Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Naikon
Tjena...

Fick av parallellstaget trots allt, det gick med en 16" hylsa på baksidan.

Skulle sen fortsätta och ge mig på fjäderbenet, och där tog det ju stopp igen.
http://i.imgur.com/1ss89Ad.jpg?1
Ytterligare en mutter som är sönderrostad... finns det NÅGOT på denna bilen som inte rostar? Vad jag än ska ge mig på och arbeta med så är det någon skruv eller mutter som rostat sönder.
Får inte grepp med någon hylsa, alla drar bara sönder muttern. Någon speciell teknik som fungerar?
av BjarneJ
Biltema säljer hylsor märkta "Round Corner". Jag har ofta tagit hjälp av dessa hylsor då de greppar längre in på mutterna/bulten och därmed inte på det skadade området i sexkanten. Rekommenderas. Annars får det bli vinkelslipen igen. Du får knappast plats med en mutterspräckare.
Användarvisningsbild
av Sierra94
En liten rörtång brukar jag använda till såna problem muttrar som ändå lär bytas ut efter lösdragning. Vänd den rätt så klämmer den åt mer o mer ju hårdare du försöker dra loss muttern. Funkar nästan jämt.
av Naikon
Tjena igen!
Tack för förslagen, hade tyvärr ingen rörtång hemma.

Trots allt så fick jag muttern i rörelse. Använde en 17mm-hylsa och långt rör som hävstång. Drog runt muttern några varv, men det blev aldrig lättare i motstånd. Stod bara och drog runt muttern på samma ställe, den rörde sig inte upp för skruven. Vad gör man då? Bild: http://i.imgur.com/K5ejlAs.jpg?1
Användarvisningsbild
av Sierra94
Kapa den och skaffa ny bult och mutter. Skulle jag gjort. Inte mkt att fundera på om den ändå skurit så pass i gängan.
av Naikon
Sierra94 skrev:Kapa den och skaffa ny bult och mutter. Skulle jag gjort. Inte mkt att fundera på om den ändå skurit så pass i gängan.

Tjena igen! Precis efter inlägget för en vecka sedan skulle jag plocka in domkraften som jag jobbat med. Rullar in den, men handtaget sitter inte ordentligt och lossnar. Domkraften faller rätt på min stortå och spräcker nageln. Haft skitont i en vecka och inte kunnat jobba med bilen, väntar på att nageln ska lossna helt.

I alla fall, måste få av bulten som håller fjäderbenet (se ovan.) Antar att ända alternativet är att kapa av den. Men hur gör man då? Tror jag har en vinkelslip hemma, men har verkligen aldrig använt den och jag vill inte skada mig själv. Kapar man igenom själva muttern?
av Naikon
Det går ju fan inte att få in en vinkelslip där, alldeles för trångt. Förstår verkligen inte hur man ska lyckas få av dessa två bultar när båda har rostat sönder. Hur gör de på verkstäderna?
Användarvisningsbild
av js1
Du får väl kapa från baksidan då. Kapa av hela kulan och knacka sen ur gängan bakifrån och ut.
Användarvisningsbild
av js1
Annars får du väl borra ur muttern framifrån. Borra med samma diameter som axeln, när du går genom muttern trillar den loss. Man får ha lite fantasi :wink:
Låg batterinivå Volvo V60

Har precis bytt batteriet, efter någon vecka[…]

Före 2021 när det nya infotainmentsystem[…]

"Limp home mode" ?

/quote] ADM finns, det fylldes på för c[…]

Hej! Har en Volvo V60 -15 som har gått 18 […]