Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Droopy
Fins utrustning för att backa mätaren, ja. Oftas går det dok att kolla mätarstälningen mot service, bes osv. På den tiden jag backade mätare åt polare gjorde vi det varje år innan besiktningen, då blir det svårare att upptäcka.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Skönt att det finns mätare som inte går att backa, tycker även volvo borde införa detta.
av Droopy
Allt går att manipulera, det handlar bara om att någon ska ta sig tid och knäcka det, och den "någon" fins det gott om.
Fordon blev enklare än någonsin då de övergick till digitala mätare.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Droopy skrev:Allt går att manipulera, det handlar bara om att någon ska ta sig tid och knäcka det, och den "någon" fins det gott om.
Fordon blev enklare än någonsin då de övergick till digitala mätare.
Har sett följande lösning på vissa bilar, busenkel och busbillig i tillverkning .....

1. Mätarställningen lagras digitalt i tex ECM och Mätarkluster i instrumentbrädan.

2. Mjukvaran där räknaren ligger är Prommad, "dvs Bränd" inte EEPROMMAD så den går aldrig att byta ut mjukvaran.

3. Dessutom finns inget överhuvudtaget interface vare sig elektriskt eller rent fysiskt så du kan inte hacka dig in någonstans.

4. Dessutom är hela klabbet ihopgjutet. Du kan inte heller byta kretsen om du skulle kreta bort ingjutningen för samma krets innehåller ju motorstyrningen.

Ska du skruva bilen krävs att du köper ny ECM + Mätarkluster för bortåt 40.000 - 50.000 kr.

Dessutom om du vill skruva fram den nya ECM/Mätarklustret (Som ju står på noll på den nya) så accepterar den hastighetspulser på max 250 km/h. Ska du skruva fram den till tex från o till 10.000 mil så tar skruvningen alltså 100.000 / 250 = 400 timmar.
Droopy skrev: På den tiden jag backade mätare åt polare gjorde vi det varje år innan besiktningen, då blir det svårare att upptäcka.
Jag tror inte dina kompisar som du hjälpt skruva deras bilar skulle vara speciellt intresserade att skruva varje år om det kostar 50,000 kr per gång och tar 400 timmar.

Så visst är det både busenkelt och busbillig och göra "oskruvbara" bilar om bara tillverkarna vill.

Att dagens bilar är superenkla att skruva beror inte på att det är svårt att skydda sig, det beror på att tillverkarna antingen skiter i det eller att man faktiskt vill att det ska vara enkelt att skruva.
av Techsupport
Har sett följande lösning på vissa bilar, busenkel och busbillig i tillverkning .....

1. Mätarställningen lagras digitalt i tex ECM och Mätarkluster i instrumentbrädan.

2. Mjukvaran där räknaren ligger är Prommad, "dvs Bränd" inte EEPROMMAD så den går aldrig att byta ut mjukvaran.

3. Dessutom finns inget överhuvudtaget interface vare sig elektriskt eller rent fysiskt så du kan inte hacka dig in någonstans.

4. Dessutom är hela klabbet ihopgjutet. Du kan inte heller byta kretsen om du skulle kreta bort ingjutningen för samma krets innehåller ju motorstyrningen.

Ska du skruva bilen krävs att du köper ny ECM + Mätarkluster för bortåt 40.000 - 50.000 kr.

Dessutom om du vill skruva fram den nya ECM/Mätarklustret (Som ju står på noll på den nya) så accepterar den hastighetspulser på max 250 km/h. Ska du skruva fram den till tex från o till 10.000 mil så tar skruvningen alltså 100.000 / 250 = 400 timmar.
Inte för att vara negativ men du har uppenbarligen inte en aning om hur moderna kombiinstrument fungerar eller lagrar information. De så kallade "lösningar" du uppger har jag ALDRIG sett i något kombiinstrument. Det finns alla möjligheter i världen att justera mätarställningen i en Volvo V70 2014 års modell väl som i en BMW M5 2014 års modell. Tillvägagångssätten är olika och konstruktionerna är olika.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Det går ALLTID att manipulera digital data. Inget interface? Det finns alltid ett interface. Löd ur chippet och stoppa den i en programerare är det vanligaste.

Prommad? Ja, skulle så vara fallet skulle mätarställningen inte kunna lagras, eftersom man inte kan skriva till chippet och således inte uppdatera mätarställningen.
Det handlar bara om att simulera en mätarställningsignal i dom fallen, motsvarande det värdet(mil) man vill ha.

Att manipulera mätarställningen är varken svårare eller lättare nu för tiden, det är bara ett annat tillvägagångssätt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Lucif3r skrev:Det går ALLTID att manipulera digital data. Inget interface? Det finns alltid ett interface. Löd ur chippet och stoppa den i en programerare är det vanligaste.
Nej det stämmer inte alls,

Har du provat hur jobbigt det är att löda ur ett chip som sitter på ett kort där instruméntlådan har gjutits full med epoxi som fuktskydd/manipuleringsskydd ??? Kombinera det med ECUn på samma kort och i samma ingjutning så finns inte en kotte som vågar sig på att försöka, en ny ECU kostar ju lätt 20.000 kr. Dessutom tar det ju 400 timmar att vrida fram den nya ECUn till tex 10.000 mil.

Dessutom är det ju enkelt att ha ett interface i chippet som man ger en snabb kraftig strömpuls efter det man har programmerat det med mjukvara på fabrik, Pulsen bränner av programmeringsinterfacet i kretsen så att det aldrig mer går att promma om det eller manipulera det. Det enda som finns kvar är ingången för pulsräknaren som ger körsträckan och interfacet för att läsa körsträckan.

Som sagt, det är busenket och billigt att göra det "oskruvbart". Skulle inte kosta mer än några kronor i produktion. Med oskruvbart menar jag att det kommer kosta mycket stora summor och kräva enorm tid för att manipulera en bil och göra mätarskruvningen helt olönsam.
Techsupport skrev:
Inte för att vara negativ men du har uppenbarligen inte en aning om hur moderna kombiinstrument fungerar eller lagrar information. De så kallade "lösningar" du uppger har jag ALDRIG sett i något kombiinstrument. Det finns alla möjligheter i världen att justera mätarställningen i en Volvo V70 2014 års modell väl som i en BMW M5 2014 års modell. Tillvägagångssätten är olika och konstruktionerna är olika.
Jo jag vet hur ett modernt kombiinstrument fungerar och varför de är så enkla att skruva. Men det är ju för att de är byggda för att vara just superenkla att skruva.

Om man vill kan man ju enkelt och billigt bygga sådant som inte går att skruva ekonomiskt/tidsmässigt, det är bara det att biltillverkarna inte är intresserade.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Att löda bort ett chip är inte svårt.... Eller jo visst, ska man prompt göra det med en 30kr's lödkolv och inget mer så är det rätt svårt.
Epoxi är drygt, men inte heller det speciellt svårt att få bort. Boxen är enklast av allt att öppna.

Av de dimensionerna hade jag personligen valt 275/[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]