Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Dadde
Hade diskussion med polaren här om dagen att serviceboken var en värdehandling. Jag tycker det är det och har den inte i bilen ifall den skulle bli stulen. Men är det så att om serviceboken blir stulen på en volvo och bilen varit servad på bilia, kan man då ta kontakt med bilia så de kollar i datorn och skriver ut en ny servicebok med stämpel och altt???

MVH/Dadde
Användarvisningsbild
av Loner
Det kan man nog, dom har ju interna "loggar" på allt som dom gjort.

/L
Användarvisningsbild
av CarMan
ja vet man var alla servicar är gjorda så går det nog. men det är ju inte helt ovanligt att en bil byter service verksta under livets gång. då blir det ju ett himmla jobb att fixa allt.
Användarvisningsbild
av Loner
CarMan skrev:ja vet man var alla servicar är gjorda så går det nog. men det är ju inte helt ovanligt att en bil byter service verksta under livets gång. då blir det ju ett himmla jobb att fixa allt.
Blir det, allt finns ju ändå centralt lagrat i göteborg...?

/L
av S.t.r.a.n.D
Loner skrev:
CarMan skrev:ja vet man var alla servicar är gjorda så går det nog. men det är ju inte helt ovanligt att en bil byter service verksta under livets gång. då blir det ju ett himmla jobb att fixa allt.

/L
Om man servar den på en volvo verktad ja. Men kan ju serva bilen på andra ställen och även där få stämpel som är lika värd som en från en volvo verkstad, fast servicen är hälften så dyr. Då kasnke det blir svårt att jaga stämplar.
Användarvisningsbild
av Loner
RoadKiller skrev: Om man servar den på en volvo verktad ja. Men kan ju serva bilen på andra ställen och även där få stämpel som är lika värd som en från en volvo verkstad, fast servicen är hälften så dyr. Då kasnke det blir svårt att jaga stämplar.
Men dom ställena borde väl oxå ha VIDA och vara kopplade till gbg-servern.

/L
av Addekarlsson
Nej, alla är inte uppkopplade mot VIDA. Men många icke modellspecifika verkstäder är auktoriserade att stämpla en servicebok tack vare nya regler från EU. Finns en tråd om detta nånstans här på forumet, där jag inte hade läst på min läxa ordentligt. :lol:

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Loner
Nä jag föstår att alla inte är kopplad mot VIDA, men jag sätter mig tveksam till om jag skulle lämna bilen på ett sådant ställe, jag vill nog att min amekaniker har tillgång till senaste bulltinerna, PM och liknande från volvo centralt..

Men fäör att inte tappa tråden helt, Och loggas inte servicejobbet mot "servern" så lär man väl få problem med goodwill och liknande sedan om man får bekymemr och volvo centralt inte kan se att man följt serviceintervallerna,
hobbykvällar på bilverkstäder resulterar ju ofta i en massa fina stämplar till kompisar och bekanta, lite svårare nunär allt skall loggas i dataform.

/L
Användarvisningsbild
av CarMan
Loner skrev:

/L
jasså. hur får man tag på der?

det är ju bara garantier do lagrar, inte spar dom nått som inte är intresant för dom själva
Användarvisningsbild
av Loner
CarMan skrev:
jasså. hur får man tag på der?

det är ju bara garantier do lagrar, inte spar dom nått som inte är intresant för dom själva
Jag vet inte, men när jag köpte min bil så fick jag min lokala volvo ÅF att ta fram alla servicear som var gjorda.. Jag utgick ifrån att dom gjorde det via centralen i götet, men det loggas alltså inget mot servern där, även fast så fort man är in med bilen så tankar mekarna u bilen och överför nått till götet?

/L
Anslutningar motorblock B21

Ja. Mellan dina 2 och 4 i bild sitter värmepa[…]

Inkörning av ny V60 T6 2026

För att förhindra övervarvning av m[…]

Bensinpriser v2

Du kan vara lungn, du kan tanka din volvo om 20&[…]

Vi som beställt EX90

Jag fick beskedet via telefon och jag har inte f&a[…]