NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fantomax
Hejsan! Har nyligen köpt V50 drive och tänkte kolla vad förbrukning vid långkörning brukar ligga på hos er?

Jag åkte igår ner till Öland från Uppsala. 58 mil exakt blev det till pumpen. Bilen hade då dragit 29.02 liter vilket blir ganska exakt 0,5l/mil.

Förutsättningarna var följande:
vikt passagerare/förare ca 300kg
Hund 30kg
Hundbur 10kg
Fullpackad mellan passagerare i bak, bredvid hundbur upp till tak samt golvet framför passagerarstol.
Fulltankad
Bilkö Stockholm ca 45 min
Ca 10 över hastighetsgränsen oftast.
17tums fälgar
Ganska många omkörningar
En regenerering
A/c

Detta känns väldigt bra, men man kanske är förblindad av den enorma förbrukningen på den förra bilen?

Vad säger ni, och har andra gjort några långtest?
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
0,5 är låter riktigt bra tycker jag med tanke på förutsättningarna. :)
av Lillholma
Körde en runda på 26 mil på lite blandade vägar med 1 kallstart. 2 vuxna och 1 barn + barnvagn. Försökte köra så snålt det gick men höll +5 km/h mot gällande hastigheter. Körde även utan AC!
Förbrukningen blev häpnadsväckande 9,7 liter. CA: 0,37 l/mil alltså. :-O)
Känslan är att dessa bilar går oerhört billigt så länge man åker under 100 km/h. Blir något törstigare i högre farter.
Användarvisningsbild
av Xibbe
Skövde - Puttgarden : 54 mil : 420kg till övervikt : 25,38 liter diesel delat på 54 mil = 0,47 liter milen.
Puttgarden - SKövde : 54 mil : 3kg till övervikt : 34,56 liter diesel delat på 54 mil = 0,64 liter milen.

Farthållare på hastighetsbegränsningarna förutom start Skövde, lite rondeller i Jönköping, på och av färjorna i Helsingborg/Helsingör.
Användarvisningsbild
av Perra83
Xibbe skrev:Skövde - Puttgarden : 54 mil : 420kg till övervikt : 25,38 liter diesel delat på 54 mil = 0,47 liter milen.
Puttgarden - SKövde : 54 mil : 3kg till övervikt : 34,56 liter diesel delat på 54 mil = 0,64 liter milen.

Farthållare på hastighetsbegränsningarna förutom start Skövde, lite rondeller i Jönköping, på och av färjorna i Helsingborg/Helsingör.
Hur väger du bilen?
Användarvisningsbild
av Xibbe
Perra83 skrev:Hur väger du bilen?
Finns ett Poliskontrollställe här där dom vinkar in lastbilar, släp och husvagnar. Ser ut som en rastplats fast med våg och digital tavla som visar vikten. Räkna ut bränslet gjorde jag genom att tanka i Puttgarden och när jag kom hem igen.
Visa din semesterbil(d)

Klockan är här nu 07:,00. Sitter i en fr[…]

Generator Pv 444

På dessa äldre typer av generatorer sli[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Testade nu med original tryckklocka och satte 2 br[…]

Så jag misstänker att de börjar bl[…]