Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av baljbalj
Min bil falsklarmade lite då och då (den tjöt) när man kom in stog det typ larm utlöst kontrollera bilen.

Så vi slutade larma bilen (dvs låste med nyckeln i dörren). Efter ett tag (veckor/månader) kom det faktiskt ett felmeddelande om larmsystem service erfordras.

Jag köpte en Dice på Aliexpress och läste ut typ "larmsiren spänning låg" så när jag bytte till vinterdäck borrade jag ur nitarna och vek undan plasten i hjulhuset och helt sonika tog ut larmsirenen.

Den var lite jobbig att få ut då den sitter med typ en brytskruv som knäcks när man skruvat dit den men det gick med typ en plattång (jag hade tur funderade på att såga ett litet spår med en Dremel och sen använda spårskruvmejsel som plan B).

Nu kunde man låsa med knappen på nyckeln igen! Dock med felmeddelande varje gång man satt sig i bilen.

Jag sågade upp sirenen och visst, batteriet hade läckt så sladden som var lödd i batteriet hade lossnat, dessutom hade vätska runnit längs batterisladden ner till kretskortet och förstört det.

Så jag gjorde slag i saken en helg och ringde bilfirman för att beställa (lördag) och dom hade faktiskt en hemma. Tyvärr med hela plåthuset för typ 2100:- men då jag ändå hade förstört en av skruvarna som höll sirenen i plåthuset köpta jag den och stoppade in och nitade ihop igen. Satt fast den i bilen med en vanlig skruv ifall man måste dit igen.

Funkar klockrent. Inte så jobbigt/avancerat men man vill nog gärna ha en Vidautläsning först så inget annat spökar då sirénen är orimligt dyr!
av svda
Då var det fixat. Larmet funkar nu helt normalt med bortopererad ackumulator. Provade koppla bort sirenen helt och konstaterade som baljbalj ovan att det leder till "Larm service erfordras". Allt funkar dock normalt igen om sirenen återansluts.
av Trunken1
Jag har samma problem med utlöst larm, köpte idag en dongel elm 327 wifi samt appen eobd facile, för att avläsa felkoder men blev förvånad över att inte se en enda felkod, någon som kan säga mig varför??
Användarvisningsbild
av wissel
fel Felkodsläsare.
Finns bara PPC eller Vida som gäller.
av Trunken1
Hmm är inte helt säker på det, borde gå, det finns kontakt med bilens dator och det bord finnas felkoder om varför larmet utlösts, kanske någon här har erfarenhet av det, vida blir för dyr investering.
av oldtimersmc
När batteriet efter en tid slutgiltigt lämnat in så slipper du alla meddelanden...
Skaffa dig ett brutalt rykte så kan du skita i att slå på larmet.
Senast redigerad av 1 oldtimersmc, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av wissel
Trunken1 skrev:Hmm är inte helt säker på det, borde gå, det finns kontakt med bilens dator och det bord finnas felkoder om varför larmet utlösts, kanske någon här har erfarenhet av det, vida blir för dyr investering.
De koder som din Felkodsläsare "tar" är endast de som bilfabrikanterna är tvungna enligt lag att göra allmänna ( Generella)
det gäller då enbart felkoder som har med Emissioner att göra. Miljölagstiftningen som fick igenom detta.
av oldtimersmc
wissel skrev:
Trunken1 skrev:Hmm är inte helt säker på det, borde gå, det finns kontakt med bilens dator och det bord finnas felkoder om varför larmet utlösts, kanske någon här har erfarenhet av det, vida blir för dyr investering.
De koder som din Felkodsläsare "tar" är endast de som bilfabrikanterna är tvungna enligt lag att göra allmänna ( Generella)
det gäller då enbart felkoder som har med Emissioner att göra. Miljölagstiftningen som fick igenom detta.

Roughly så tar ex Biltemas de flesta koder men naturligtvis inte lika detaljerat som ex vida
Användarvisningsbild
av mikeyman35
Trunken 1 : Det går endast med vida att se vad det är som utlöst larmet. Det finns alltså ingen felkod som talar om varför larmet utlöst.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10
Tips få ut ABS givaren fram

Frugans V70 2012 har fått larm på ABS […]

Det är extremt ovanligt med partikelfiterprob[…]

motorinställning

Märken på kamremmen stämmer mot m&[…]

Börjat semestern med felfri besiktning :-D […]