Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det stämmer ang. luftpumpen. Hurvida det påverkar dina avgasvärden eller inte beror på om bilen är varm eller inte. Är bilen inte tillräckligt varm, ja då kommer dina avgasvärden vara åt skogen.

Ang. vol-fcr. KKL-adaptern som du har är seriell, men har en USB plug istället :)
Dom flesta andra kablar har en seriell->USB adapter inbyggd, vilket sällan fungerar med vol-fcr, men KKL använder ett annat typ av chip för att konvertera seriell till USB.
Kanske, jag vill minnas att Pettson beskrev ett fel där en del av avgaserna hamnar i luftpumpen, dvs ventilen ovanför grenröret gör inte sitt jobb. Då borde väl lambdasonden få svårt, om den inte får mäta alla avgaser (min enkla logik, jag reserverar mig för feltänk).
Googla SAS, valve, secondary air injection system så får du veta mer.
Perfekta avgasvärden, men högt lambda?

Låter som läckage efter katalysator.

En trevägskatalysator fungerar mindre bra vid konstant mager drift.
Men mager drift kommer även ge låga utsläpp av HC och CO, dock låter 0 i HC lite för bra.

Personligen skulle jag se över avgassystemet
Vid närmare eftertanke var nog inte övriga avgasvärden 0. Hade fullt fokus på lambdavärdet eftersom besiktningsmannen kommenterade att det var högt. Testade en av dessa nya privata bilprovningar, tror helt enkelt han inte orkade skriva in värdena.

I vilket fall... Såg en youtubevideo där man mätte upp motståndet hos lambdasonden för att testa dess grundfunktion. Jag har har två sonder på min bil. Någon som vet hur man mäter upp dessa (vilka värden etc) och vilken av lambdasonderna gör vad? En del verkar rekommendera att man ska skruva loss och torka av sonden, kan det höra någon nytta?

Ja, ja... Nog frågat, till helgen blir det att gå från ord till handling :)

Tack för alla snabba och informativa svar hittills.

/Fredrik
Lucif3r skrev:Ja, det är ju det som är nackdelen med SBP's avgastest - den görs i ändröret, och har man då ett läckage låångt efter allt vad lambda-reglering och avgasrening heter - men innan ändröret - så kommer man få fel avgasvärden fast dom egentligen är helt korrekta.
Jag råkade ut för det på fruns Polo. Jag hade slarvat med tätningen av en rörskarv när jag byte ljuddämpare och då drog lambdavärdet iväg, trots att det egentligen inte förelåg något fel i avgasreningen.
En erfarenhet rikare. :-O)
av rid54
Lambdasonderna (syresonder) är spänningskällor, inte motstånd. De ger en utspänning som varierar beroende på syrehalten i avgaserna jämfört med fria luften. Jag tror att det är vissa risker med att motståndsmäta dem. Det som kan mätas på det sättet är sondens värmeelement. Jag skulle nog heller inte satsa på rengöring som innebär att man petar på sondens mätyta, men det kan jag ha fattat fel förstås.

Man kan mäta sondspänningen när motorn är igång, om man kan "tappa av" signalledarna till styrboxen, den varierar i normalfallet mellan 0 och 1 V eller nåt ditåt (finns visst olika sonder). Denna sida är rätt informativ: http://sunmaskin.se/utbildningar/sun-avgasskola
Kirderf78 skrev:Vid närmare eftertanke var nog inte övriga avgasvärden 0. Hade fullt fokus på lambdavärdet eftersom besiktningsmannen kommenterade att det var högt. Testade en av dessa nya privata bilprovningar, tror helt enkelt han inte orkade skriva in värdena.

I vilket fall... Såg en youtubevideo där man mätte upp motståndet hos lambdasonden för att testa dess grundfunktion. Jag har har två sonder på min bil. Någon som vet hur man mäter upp dessa (vilka värden etc) och vilken av lambdasonderna gör vad? En del verkar rekommendera att man ska skruva loss och torka av sonden, kan det höra någon nytta?

Ja, ja... Nog frågat, till helgen blir det att gå från ord till handling :)

Tack för alla snabba och informativa svar hittills.

/Fredrik
Resistansmäta en lambdasond ger nog inte så mycket, såtillvida det inte är förvärmningen man ska kontrollera.

Den bakre sonden övervakar funktionen hos katalysatorn.
På grund av lite olika orsaker så kommer motorn gå fett-magert-fett-magert... osv.
Eftersom en katalysator är syrelagrande så kommer den bakre sonden mäta upp en "jämnare" signal än den första sonden.
En trasig katalysator kommer inte lagra syre och signalen från lambdasonden efter katalysatorn kommer i detta fall vara väldigt lika signalen från den främre lambdasonden.
Hej,

Det är så tråkigt när man läser trådar och aldrig får veta hur det går... jag bytte katalysator till en ny från Biltema. Visste att det troligen inte påverkar lambdavärdet men den gamla var rejält rostig och något var löst inne i den, skramlade rejält. Gick igenom hela avgassystemet noga, hittade inga hål men tätade med pasta på alla utsatta ställen. Idag besiktning, mycket nervöst när sonden stacks in i avgasröret och siffrorna började flacka. Alla värden såg bra ut på tomgång, på förhöjd tomgång visades först 1.04 och jag misströstade men den sjönk till 1.02 efter lite varmkörning. Tjoho!!! Tack för all hjälp, alltid lär man sig något även om man föredrar problemfria bilar...

/Fredrik
Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]

Hej! Om det var till mig frågan var så[…]