Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Har läst att några tillverkare har tagit bort byte av bensinfilter i sina serviceprogram. Anledningen antar jag är mindre föroreningar i dagens bensin jämfört med för 20 år sedan. Enligt serviceprogrammet till min 850 -97 är det dags att byta bensinfilter men är det verkligen nödvändigt med dagens bensin (ok, bensinkvaliteten från 97 till nu).
Har ngn här (som bara har tankat på bensinstationer och inte från gamla plåtdunkar från ladan) upplevt problemm med bensinfiltret?

Samma fråga angående byte av tändkablarna i proaktivt syfte. Man märker väl när de börjar bli dåliga, ev. kan man mäta resistansen?
När du märker visuellt att tändkablarna börjar visa tecken på överslag m.m så har det gått väldigt långt. Du kan knappast mäta det med en ohmmeter. Möjligen med en isolationsprovare. Men det är enklare att göra det med vattenprovet. Du tar en duschflaska, sådan som är tänkt för krukväxter eller stryktvätt och häller i rent vatten. Sedan kör du till en mörk och oupplyst plats. Släck allt ljus, men stoppa inte motorn. Gå sedan ut och spruta en fin vattendimma på i första hand tändkablar, men även på övriga tänddelar som du kommer åt. Om du nu har dåliga tändkablar eller andra slitna komponenter så kommer du att se överslag och märka att motorn misständer och går ojämt. Då är det dags att byta dom ingående delarna.

Ett tillägg om bränslefiltret: Mät strömförbrukningen över bränslepumpen. Då får du fram A: Om filtret håller på att sätta igen. B: Pumpens kondition. En gammal och sliten pump drar mer ström än en ny och fräsch. Dock måste du ta reda på vad pumpen skall dra i sitt ursprungsläge. Annars vet du inte om något är fel.
Jag bytte på min S40-03 enligt schemat vid 18kmil. Inga problem just då men det var tur jag bytte, såg ut som det skulle rostat hål i det när som helst.

Min XC60 har inget filter jag kunnat hitta. Verkar som det bara monteras på vissa marknader.
Det är ju mycket som efterhand försvinner ur begreppet "service" (byte av växellådsolja exvis), med svårförutsägbara följder. Bensinen från pump är kanske bättre än "förr i världen", men även idag finns väl risk för vattenanhopning, oönskade partiklar i tanken etc. Ett tag möglade ju dieseln i tanken hördes det historier om; allt i bilvardagen är inte laboratoriemiljö.
Givetvis ska du byta filter :???: Det är en kostnad på 200spänn och 10min arbete på en 850, inte mycket att snåla på. Sätter filtret igen sig - som händer alldeles för ofta - så blir det mindre roligt. För att inte tala om rost... Mitt filter var inte långt borta från att rasa isär av rost :???:

Tänddelarna är ännu viktigare - SPECIELLT då dom inte ingår i service. Dra en sökning i 85x70 delen på fördelarlock, så ser du snabbt varför dom bör bytas...
MartinS skrev:Inga problem just då men det var tur jag bytte, såg ut som det skulle rostat hål i det när som helst.
så blir fallet när biltillverkaren saknar all kompetens gällande filtrets placering.
Självfallet, och jag menar verkligen självfallet, ska filtret placeras i motorrummet.
Detta är ett resultat av att Volvo sneglat för mycket på vad tillverkarna av diverse Hitler-kälkar hittat på för dumheter.
av *pettson*
Vojje skrev:
MartinS skrev:Inga problem just då men det var tur jag bytte, såg ut som det skulle rostat hål i det när som helst.
så blir fallet när biltillverkaren saknar all kompetens gällande filtrets placering.
Självfallet, och jag menar verkligen självfallet, ska filtret placeras i motorrummet.
Detta är ett resultat av att Volvo sneglat för mycket på vad tillverkarna av diverse Hitler-kälkar hittat på för dumheter.
Där sitter det superbra om man åker diesel. Bensinfilter har inte där att göra i händelse av läckage eller kollision. Dom sitter fint där dom är. Man tar ändå betalt för en kvalitetsprodukt. Då kan man också göra filtret till ett sådant. Det finns billiga rostfria sorter som just motstår rost men inte mycket mer. Men det som används idag är det vi kallade för mexikoplåt när jag var 20.
plåt som är så oren att den är rostig redan innan lack.
Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]

Vilken ratt? 240

Hej på er. Har en VOLVO 245-833 GL 1993. Nu […]

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]