Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av camaro69
cmp67 skrev:
Snajper skrev:
cmp67 skrev: Du är bara avundsjuk att du måste växla själv :D
HAHAHAHA.........Sjukt kul, men jag trivs iaf med lådan/ kulissen och det är huvudsaken. Eller hur??

/Snajper
Jodå. Självklart är det så. Och jag trivs alldeles ypperligt med min automat. Har velat haft en länge och så dök den här bilen upp.
Smaken är ju olika och jag tycker spaceballen ser lite konstig ut. Jag kanske är för gammal för sånt.
Ja är man gammal och stel, kan man ju behöva "invalidaggregat" så att man får hjälp att växla :wink:

:lol:
Användarvisningsbild
av Brainy
Snajper skrev:
cmp67 skrev:Hade jag en manuell låda så vore en spaceball det sista som jag monterade på min bil!
Usch!!!
Och skulle jag köpa en V70 2,5t så skulle jag aldrig köpa en med Geartronic...

Usch!!

/Snajper
Håller tyvärr med. Har aldrig kommit överrens med utseendet på dem, men smaken är ju som baken...

/Anders
av gormer
Jag ä ute efter spaceball till min. Om någon vill sälja eller byta så säg till..
Användarvisningsbild
av Mini_ice
Nu ni har ni hittat någon med kött på benen har nämligen gjort något så svårt som att byta min vanliga manuella spak 00-04 till en spaceball 05- och det var inte svårt!

I länken i övanstående svar så ser ni en som bara bytt spaken! mitt tips, byt både spak och konsoll (konsoll= den vita som är fastskruvad i golvet!) det enda som behöver göras då är att skifta vajrar som SKA vara samma till bägge spakarna, iaf enligt mina erfarenheter.

Mittkonsollen behöver du endast byta om du ska ha dit 05- alufärgade sarg runt spaken (då du även måste byta armstöd och förvaringsfack/mugghållare) annars så måste du bara ha tag på en vanlig "spaceball sarg" till en 00-04.

Bytet tar ca 30 min då du måste bort med mittkonsollen för att komma åt ordentligt! (om du vill göra det lätt för dig) vajrarna kan sitta som F*N men skam den som ger sig.

Jag betalade 1500:- för min 05- spak som var komplett med konsol och sarg!

Paket från JB´s

Bild

Spaken på plats (05- spaken)

Bild

00-04 spaken OBS: lånade denna bild från blocket!

Bild
Användarvisningsbild
av Mattias_F
Min spaceball är i aluminium iaf. Men säkert är utseendet en vanesak, växellådan är inte den snabbaste ändå, men det är lätt att hålla rent o snyggt i spaceballen. Jag kanske hade föredragit lite kortare slaglängd på lådan ,men det är väl en smaksak......suktar ändå efter den nya 6-växlade lådan.....
av Moody
Eftersom diskussionen angående olika spakarnas höjd var på tapeten och jag för tillfället har två manuella V70, och den ena med spaceball, så kan jag informera om följande höjdmått på spakarna (från toppen ner till mittkonsolen):

Vanlig manuell: Höjd 15 cm
Spaceball: Höjd 13 cm
Användarvisningsbild
av Guligan
Moody skrev:Eftersom diskussionen angående olika spakarnas höjd var på tapeten och jag för tillfället har två manuella V70, och den ena med spaceball, så kan jag informera om följande höjdmått på spakarna (från toppen ner till mittkonsolen):

Vanlig manuell: Höjd 15 cm
Spaceball: Höjd 13 cm
Och det är denna lilla detalj som gör spaceball schysst. Lite lägre, och man får uppfattningen att även slagen är kortare...
Användarvisningsbild
av Ampy
Ja så spaceball är med sportpaketet inte någon automatere med japansk växellåda hahah SPACE ÄGER

nä, det är fortfarande arbetare kvar d&a[…]

Jag har kört en bit över trettio mil n&a[…]

Byt Batteri ! Batteriet är helt nytt Jag s[…]

Fick hem en ny kabelsats från vparts men nu […]