Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DooZeR
Perc skrev:Det är väl ganska självklart att man inte får använda extraljus som halvljus/dimljus. Det lär ju blända utav helvete.

Vill du vara cool vid korvmojen får du fortsätta använda dimljusen. :)
ha ha! ^^ Nä men tycker de är snyggt med dimljusen plus positionsljuset på bilar faktiskt :) Dock så har jag strul med den ena som sitter där redan (orginal) och tänkte då om man fick flytta en sådan till varje sida och byta ut. Dessa är såpass små så jag vet ej hur mycket dom egentligen skulle bända men men :)
Gotlandsbästa skrev:
DooZeR skrev:Bara för att riva upp en gammal tråd samt låna den lite =) Går det däremot att sätta, biltema har ju såna ljusramper på 3 och 5 lampor om ja inte minns fel, kan man ta en sådan på varje sida och ersätta dimljusen med dessa, OCH använda dom som dimljus eller blir pappa blå arg då? :p Vet att de ska vara rätt inställda mm mm men på dagen borde man väl få ha dom tända istället för halvljuset ändå va? :p

Är det inte DRL Varselljus du tänker på?
Nja men de kanske man kunde gjort om dessa till? Sätta in hyffsat starka LED lampor i dom och montera dessa vid dimljuset och få de till att funka som DRL? :)
Användarvisningsbild
av Perc
Det är ganska många som kör med LED i dimljusen och använder dem som DRL. Inget problem egentligen, de flesta LED-konverteringslampor är ju klenare än halogen ändå.

Eftermonterade DRL-remsor är ju lagliga att använda dagtid, men se för FAN till att koppla dem så dom slocknar då halvljuset tänds. Jag har sett flera bilar där dom lyser med halvljuset, och dessa LED-remsor bländar helvete nattetid.
Användarvisningsbild
av milktrucker
DRL hit o DRL dit, det är bara dåligt ordförråd eftersom engelsmän/amerikaner saknar benämning för varselljus, något som fanns redan på volvo 700-serien. Även 200-serien vill jag minnas.

Om man nu vill synas så funkar dimljusen bra som ......parkeringsljus. Positionsljus ska sitta vi ytterkanterna och visa fordonets bredd och höjd, så det kan man glömma direkt.

Är ingen ström kopplat till den, den &ar[…]

Volvo xc70 2011 svårstartad

Och klart du kan och ska använda dieselvä[…]

Hallå! Plocka bort strålkastarna p&ari[…]

I storebrorsan V70 från samma årg&arin[…]