Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Exquattro
Har kört över 300 mil under ett par veckor på kontinenten, mycket i Tyskland. Här hemma kör jag ensam i bilen och håller hastighetsgränserna något så när, och kör långt(ca 500 mil/månad). Min dieselförbrukning ligger ganska stabilt på 6,6 vid pump. Nu har jag kört med fullastad bil, i Tyskland så fort omständigheterna tillåtit men ofta kring 170-200km/h, men som vanligt blir det en del inbromsningar o kökörning men med en sanslös tur har det nästan gått att passera Tyskland utan problem och för mycket trafik, och därmed kunnat hålla hastigheten uppe rejält. Tankade upp idag och vid pump blev det 6,8/mil :D . Mina två reflektioner, V60:an är sanslöst stabil i hög fart, mycket trevlig åtminstone upp till 210. Sen, vad skapar denna låga förbrukning ?:-/ Är dieseln utomlands så mycket bättre, är den asfaltbeläggningen så bra eller vad sjutton gör att jag har kunnat ligga på nästan samma förbrukning under denna körning som hemma i Sverige? Som sagt, min normala svenska körning är ju långkörning fast i betydligt lugnare tempo och ensam i bilen.
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Tänk på vad du skriver för rubrik!
Användarvisningsbild
av FSandstrom
Högre energiinnehåll och mindre "miljövänlig" diesel i Tyskland
av agb007
Mer inkörd kanske?
av valln
En dieselmotor är inte lika känslig vid ökad belastning som en bensinmotor, som man är van vid?
av Exquattro
Takido skrev:Ingen extra bio diesel i deras pumpar kanske
Jo, enligt pumparna har de 7% inblandning av biobränsle i den vanliga dieseln i Tyskland, men själva dieseloljan är väl troligen inte densamma som i Sverige. Sen fanns det en riktigt dyr och fin diesel för finsmakarna på Aralmackarna, tydligen utvecklad av VW Motorsport.
Användarvisningsbild
av EjS
Jag fattar inte heller min bil. Jag åker i vanliga fall i Tyskland och Danmark i de hastigheter du beskriver. Där liggar jag normalt på 0,9 blandad.

Nu är jag på semester i Sverige där trafiken är jävligt seg med låg hastighet och nu drar den plötsligt 0,6 (xc70 d5) :)
utbytesintervaller

Mejlade modell och regnr till volvo-support-se@vo[…]

Service Subaru XV

Inte en sån då? Om det är vad s[…]

HVO 100

och varför kör ni ens på HVO 100?

Tankade upp båda bilarna och köpte lite[…]