Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Jag skulle i o för sig lätt byta min 5-cylindriga mot nya VEA-motorn! Förstår inte varför det skulle vara något negativt med den jämfört med den gamla. VEAn har ju fått väldigt bra kritik.
av Primus
Jag tror du tänker rätt. Om ekonomin redan vid D3 är på gränsen så finns ingen anledning att gå upp ett steg. Skillnaden är nog ganska stor, men frågan är hur ofta du kommer köra på sådant sätt? Sällan enligt dig själv. Då finns bara bränsleförbrukningen kvar. Hur pass mycket drar en D3? kan det innebära att det inte handlar om 600/mån utan kanske 400? eller 300? Det beror ju på hur och hur långt du kör. VEA verkar för många dra lite vid lugn körning och ganska mycket(relativt) vid hårdare körning.
av erhug
simonhalmstad skrev:Du kan ju också glädja dig med att du fick en större motor, 5-cylindrig bil istället för 4-cyl med mer effekt. ;)

Det lär ju iallafall bli ett lyft mot 2.0f powershift :)
Ooja, bröligare och tröttare motor får du leta länge efter. Vet inte vad Volvo tänkte med när dem stoppade in den spisen i en nästan 2 ton tung bil.
Men bortsett från det så går den billigt med tanke på hur billig etanolen är.
av erhug
Primus skrev:Jag tror du tänker rätt. Om ekonomin redan vid D3 är på gränsen så finns ingen anledning att gå upp ett steg. Skillnaden är nog ganska stor, men frågan är hur ofta du kommer köra på sådant sätt? Sällan enligt dig själv. Då finns bara bränsleförbrukningen kvar. Hur pass mycket drar en D3? kan det innebära att det inte handlar om 600/mån utan kanske 400? eller 300? Det beror ju på hur och hur långt du kör. VEA verkar för många dra lite vid lugn körning och ganska mycket(relativt) vid hårdare körning.
Ligger mycket i det du skriver. Min tolkning är att vid motorvägsrull så är det marginell skillnad i förbrukning (fördel till VEA). Har uppskattat att den kommer gå ca 2000 mil/år varav 1200-1400 i tjänsten. Med såpass lite mil så lär inte D4ans merkostnad betala sig själv.
Sen är det väldigt stor skillnad i stadstrafik men samma sak där att det är inte tillräckligt för att den skall betala sig själv.

Vid motorväg har D3 tillräckligt med pulver för att klara omkörningar osv.
Sen kommer jag säkert nån gång svära över att jag inte tog de där extra 50 hästarna men å andra sida så finns möjlighet till byte efter 3 år.
av erhug
Slutade med en ganska lång dialog med säljaren där jag tryckte på att jag inte var helt nöjd med förslaget som han gav mig.
Nu är en D4 med automat beställd istället till i princip samma peng som för D3an.

Blir jag missnöjd så får jag väl skälla på er

Tack för en bra tråd!
av Malmstroem
Effekt är alltid trevligare än utrustning. Bäst är både och, men måste jag prioritera blir det effekt varje gång. ;-)

I alla fall till en viss gräns. Någonstans vid en acceleration 0-100 km/h på 8 sekunder börjar jag tycka att det räcker. I alla fall är jag obenägen att betala för mer effekt efter det...

Jag tror också att du blir nöjd med en D4 VEA automat.

Jag funderar om en dragkrok från en V70, s&a[…]

Få fart på styrservon

Får prova imorgon, stämmer det så[…]

Jag skulle ta bort minus på batteriet innan

Hjälp med Vida

Hej, Har en kod ( motorstyrning service erfordras[…]