Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ermo14
Hej.

Provar igen då mitt förra inlägg inte verkar kommit fram.

Har en V70 2.4 Classic 140hk som just slagit om till 34300mil. Full servad till 30'. Har avverkat 3000 problemfria mil sedan inköp för 1,5år sedan.
Jag servar med olja + filter (5w-40) var 1000e mil.

Är just hemkommen efter en tur på 360mil. Innan avfärd servade jag kärran. Körde även i en burk invändig motortvätt från wynnsbutiken med förhoppningen att de inte kunde bli sämre. Kan även tillägga att vevhusventilationen är bytt i vintras. Den läcker lite lite från vevaxeltätningen men detta har inte varit problem förr.

Nu efter denna service så finns det ingen olja på Stickan efter ca 80-100mil. Inte en tillstymmelse på blårök varken tomgång, kallstart, motorbroms sedan pådrag. Jag förstår inte vart det tar vägen, kan det gå rätt in i förbrukningen när den blir riktigt het?

Kan det vara så att mirakelmedlet funkade lite för bra på gamla Bettan?

Som om att de inte var nog med det så har det tillkommit ännu ett fel. När passagerarstolen flyttas så börjar SRS lampan lysa. Har inte undersökt det närmre men finns något känt kontaktstycke el liknande som brukar gå paj på denna modell?

Tack på förhand
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Ang. SRS. Ja, det är elstyrd sidokudde på classic(-00 antar jag?), mao kan kablaget/kontaktstycket glappa.

Sånt där motortvättsgrejs kan vara mer farligt än nyttigt. Det enda det gör, på sin höjd, är att flytta skiten någon annanstans. Det kan leda till läckande packningar, eller stop i någon kanal i värsta fall.
Om du är intreserad så finns det en uppsjö av trådar som diskuterar just såna här mirakelmedel, och vad dom faktiskt gör.

Skulle oljan följa med i förbränningen så skulle bilen blåryka. Om oljan inte letar sig ut genom förbränningen så finns det bara ett sätt kvar för oljan att försvinna - läckage.
av ermo14
Tackar för den, skall undersöka stolen när jag får lugnat lillhhärtat lite. Det känns inte prio just nu olje mysteriet känns viktigare just nu.

Om vi bilen har stått 2-3dar vilket den sällan gör, så brukar det vara en liten liten fläck stor som en femkrona. Finns det något annat känt ställa dom brukar trycka ur sig på förutom vevaxeltätningen, ser ju ut som att de kommer mellan block och låda.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Mellan block och låda är inte ovanligt, och absolut det värsta stället det kan läcka på :cry: Inte nog med att det är ett jäkla jobb att byta(ner med lådan, bort med koppling om du har manuell, bort med svänghjulet), oljan kan även hamna på kopplingen som kan ge lite lustiga fenomen - främst att den "hugger" när man t ex växlar från 1an till 2an.

Har du det där hasskyddet monterat under bilen? Isf kan du ju skruva loss det några dagar och se om dom där fläckarna "flyttar" på sig och/eller blir större. Det blir lite enklare att lokalisera då.

Har du kollat så du inte har olja i vattnet förresten? Eller vatten i oljan?

Står i garaget och letar varför jag int[…]

Är det nytt eller, det var ju allvarligt ? […]

Idag har den fått köra släp fö[…]

Jag ställde frågan när jag kö[…]