NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av timebandit
Tycker man gott kan köra diesel även korta sträckor, synd bara att DPF å värmaren slits men det får man försöka ha med i beräkningarna :)
Bytte själv från V70 1998 till V50 Diesel och ångrar det inte en sekund trots alla bekymmer!! Är inte så kunnig att säga att diesel verkligen är sämre för miljön etc etc så mer diesel åt folket :)

Förresten... Ju mindre man kör = mer kondens i avgassystemet = rostar snabbare? :)
av dieselputte
Tar Peggan vid kortare turer för att slippa onödiga korta intervaller för dieselvärmaren coh onödig påverkan i DPF.

Som du säger, det där med kondens. Tycker det droppar en hel del kondens från V50n när man kört kortare sträckor och då borde väl rosten frodas? V70 D5an jag hade stod på 18000 mil när jag lämnade tillbaka den och det var inga problem med avgassystemet på den heller. Kan ju vara så att lägre avgastemperaturer ger mindre rostpåverkan jft bensinavgaser.
av getsome
Tror oljan i dieselavgaserna skyddar mer än den skadar på just avgaset , på mondeon fick jag byta system när den hade gått 24000 mil och då hade den rostat utifrån och in (ett dumt ställe där lera o skit ligger kvar ovanpå röret , resten av systmet var helt ok , fast till den kosta hela systemet 800 kr från kat & bak på ebay så man har råd att byta :) )
av dieselputte
getsome skrev:Tror oljan i dieselavgaserna skyddar mer än den skadar på just avgaset , på mondeon fick jag byta system när den hade gått 24000 mil och då hade den rostat utifrån och in (ett dumt ställe där lera o skit ligger kvar ovanpå röret , resten av systmet var helt ok , fast till den kosta hela systemet 800 kr från kat & bak på ebay så man har råd att byta :) )
Ja det kan ju vara orsaken till att de håller längre. Klegget som hamnar i EGR borde ju även leta sig ut och skydda avgassystemet också.
av Dilav
Så då fick man hem Dicen och kunde införskaffa muttrar och packning.
Skaffade muttrarna på volvo återförsäljare och det var 2 kopparmuttrar som används mellan partikelfilter och fram mot motorn.
2 andra "svartmålade" muttrar som används mot avgasröret bakåt. Sen var det varsin packning fram och back.

Kolla runt lite i vida också och hittade var man ska ställa om i bilkommunikation så plötsligt känns uppgiften som den enklaste :D
Dilav skrev:Så då fick man hem Dicen och kunde införskaffa muttrar och packning.

Vart köpte du Dicen , skall skicka efter själv och det finns ju en del olika modeller, så det vore bra att få ett tips. Har väl mest tittat på Alienexpress själv, men inte fått tummen ur...

OT: Idag åkte sommarsulorna på + den regelbundna regöringen/smörjningen av de bakre bromsoken + parkeringsbromsen. Har inte haft något problem med parkeringsbromsen sen jag började med denna rengöring varje däckbyte höst/vår.
av Dilav
dieselputte skrev:
Dilav skrev:Så då fick man hem Dicen och kunde införskaffa muttrar och packning.

Vart köpte du Dicen , skall skicka efter själv och det finns ju en del olika modeller, så det vore bra att få ett tips. Har väl mest tittat på Alienexpress själv, men inte fått tummen ur...

OT: Idag åkte sommarsulorna på + den regelbundna regöringen/smörjningen av de bakre bromsoken + parkeringsbromsen. Har inte haft något problem med parkeringsbromsen sen jag började med denna rengöring varje däckbyte höst/vår.
Beställde via ebay faktiskt. Tog väl ca 3 veckor något att få hit den men hade väl inte bråttom.
Såg till att kolla ratings och antal försäljningar säljaren varit med om. Samt hur de senaste recensioner blivit och feedbacken på det.

ptrj skrev:Vad är det för pris på packningarna och muttrarna?
Tror det är dags att riva ner snart.
Muttrarna låg på ca 15 kr st hos volvo medan packningen kosta 80 kr st. Fick dock 2st packningar på Mekonomen för 40 kr av märket Walker, tror jag det var :/
Dilav skrev: Beställde via ebay faktiskt. Tog väl ca 3 veckor något att få hit den men hade väl inte bråttom.
Såg till att kolla ratings och antal försäljningar säljaren varit med om. Samt hur de senaste recensioner blivit och feedbacken på det.
Hoppas du kan lägga upp en länk till den du köpte ifrån! Fick nåt hundratal förslag när jag sökte på Volvo Dice.

Vilken Windows använder du med Dicen ?
av Dilav
dieselputte skrev:
Dilav skrev: Beställde via ebay faktiskt. Tog väl ca 3 veckor något att få hit den men hade väl inte bråttom.
Hoppas du kan lägga upp en länk till den du köpte ifrån! Fick nåt hundratal förslag när jag sökte på Volvo Dice.

Vilken Windows använder du med Dicen ?
Vet inte vad som gäller angående länk, men tas den bort kan jag skicka via pm, denna köpte jag:

http://www.ebay.com/itm/161233258059?ss ... 1497.l2649

Installerad på Windows 7 PRO, måste vara pro versionen. Vet inte om den funkar på ultimate, men den funkar INTE på homeversion.

Den verkar funka bra men har inte fått kläm på allt eftersom jag inte är så bekant med den än så länge :/
Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]

Hej! Om det var till mig frågan var så[…]