Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av kvillebäck
Det skulle kanske kunna vara fler parametrar än EN som spelar in... :roll:

En kaross med kort överhäng ger en dragvikt. Sedan kan det begränsas ändå mer om inte har motorstyrka, bromsar, växellådskylning mm håller måttet. Det finns även lagar som begränsar vad som får dras bakom bilen.
Användarvisningsbild
av milktrucker
på samma bil ja

men skillnaden mellan olika bilar, vilket var det T.S efterfrågade.

Sen behöver man ju inte följa släpvagnsvikten slaviskt bara för att man begränsat vikten till en mindre motor, så länge plattformen och kopplingsanordningen klarar vikten.
En lastbilsmotor drar ca 6 ton på 1,6L motorvolym(ca 50 Nm per 1000 kg), så självklart kan du dra stora släp med små motorer. D5 skulle i sådana fall klara av 8 ton tågvikt och 1.6D/D2 ca 5 ton beräknat på volym och moment.
Jag skulle inte ha några som helst problem med att hänga på 2 ton husvagn på en V70 1.6D så länge draget är godkänt för 2000 kg eller motsvarande KNm.

Vill dock inte uppmana till brott!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
milktrucker skrev: Som exempel på vikter så är det 1800 kg på XC70, men konstruktionen(läs drivlinan) klarar tågvikter på bortåt 5000 kg precis som XC90. enda anledningen till att 90 får dra 2250 kg är dess kortare överhäng samt högre vikt som ger stabilitet.
Om nu drivlinan på XC70/V70 med D5 skulle klara 5 ton, hur kommer det sig att D2 bara drar 1300 kg. Skulle drivlinan var 400% starkare på D5 än på D2. Så mycket skiljer det inte, visst är den starkare men inte 400%.

En Nissan har ju sjukt långt överhäng, ändå drar den 3-ton.

Bild
Användarvisningsbild
av joel80
Det bör ju bara fler parametrar som spelar in. Överhänget är en, motorstyrka en annan och bromsar och växellåda. En D2a har ju bl.a mindre bromsar än de modeller med större motorer.

Det kanske spelar roll om överhänget väger mycket eller inte..? det är ju ganska lite bil (alltså jämförelsevis med t.ex en volvo) bakom bakaxeln på den Nissan. Tyngdpunkten ligger troligen längre fram.
Användarvisningsbild
av milktrucker
VolvoB20 skrev: Om nu drivlinan på XC70/V70 med D5 skulle klara 5 ton, hur kommer det sig att D2 bara drar 1300 kg. Skulle drivlinan var 400% starkare på D5 än på D2. Så mycket skiljer det inte, visst är den starkare men inte 400%.
2200 kg bil och 1300 kg släp blir 3500 kg
5000/3500=1,42, dvs 42% mer tågvikt med D5 än med motorn/släpvikten du refererat till.

400%, dvs 4 gånger mer?
vad får du alla siffror ifrån?

jag skrev 5 ton tågvikt, inte 5 ton släpvikt.

gissningsvis är det samma drivlina på D5 Man och på de 2 mindre dieslarna med manuell låda, M66-lådan med tillhörande drivaxel. Undantaget 1.6D med 5-växlad manuell, ford MX75. Alltså bara tuta o köra.

ang. överhäng, glutta på mitsu L200 som har sjukt mycket överhäng och ändå drar 2700. Men likt nissan så är L200 också tyngre än personbilar. Där motverkar bilens egna vikt släpvagnens påverkan på köregenskaperna.
av rid54
Det blir ju konstigt om man inte tar med "fordonsgeometrin" i bedömningen. Ett dragbil med stort överhäng kombinerat med en tvåhjulig (alt boggie) -kärra kommer ju alltid att ha sämre vägegenskaper än en dragbil med litet överhäng. Det är rimligt att ha med avstånd från kraftens angreppspunkt (kulan) till bakaxeln som en parameter när det gäller att bestämma släpvikten. Att ha med motorstyrka etc känns lite off, för det är ägarens business att inte elda upp drivlinan. Bromsarnas kapacitet är däremot intressanta, eftersom även ett bromsat släp ger påverkan på ekipaget i sin helhet.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
milktrucker skrev:
VolvoB20 skrev: Om nu drivlinan på XC70/V70 med D5 skulle klara 5 ton, hur kommer det sig att D2 bara drar 1300 kg. Skulle drivlinan var 400% starkare på D5 än på D2. Så mycket skiljer det inte, visst är den starkare men inte 400%.
2200 kg bil och 1300 kg släp blir 3500 kg
5000/3500=1,42, dvs 42% mer tågvikt med D5 än med motorn/släpvikten du refererat till.

400%, dvs 4 gånger mer?
vad får du alla siffror ifrån?

jag skrev 5 ton tågvikt, inte 5 ton släpvikt.

gissningsvis är det samma drivlina på D5 Man och på de 2 mindre dieslarna med manuell låda, M66-lådan med tillhörande drivaxel. Undantaget 1.6D med 5-växlad manuell, ford MX75. Alltså bara tuta o köra.

ang. överhäng, glutta på mitsu L200 som har sjukt mycket överhäng och ändå drar 2700. Men likt nissan så är L200 också tyngre än personbilar. Där motverkar bilens egna vikt släpvagnens påverkan på köregenskaperna.
Ops, sorry, my misstake, läste fel när du skrev tåg istället för dragvikt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
rid54 skrev: Att ha med motorstyrka etc känns lite off, för det är ägarens business att inte elda upp drivlinan.
Verkar som det också certifieras....
apersson850 skrev:Start-i-backe-med-vagn övningen som ingår i helbilsgodkännandet blir kanske för mycket för kopplingen med 440 Nm, men det är ju inte säkert att de provar det en gång till med Polestar. Vet inte hur certifieringen av sådana extraprogrammeringar görs.
av Petzzon
milktrucker skrev:har jag skrivit i förra inlägget, läs igen!

Bild
Kort överhäng bak = tunga släp. 2400 kg

Bild
Lite längre överhäng än tiguan och därför lite lite lättare släp. 2250 kg

Bild
ännu längre överhäng, ännu lättare släp. 2000 kg

Bild
Mycket långt överhäng, lättast släp. 1800 kg
Nu stämmer detta inte helt ändå.... inte ens om du bara tittar på Volvo
XC70II drar ju 2100kg och inte 2000kg.

XC60 AWD som har kortare överhäng får bara dra 2000kg
(lustigt nog bara 1800kg med manuell låda, men samma drivlina i XC70 gör inte någon skillnad oavsett växellådsval.)

Tittar du sen på liknande bilar av andra fabrikat så framgår det ganska klart att Volvo är bland dom fegare.
BMW X3, Merca GLK, drar upp till 2400kg är Xc60 en sämre dragbil?

BMW X5, Merca ML, Audi Q7, VW Touareg drar upp till 3500kg, är XC90 så mycket sämre?

Finns en bil till som jag förvånas över, Mondeo!! 2200kg!!

Men bland dom knepigare är ju ändå som trådskaparen också nämner, Tiguan!, tittar just nu på ny husvagn och Tiguan skulle vara det billigaste jag skulle kunna dra den med, men jag får känsla av att 10,5m vagn på 2500kg kommer dansa runt med Tiguanen istället. Blir det ny vagn kommer det troligen bli X5 eller ML för vår del
Användarvisningsbild
av milktrucker
det är överhänget kontra bilens vikt för att motverka instabilitet.
Det finns heller inget mått eller regler för detta, utan det är rent generellt.

I mitt fall är datamängden inget bekymme[…]

Bränsletryck B230fb.

Det brukar vara c:a 2,5 kg på tomgång […]

Xc60 My26 T6 230v laddare

Har också en fundering kring motor/kup&eacut[…]

Jag har fortfarande 3.4.4 som jag fick den 16 juli[…]