Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SweRonin
Edling skrev:oj stora skillnader, vad har ni för tips på hur man ska "pressa" dem? Givet vis och hämta erbjudande från andra säljare men vad mer kan man göra? :)

Jag skulle nog tipsa om att du är rak på sak (ärlighet varar längst)
Dra inte massa saker i onödan.

Jag går rakt in till en säljaren jag tycker ser ut som att han vill sälja en bil och tar sig tid men kunden.

Det ser ut som att du har redan bestämt vad du vill ha å det är positivt. Gå in och säg bara rakt ut Hej! jag har nu bestämt mig för att köpa en bil och jag vet vad jag vill ha men har ett problem och det är priset jag har ej fått nå bra pris hos tidigare ÅF. Ge mig ett bra pris så blir det snabba affärer.

Säljaren kommer älska dig för att han ej behöver ta sin tid med velande köpare som ställer 1000frågor och efter 1000 besöket sitter fortfarande och velar om det skall vara 17 elller 18"

(Glöm inte att priset är inte allt. köp hellre ett par tusen dyrare från rätt säljare som du kan bygga förtroende än att jaga små tusenlappar)
av Aman
Hej
Det med att gå rakt på sak kan hos ÅF kan ta en intressant vändning. Det finns även denna variant att man tillsammans med ÅF beställer en demobil som ÅF brukar i 3-6 månader, specad exakt enligt dina egna önskemål, och där man på förhand skriver kontrakt om att bilen köps begagnad efter att ÅF demo period tar slut. Då köper man bilen till ett riktigt bra rabatterat pris med mycket utrustning, och slipper det sura värdetappet på en helt ny bil, och får den nya begagnade bilen med exakt den utrustningen man önskar. Detta värt att prova hos en ÅF, som inte bor i storstan, då demobilen i bästa fall knappt provats och har få mil på mätaren. :D
av Tjocken
Aman skrev:Hej
Det med att gå rakt på sak kan hos ÅF kan ta en intressant vändning. Det finns även denna variant att man tillsammans med ÅF beställer en demobil som ÅF brukar i 3-6 månader, specad exakt enligt dina egna önskemål, och där man på förhand skriver kontrakt om att bilen köps begagnad efter att ÅF demo period tar slut. Då köper man bilen till ett riktigt bra rabatterat pris med mycket utrustning, och slipper det sura värdetappet på en helt ny bil, och får den nya begagnade bilen med exakt den utrustningen man önskar. Detta värt att prova hos en ÅF, som inte bor i storstan, då demobilen i bästa fall knappt provats och har få mil på mätaren. :D
Off topic.

Kul story aman, har du råkat ut för det själv? Jag har aldrig varit med om det då att man kan skriva avtal innan bilen ens har kommit in som demobil, men det finns säkert så att man kan göra det. Smart ide för att få nästan den senaste bilen men till ett jävligt bra pris, då dom oftast bara är ca 6 månader när dom slutar gå som demo bilar.
av Lövet
Det går men kräver väldigt god kontakt med en säljare som har befogenhet att göra så (modell försäljningschef)
av perhall
Jo, jag har en kompis vars bror regelbundet gör så med Merca i Norrland, men han är verkligen bästa kompis med försäljningschefen.
Annars är ju demobilar inte alltid så billiga som de kan ge sken av.
Typexempel:
Nypris listpris 290 000 utan utrustning, 346 000 med utrustning.
1500 mil, säljs för 270 000.
"76 000 rabatt".
Men 1. vad skulle den kosta om man tokprutade och köpte motsvarande helt ny som kanske dessutom är en årsmod nyare
2. 1500 mil som inte alltid är snälla (dock inget som skulle hindra mig)
3. Skulle man själv köpa till alla grejer som demobilen har? Om inte betalar man för utr som man ej "vill ha"/"behöver"tsf en ny bil.
PH
av Jpegtobbe
Jag får 12 % rabatt på nybil, men de är med "volvo"-anställda avtal.
Dock var jag på Bilia Sisjön idag och kollade om man kunde få samma avtal där. Men mitt gällde inte där. Dock så frågade jag vad man kan få normalt som privatperson i rabatt. Han sa hälften av de.. alltså 6%. Kan va bra att veta för er där ute :)

Sen är väl frågan vad man kan göra på priset på sin inbytesbil kanske, om man byter in sin gamla. De går ju sonika efter listor bara å kollar vad de ger. Men borde ju gå att förhandla upp priset. De räknar med att de ska behöva lägga massa tid på rekond osv. Men har man en välskött bil så kanske man kan ha de som argument vid förhandling?
av Tjocken
Jpegtobbe skrev:Jag får 12 % rabatt på nybil, men de är med "volvo"-anställda avtal.
Dock var jag på Bilia Sisjön idag och kollade om man kunde få samma avtal där. Men mitt gällde inte där. Dock så frågade jag vad man kan få normalt som privatperson i rabatt. Han sa hälften av de.. alltså 6%. Kan va bra att veta för er där ute :)

Sen är väl frågan vad man kan göra på priset på sin inbytesbil kanske, om man byter in sin gamla. De går ju sonika efter listor bara å kollar vad de ger. Men borde ju gå att förhandla upp priset. De räknar med att de ska behöva lägga massa tid på rekond osv. Men har man en välskött bil så kanske man kan ha de som argument vid förhandling?
6% känns väldigt lite. Det tycker jag är typ det man får innan man bönar pruta och deala liksom. Men det kanske är olika i olika städer och handlare, men mer än 6% känns inte svårt att få.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Rekond? Volvo handlaren brukar väl inte precis rekonditionera sina bilar innan försäljning. :wink:
Användarvisningsbild
av Vojje
det är standard-rabatten om 7% som du fått, räknat på 400 000:-
av Tjocken
Vojje skrev:det är standard-rabatten om 7% som du fått, räknat på 400 000:-

Vem har fått 7%?

Problemet är på en v70 d3 2012. P broms[…]

V70 2.4d startar ej [LÖST]

har precis samma problem , bilen går bra ,s[…]

Tja, först och främst grått, silv[…]

V60 D4 MY15 - till verkstad

Funderar på att tillfälligt ta ur s&a[…]