Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av dr mugg
Ingen som reagerat / funderat över Volvos reaktion på EU:s lagkrav på utsläppsnivåer? "Man behöver 4 - 5 år för att utveckla en ny motor som lever upp till kraven. Vi har 8 motormodeller att förändra". Hade jag varit aktieägare i Volvo (Ford) Hade jag dragit öronen åt mig. Känns som ett stenåldersföretag som inte fattat vad som kommer att sälja framöver. När man lanserar nya XC90 - V8??

Ta Toyota som jämförelse - Lexus med hybridmotor. Vad är Volvos nästa steg - V10 Hedenhös edition. Och ja, tom en Suburban kan per resenär bli miljövänlig per person om man åker 12 i den.... Men hur ofta sker det?

T5 nu - hybrid/etanol nästa gång.....
av matzen10
Medskickar lite länkar från Ford som kanske kan sprida lite ljus över miljöaspekterna Om de gröna alternativen HÄR. Och om alla "gröna" innovationer HÄR. (från Ford-koncernen alltså).

Det är en marknadsföringsstrategi att kunna leverera hybrider men de ska väl funka ordentligt oxå :wink:. Förvisso är Toyota/Hondas batteribilar först på plan men de är inte speciellt snåla för det! Det dröjer nog inte förrens fler och bättre alternativ dyker upp. T.ex. Volvos MultiFuel som ska kunna gå på 5 olika bränslen!

M V H
---> Matz
av haxpet
Dom där hybriderna som Toyota och Mazda levererar är nog inte så mycket att hänga i Julgranen, det är ju inte så stor skillnad i förbrukning och prestandan är ju dålig.

Och hur mycket effekt finns det i batterierna när man far iväg i -20, bilen går nog rätt mycket på bensinmotorn då. Men det är väl ett steg i rätt riktning. Men elbilen är något inte jag tror på, hur många kärnkraftverk tror ni det skulle behövas för att dra runt alla fordon som rullar i sverige?

Jag har bytt EGR-ventil och rengjort EGR-kylaren p[…]

Sensor innertemperatur Volvo s60 -05

Ska man vara korrekt så är inte det d&a[…]

Inkörning av ny V60 T6 2026

En Volvo laddhybrid är konstruerad för a[…]

Anslutningar motorblock B21

Ja. Mellan dina 2 och 4 i bild sitter värmepa[…]