Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JE Jr
Four-C är ju inte "onödigt" bara för att man kör i ett läge 99% av tiden, om jag förstått rätt så glider den över i "sport" automagiskt om man gör snabbare manövrar. Hade du inte haft Four-C så hade bilen behövt vara styvare för att bete sig bra vid undanmanövrer etc.

Jag har en 07 S80 med Four-C och tycker väl egentligen att det är för mjukt, även i Advanced. Men har kört nyare V60 med detta och där är det trevligare avstämt i mitt tycke och funkar bra!
av Primus
JE Jr skrev:Four-C är ju inte "onödigt" bara för att man kör i ett läge 99% av tiden, om jag förstått rätt så glider den över i "sport" automagiskt om man gör snabbare manövrar. Hade du inte haft Four-C så hade bilen behövt vara styvare för att bete sig bra vid undanmanövrer etc.

Jag har en 07 S80 med Four-C och tycker väl egentligen att det är för mjukt, även i Advanced. Men har kört nyare V60 med detta och där är det trevligare avstämt i mitt tycke och funkar bra!
Stämmer nog. Men ganska dyr pryl för hur den används. Men skulle kunna slå till på det igen.
RTI funkar bra men är långt efter konkurrenterna system (BMW, Audi...).
Skulle ändå välja det, jag ogillar lösa navis som sitter.... och fullt integrerat är det.
Dock är det tyvärr inte mycket bättre än för tio år sen. Hade ärligt förväntat mig en bättre RTI, kan inte märka någon märkbar förbättring mot MY08.

4C tycker jag är dyrt, inte lika bra som en riktig luftfjädring men nästan lika dyrt. Precis som luftfjädring mer för komfort än för sport.

Skönt slippa beloppsgräns!
PH
Användarvisningsbild
av leiwi
[quote="perhall"]RTI funkar bra men är långt efter konkurrenterna system (BMW, Audi...).
Skulle ändå välja det, jag ogillar lösa navis som sitter.... och fullt integrerat är det.
Dock är det tyvärr inte mycket bättre än för tio år sen. Hade ärligt förväntat mig en bättre RTI, kan inte märka någon märkbar förbättring mot MY08.

4C tycker jag är dyrt, inte lika bra som en riktig luftfjädring men nästan lika dyrt. Precis som luftfjädring mer för komfort än för sport.

PH[/quote]

Tänkte bara så inget missförstånd blir

RTI och sensus Navigation är två olika system,

leiwi
av Linqid
perhall skrev:RTI funkar bra men är långt efter konkurrenterna system (BMW, Audi...).

PH
Nu kostar ju dock Volvo RTI typ nio tusen medan tyskarnas ligger på runt 30, så det vore ju illa om det inte vore skillnad! :wink: Oavsett vilket tråkigt att inte Volvo kan erbjuda en bättre navigation.

leiwi skrev:Tänkte bara så inget missförstånd blir

RTI och sensus Navigation är två olika system, leiwi
RTI har alltid varit synonymt med navi på en Volvo, och ibland är det svårt att lära en gammal hund sitta.. 8)
av Psyko
Navi och VOC är en bra kombination. Man kan enkelt skicka en adress från appen direkt till bilen. När man sen startar bilen får man upp en fråga om man vill starta navigering dit. Körjournalen och värmarstart har ju många nytta av också.
av perhall
Linqid skrev:
Nu kostar ju dock Volvo RTI typ nio tusen medan tyskarnas ligger på runt 30, så det vore ju illa om det inte vore skillnad! :wink: Oavsett vilket tråkigt att inte Volvo kan erbjuda en bättre navigation.
Jo. fast volvos kostar ju 9000+4500 för större skärm m m = 13500.
Tyskarnas små kostar 20000, de stora 27-28 000.
I Volvos ingår då större skärm, DVD-spelare och HP.
I BMW:s och Audis ingår andra grejer, t ex i BMW Navi Business större skärm och bättre ljudanläggning (Radio Professional), i BMW Navi Prof detta + även bättre parkvarnare och HD för musiklagring (kanske det senare även i Navi Business numera).
I Audis lilla ingår HD för musik samt Audi Sound System = aktiva högtalare, subwoofer, extern förstärkare m m.
I Audis stora detta + även touchpad + karta i huvudinstrumentet (färgupplöst efter facelift).

Så jag tycker inte VOlvos Navi/RTI är så mycket mer prisvärd, särskilt som den känns gammal även jämfört med BMW:s /Audis små system.

Dock funkar det ju bra...

Imponerande att tillverkarna får så bra betalat för halvbra (Volvo) eller bra (BMW, Audi) system när en lös GPS kostar 1500 får man ändå säga... nu har det ju kommit lösningar där man får upp sin smartphone-skärm på bilens skärm och då kommer det ju inte va så attraktivt längre...

PH
av Linqid
För att förtydliga, jag håller helt med dig ang nivån på navi i Volvo. Den är utdaterad, inget snack om det. Jag vidhåller dock att priset är om inte bra så åtminstone helt okej, och att det vore väldigt konstigt om du inte fick något mervärde i BMW Prof Navi när den kostar så mycket mer (Navi Business har jag knappt sett alls, köper någon det?). Ang vad du får för pengarna så är Radio Professional i BMW inget ljudsystem utan har med rena funktioner att göra. För att få bättre ljud krävs det att man väljer till HiFi eller H/K system. Misstänker dock att du redan har koll på detta! :wink:

Ursäkta OT.
av Primus
I min gamla XC70 som jag tog ut runt dec -07 hette Navi RTI. Nu har man väl ett annat system?!? Är det nya redan daterat..? På vilket sätt ligger man efter BMW och Audi(eller andra)?
av perhall
Jo det med ljudet känner jag till - tänkte skriva "bättre radio" men det lät mossigt... det är iaf en bättre radio även i Navi Business (den heter Radio Professional). Tidigare hade den dubbla tunrar/tuners.
Jag har haft både gamla RTI:n och nya (har haft en mängd sen min första 1998) och märker inte någon förbättring i Sensus jfr med tidigare (t ex V70II MY08 vs MY12). Trodde den skulle vara starkt förbättrad.
Det med VOC har jag inte testat men låter smart, borde funka på min MY12..
PH
Service Subaru XV

Inte en sån då? Om det är vad s[…]

HVO 100

och varför kör ni ens på HVO 100?

Tankade upp båda bilarna och köpte lite[…]

El fel

Hej, jag har en Volvo 744 från 90 som det ha[…]