Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Christian76
Hejsan!
Jag är ny medlem här och sedan ett par veckor ägare till min första Volvo, efter att ha kört Saab i många år.
Snubblade över denna tråd och tänkte göra ett inlägg. Jag har inte köpt en V60 T5 men nästan. Det blev en S60 T5 R-Design, 2015 års modell med Business Paket. Förutom Business paket valde jag helläder, bakluckespoiler och färgen Electric Silver Met. Jag är mycket nöjd och imponerad över allt än så länge. Automatlådan är kanon, stolarna (R-design) är bland det bästa som finns på marknaden. Jag valde mellan denna och BMW 328, och faktum är att R-designs stolar är 2 klasser skönare än BMWs sportstolar. Siffrorna när det gäller bensinförbrukning (och 0-100) är mycket lika 328an. På pappret anger Volvo 0,6 l/mil för blandad körning, vilket jag tycker är otroligt fina siffror för en bil med 245 hk. Skatten ligger på 800 kr per år, vilket är tacksamt när man tidigare betalade 2900 kr för sin Saab 9-3 Aero V6.
Jag har ingen erfarenhet av äldre T5or, men efter att aldrig tidigare varit en "Volvo supporter" så har jag gjort en helomvändning efter ca 50 mil i min nya S60 T5 R-design.
Med vänlig hälsning, Christian - Helsingborg
av PFA
Christian76 skrev:Hejsan!
Jag är ny medlem här och sedan ett par veckor ägare till min första Volvo, efter att ha kört Saab i många år.
Snubblade över denna tråd och tänkte göra ett inlägg. Jag har inte köpt en V60 T5 men nästan. Det blev en S60 T5 R-Design, 2015 års modell med Business Paket. Förutom Business paket valde jag helläder, bakluckespoiler och färgen Electric Silver Met. Jag är mycket nöjd och imponerad över allt än så länge. Automatlådan är kanon, stolarna (R-design) är bland det bästa som finns på marknaden. Jag valde mellan denna och BMW 328, och faktum är att R-designs stolar är 2 klasser skönare än BMWs sportstolar. Siffrorna när det gäller bensinförbrukning (och 0-100) är mycket lika 328an. På pappret anger Volvo 0,6 l/mil för blandad körning, vilket jag tycker är otroligt fina siffror för en bil med 245 hk. Skatten ligger på 800 kr per år, vilket är tacksamt när man tidigare betalade 2900 kr för sin Saab 9-3 Aero V6.
Jag har ingen erfarenhet av äldre T5or, men efter att aldrig tidigare varit en "Volvo supporter" så har jag gjort en helomvändning efter ca 50 mil i min nya S60 T5 R-design.
Med vänlig hälsning, Christian - Helsingborg
Låter som en jättefin bil! Jag ska hålla utkik efter dig och din pärla...bor också i Sundets pärla :)
Användarvisningsbild
av mickepet91
Ursäkta om jag skriver här, men som sagts, inte många strängar om T5. Själv sitter jag med papper på en V70 T5 som jag ska bestämma mig för om jag skriva på. Har lovat att bestämma mig före onsd. Har länge funderat mellan en D4 eller en T5, har aldrig ägt en diesel. Men bestämt mig att fortsätta med bensin. Har provat båda som jag blev väldigt nöjda med. Vad tror ni? Blir jag nöjd med T5 tror ni. :???:
av mrcobear
Jag hämta idag ut min V60 T5 och kan säga att den är riktigt härlig! Jag gillar den starkt och föredrar själv bensin framför diesel. Men sen har du bränsleförbrukningen, T5an drar ca 0.7-0.8 nu när jag körde 110 i snitt på 160km. Kan ju tänka mig att dieseln drar någon dl mindre. Jag skulle vilja säga att du gör en avvägning mellan power och förbrukning, vilket är viktigast :)
Användarvisningsbild
av mickepet91
Med 245 hästar är det nog svårt att tänka på förbrukning vid rödlyset. :twisted: Men visst att köra lugnt i bland så kanske den tar lite mindre än den jag har nu. V70 2,5t
av valln
Till dieselns lägre förbrukning bör drift och underhåll av dieselvärmare summeras, det kan nog bli 1-2 kr per mil. Mera i norra delen av landet pga kallare klimat.
av valln
Ytterliggare en fördel med T5 är att man slipper start och stoppfunktionen.
På näthinnan finns det hur mycket extra det ryker vid start av ett äldre dieselfordon och allt det stoftet bör väl hamna i partikelfiltret?
Farthållare 945

Den drivs av vakuum. Dock inte från motorn, […]

Problemet är på en v70 d3 2012. P broms[…]

V70 2.4d startar ej [LÖST]

har precis samma problem , bilen går bra ,s[…]

Tja, först och främst grått, silv[…]