Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av erikb89
Batteriet är bytt för ca 4 månader sen till ett Volvo orginal batteri med silverkalium teknologi (vad det nu heter).
Så jag tror inte att batteriet är torsk. Vojje, ska prova det nästa gång om det nu inträffar att trycka på gasen :D
Användarvisningsbild
av erikb89
Hej!

Problemet är fortfarande inte löst, men det kommer mer sällan. Jag är rätt säker på att motorn surar igen. Återkommer om jag gör något mer.
Användarvisningsbild
av erikb89
Uppdatering, problemet kvarstår fortfarande så jag har lämnat in bilen till Bilia.

Dom har idag gjort ett kompressionsprov på alla cylindrar och läst ut felkoder. Båda knacksensorerna ger fel men kompressionsprovet var väldigt bra enligt tekniker (13bar per cylinder) så dom ska börja med att byta ut bränslefiltret (för det var efter att det byttes till ett från Mekonomen som detta började) så jag hoppas att det löser biffen.
Dom har ochså kollat på insugsluftssensorn så den sluter tätt m.m. och allt är som det ska. Återkommer med uppdateringar!
Användarvisningsbild
av erikb89
Bilia ringde nu igen. De har felsökt tändkablar, tändstift och tändspolar och hittat att tändspole 3 ger felaktiga signaler. Så dom byter den istället för bränslefilter och är säkra på att den är felet.

Jag för övrigt med ett K&N sportfilter från BSR, har nog varit med i 700mil snart. Så om det inte blir bättre efter tändspolsbyte så ska jag byta/rengöra luftfiltret

Tack för alla råd!
Användarvisningsbild
av erikb89
Tändspole bytt, bilen vart en hel del piggare men felet kvarstår fortfarande *suck* :(
Jag har varit på luftfiltret idag och det ser väldigt fräscht ut jag skrev att det var ett K&N luftfilter förut men det är ett sådant här:
http://sv.bsr.se/produkt/performance_ai ... 333216/561

Vad mer kan jag kika på? Börjar tröttna på att lämna in bilen och inte få felet fixat..
Användarvisningsbild
av Vojje
Vojje skrev:i filterväg brukar det vara luftfiltret som är problemet vid varmstartsproblem
jag tror inte heller att l-filtret är problemet. Det krävs ett ganska eftersatt sådant för att skapa problem.
Jag tror t.ex. inte att det gör ngn skillnad om du startar med filtret borttaget.
Användarvisningsbild
av erikb89
Vojje: OK

Jag börjar fundera på om spridarna läcker, dvs att tätningsringarna inte håller tätt, jag har inga belägg eller bevis för det, men det skulle ju kunna vara problemet?
Elpriset

Var uppe på taket igår med min nya 3 m[…]

Köpråd S60

Servar du själv, eller alltid verkstad??? Olj[…]

På min V60 2019 funkade det exemplariskt, me[…]

@EbbevonVolvo , Verkar vara en framtida popul&au[…]