Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
joel80 skrev:Problemet är inte så stort.. Jag har kört senaste en och en halv vintrarna med ACn avstängd i V70. Bara behövt slå på det nån enstaka gång i månaden vid t.ex kraftigt snöfall eller då man dragit in mycket snö/slask i bilen.
Sen sätter jag igång den nån gång ibland ändå för att ACn inte ska stå oanvänd mer än ett par veckor.

Det gör såklart viss skillnad om man ofta åker en hel familj (som alla ska andas och ha sig en massa). Då får man betydligt fuktigare luft i kupén, och ev snö/väta utifrån som passagerarna drar in i bilen påverkar också. :)
Jag som till 80-90% åker själv har dock inte något stort behov av avfuktning av luften vintertid.
Precis. Du sätter väl dig i bilen och åker 17 mil innan du är framme :?: :D
Användarvisningsbild
av joel80
Tja.. det blir ju ganska många sånma resor ja... däremot kan man ju flänga omkring en hel dag i storstan mellan olika ställen och göra säkert 6-7 småresor under dagen, men brukar funka fint utan AC på vintern det också. :)
Användarvisningsbild
av Perra83
Ja kör också med AC off en stor del av året. Problemet med att AC går vintertid är att förångaren blir full med fukt som sedan ventileras ut i kupén när temperaturen är för låg att AC inte går av den anledningen och ger då en del imma på rutorna.
ACn går heller inte när dieselvärmaren och kupéfläkten värmer kupén innan avfärd och då kommer det ytterligare fuktig luft. Så AC off när temperaturen ligger runt nollan för att slippa onödig fukt.
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag har lärt mig precis motsatsen. Att med AC påslagen blir det mindre fukt. Slår aldrig av min AC sedan jag köpte bilar med klimatanläggning. Förr när det var ren AC gjorde jag det då den inte behövdes, exempelvis för att reducera imma på vintern. Men det kanske var "placeboeffekt", jag ville att det skulle fungera och jag inbillade mig att det var användningen av AC som hjälpte till. :)
Användarvisningsbild
av joel80
Hm.. att köra ACn ska ju ge lägre luftfuktighet, har jag också "lärt mig" och ibland är det enda sättet att snabbt bli av med fukt. I volvon har jag klarat mig rätt bra då jag som sagt oftast är ensam, men säg att man varit och åkt skidor eller skridskor med några kompisar och sen alla småsvettiga sätter sig i bilen.. då tar det bara sekunder innan det immat igen.
Då är enda lösningen fläkten och ACn på max! :D
Då går det rätt så fort att få i allafall framrutan fri.. slår man sen av ACn under färden så kommer imman ofta krypande tillbaka.. folk sitter fortfarande och andas alldeles för mycket. :)
Användarvisningsbild
av SvenB
Andas? Då skulle du se under mina taxår då kunder, oftas äldre damer, stod och trampade utanför bilen på vintern. Troligen trodde dom att de stampade av sig snön, men i stället byggde de på mer snö under dojorna. Där kan du tala om att dra in fukt. :)
Användarvisningsbild
av Perra83
SvenB skrev:Jag har lärt mig precis motsatsen. Att med AC påslagen blir det mindre fukt. Slår aldrig av min AC sedan jag köpte bilar med klimatanläggning. Förr när det var ren AC gjorde jag det då den inte behövdes, exempelvis för att reducera imma på vintern. Men det kanske var "placeboeffekt", jag ville att det skulle fungera och jag inbillade mig att det var användningen av AC som hjälpte till. :)
Har du kört bilen under dagen med AC påslagen och luften har varit fuktig. Sen på kvällen om du ska hem från jobbet eller nått och tempen ligger runt nollan. Startar ACn då? NEJ! Fukten som då står kvar i förångaren få du då in i kupén när du startar bilen och ger imma på rutorna! Nu om kvällarna är det inte lika kallt och ACn går som det är tänkt.
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag förstår hur du resonerar, men har aldrig upplevt det. :???:
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Hyrbil, V40 D2 manuell med 16" sommarhjul.

Körde totalt 20,11mil varav ca 15 mil var "långkörning" på 50-110 väg med mycket hastighetsändringar och många omkörningar. Resterande 5milen är ren stadskörning, korta turer. Inte något ECO-driving-tänk alls. 2 personer i bilen och en del packning.

Mätt vid pump blev det 0.46l/mil. Inte dumt alls! :D

Stadskörningen på slutet har "förstört" en del för efter långturen stod medel på 0.38!
Bilagor
IMG_5433.JPG
IMG_5433.JPG (1.82 MiB) Visad 453 gånger
  • 1
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 29

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]

På bilderna ser det bra ut men om du vill ta[…]