Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#858222
Hej

Jag vet att larmfrågan varit uppe ett större antal gånger här på forumet men känner inte igen exakt mina symptom.

Bilen är en V70 2.5T Aut -04 och problemet är att den larmar med ca 2 tim intervall dag som natt :-( och detta började i lördags.

Larmet tjuter i ca 30 sekunder och tystnar sedan dock så blinkar inga blinkers under tiden larmet går vilket det alltid gjort förr då den falsklarmat. Det hör även till saken att larmdioden inte visar något som helst tecken på att bilen larmat vilket den alltid gjort innan, då har det blinkat snabbt när när jag kommit ut till bilen och jag har då fått en indikation på att larmet har gått men det får jag inte nu.

Enda sättet att få tyst på eländet är att plocka ut säkringen till larmsirenen ( till grannarnas gillande ).

NEJ, jag har inte varit och läst av några felkoder så det behöver ni inte fråga.

Dock tar jag tacksamt emot tips om vad som kan orsaka detta problem, det bör ju inte vara fel på Sirenen då den låter av bara H-vete.

Jag de två senaste somrarna haft väldigt mycket falsklarm utan nån som helst felkod vilket renderat bortplock av säkring under de varmaste månaderna, när hösten kryper på så åker säkringen dit igen och allt fungerar normalt hela vintern igen, den stora skillnaden denna gången är alla tillhörande blinkande blinker och larmdiod lyser med sin frånvaro.

//Mollan
#858235
Hej!

Jag hade exakt samma problem med tidigare bil, en S60 -06. Den larmade helt sporadiskt och utan anledning. Jag fick byta larmsirenen som sitter under inre skärmen på höger sida fram. Batteriet i den brukar ge med sig efter ett antal år. Har du märkt om det är annorlunda sound på larmet mot vad det är när bilen larmar "normalt"?

/Björn
#858236
Till saken hör ju också att batterisyran brukar rinna ut efter sisådär 10år och etsa bort kopparn på kretskortet inuti sirenen, detta skapar fenomenen ni nämner, jag är säker på att det finns trådar om just detta här eller på svxc.se
#858256
Hej. Öppna och kolla kablarna som går till bakluckan. På armen som håller bakluckan sitter det en plastkåpa som man kan ta bort. Tror larmkabeln går på vänster gångjärn. På min bil berodde det på att några kablar hade nötts av av allt öppnande och stängande. Jättevanligt fel på V70!. Ett tips som är enkelt att kolla.
#858320
qurrecp skrev:Hej. Öppna och kolla kablarna som går till bakluckan. På armen som håller bakluckan sitter det en plastkåpa som man kan ta bort. Tror larmkabeln går på vänster gångjärn. På min bil berodde det på att några kablar hade nötts av av allt öppnande och stängande. Jättevanligt fel på V70!. Ett tips som är enkelt att kolla.
Detta problemet har jag haft redan innan och det löstes med en ny jordkabel till bakluckan, värt att notera när detta "bakluckefenomen" var aktivt så fick jag felmeddelande i bilen samt att alla blinker blinkade och larmdioden indikera att larmet utlöst. Så jag utgår kallt med att det inte har med bakluckan att göra denna gången.
#864103
Bytte en själv och larmsirenen måste konfigureras via VIDA och DiCE, har du inte det jsälv så finns det säkert folk på forumet som bo i närhete
som kan hjälpa om du inte redan har löst det, har VIDA själv så det var ganskla smidigt
#864145
Nuvarande status för egen del är att säkringen till sirenen är bortplockad och på så sätt så får både jag och grannar sova iallafall.

Tycker det är snuskigt mycket pengar för denna del så jag avvaktar ett tag och samlar mod
#864260
mollan skrev:Nuvarande status för egen del är att säkringen till sirenen är bortplockad och på så sätt så får både jag och grannar sova iallafall.

Tycker det är snuskigt mycket pengar för denna del så jag avvaktar ett tag och samlar mod
Den kostar ca 2100:- det är lite väl tycker jag själv men det fanns en annons på tradera men en ny siren plus lite annat för 1000:-, överkomligt, har inte koll på om den är kvar. Själv hitta jag en begagnad för 500:- som var tillverkat 2010. Går det med, på baksidan finns det instämplat månad och år på tillverkning. Bara hålla koll på det så är det lugnt eftersom livslängden på sirenbatteriet är ca 10 år.
Kan hjälpa till med konfigurering av den i örebro län
#1387648
Beträffande batteriet i larmsirenen så köpte jag ett batteri på Amazon för några hundra.
Reparationen gick dock inte bra eftersom larmets kretskort var angripet av batterisyra. Har inte åtgärdat larmet efter detta. Vill inte ha ett tjutande larm som man får höra ibland, ofta är det Volvo som falsklarmar. Kan man leva med att det indikerar att larmservice erfordras så är det ok.
Kanske finns det en bättre lösning att slippa siren.
Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]

Köpråd

Jag kör V60 D4, på 70/80 väg 0.42l[…]