Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har sett några kompletta fjäderben och undrat hur kvaliten är på dessa, inte så många som skrivit om dessa.
Ena har från "proparts" andra hetter väl något med "lazystruts"

Funderar på köra med mina befintliga fjädrar (kanske kapa lite i dom bakre) men bara byta stötdämparna och gummina.

Jag har dock märkt att en eller två internetbutiker (http://www.scstyling.com/volvo/s-60/vag ... o-v70n-s60)som säljer Sachsdämpare, har en tendens att sälja
Fram: Sachs Super Touring
Bak: Sachs Advantage

Med andra ord sportmodellen fram, vanlig bak... Vill man verkligen blanda, och om man nu blandar så hade jag ju hellre haft den hårdare sport bak med tanke på att den ska hållaupp extravikt ibland?
Läste nu att... Sachs packar vissa advantage stötdämpare i lådor som heter Super Touring. (några hade beställt advantage men fått hem kartong med super touring... Samma sak på svenska säljsidorna för där står båda namnen på samma produkt vilket då förvirrade mig så jag var nära på ringa och fråga)

Sachs Advantage = gas = sport och sänkning?
Sachs super touring = inte gas. = standard/komfort?

Så i själva verket blev det ju som min tanke.. Att det blir hårdare gasstötdämpare bak isf, och mjukare icke-gas-komfortdämpare fram..

Hittade en gammal bildelskatalog som skrev:
advantage
gastyrcksdämpar esom ger högsta komfort vid låga hastigheter, även med avseende på ljudnivå.
ventildelarna reagerar även för minsta fjädringsrörelse.
hög säkerhet tack vare hög dämpningskraft, även vid extrema hastigheter.
gastrycket gör att oljan inte skummar..

touring
en stötdämparinställning, som motsvarar de flesta bilisters körsätt. vissa modeller HD (heavy duty) inställd
vilket innebär extra körsäkerhetsreserv men med obetydlig inverkan på körkomforten.

sport
som namnet anger, stätdämpare för sportig körning.

supervario.
automatisk anåassnin till belastningen. god avrullning och frihet från vibrationer när bilen är olastad.
inga krängingar eller nigningar vid belastning. ingen omställning av de rörliga delarna, inga slitageproblem.
obegränsade möjligheter till montering istället för befintliga stötdämpare.
Sota ur partikelfilter i Vida

Ja , det där är för tätt me[…]

Volvo xc70 2011

Börja med att ladda upp batteriet. Näst[…]

SRS felkoder, vilken sensor?

Hej, läste ut felkoder ur kollegans V60 -201[…]

Byte koppling v70 2001 170hk 2,4

Vid närmare eftertanke var det nog på e[…]