetskamraterna... Det löste sig men det blev aldrig samma vänskap igen. Pengar och vänner eller familj är nog det som sabbat flest relationer.

Annars låter det som att du kan få en betydligt finare bil med mindre mil på mätaren för de pengarna!

Lycka till!
Användarvisningsbild
av greeeken
JA skulle lägga ett skambud
75-80 me alal dessa skador.
Som någon sa, de blir inte kul me försäkringen
av stormangan
Hej!

Tack för alla synpunkter!

Jag har hört från relativt säker källa att han nog kan tänka sig sälja för 90 000, bara för att få loss pengarna. Alltså kan jag kanske bjuda 85 000. Lägger jag då 3358 kr på framlyse och 7000 på lack, dvs ca 10 000 kr. Får jag inte en rätt bra bil för 95 000 kr då?

Ska ringa runt och kolla lite priser med lackfirmor, så får vi se.... Kanske inte kommer så långt med 7000 kr. Ska kolla lite med tex spotpaint.se, chipsaway.se och de lokala traditionella lackfirmorna...

//Magnus
av stormangan
Hej!

Här var de priser jag fick via telefon från några lackfirmor:

Spotpaint: 5-8000 kr
Chipsaway: ca 6000 kr
Lokal billackering: ca 10 000 kr

Vad säger ni?

Tacksam för all input
av matzen10
Jo, det låter ok för lackarbetet. Men sen tillkommer att knacka ut bucklorna oxå!?

M V H
---> Matz

Förstår inte vitsen med att meddela att[…]

Det är inte omöjligt att det har ä[…]

LED - bländande halvljus

Nu är detta en sajt som vissa inte uppskatta[…]

Ser ut som färgstänk, skrapa och tvä[…]