Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej där!

Har en s80 00 2.4 som tidigare haft problem med klonkande ljud från höger fram. Efter ett tag försvann ljudet, och var borta runt ett halvår, innan det nu kom tillbaka i vintras tillsammans med "smällande" så fort man kör över farthinder eller om det är brunnslock/ojämnhet i vägen. Har tidigare haft bilen inne på verkstad för det klonkande ljudet, men dem hittade ju självklart inget.

Kollade häromdagen länkarm, Stabilisatorstag och ifall det var något som glappade eller inte riktigt gick jämt. Staget satt bra och verkar vara okej, men upptäckte att den främre bussningen i h. länkarmen glappar väldigt många mm, och väldigt mycket mer än vad vänstra sidan gör. Testade rycka hjulet åt sidorna när den bilen var upphissad, och inget lätt v fram, men h fram så hörde man missljud.

Det klonkande ljudet verkar komma då och då, och ibland kanske det inte hörs på månader, medan smällandet hörs redan så fort bilen rycker till lite vid start, svängande eller vid första farthindret ut ur bostadsområdet. Kan det ha med bussningen och göra då? Tyckte mig inte se något glapp eller så i den bakre på länkarmen, och är det i så fall lönt att bara byta ena bussningen, eller är det lika bra och byta hela länkarmen då?

Tack på förhand!
dissonans skrev:http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 19&t=99853

Det går att byta bara bussningarna i länkarmarna, men på alla utom en av de verkstäder som jag kontaktade så blev det dyrare att göra så, arbetskostnaden är så dyr i förhållande till en ny länkarm.
Tack för länken!
Man behöver väl en press om man ska byta bussning? Och sådan har jag ej tillgång till, så blir ju verkstad oavsett om den skulle bytas. Men kan det vara problem med att bussningen rör sig ganska mycket, eller ska jag fortsätta felsöka?
Jonas_latt skrev:Fjäderbens lagret?
Har du något tips hur man kan ta reda på om det skulle vara felet? Har tidigare misstänkt något med fjäderbenet eller däromkring, men som sagt, de hittade inget konstigt på verkstaden, eller i besiktningen. Blir väl i så fall att montera ner allt för att se vad som är slitet?
Hej!

Vill lämna samma tips som tidigare tipslämnare.
Fjäderbenslagringen:
http://www.skruvat.se/Fjaderbenslager-P12164.aspx
Ett fel som är svårt att se innan demontering.
Min bil ”12 000 mil” hade ett gnekande ljud vid vägbulor. Stålbussningen var på väg att lossna från gummivulkningen.
Kan lika väl var något annat.

Lennart
Som sagt. Om Fjäderbens lagret är dåligt. Så låter det när man åker på grusvägar, vägbullor, brunslock.
Jag har också märkt att ofta låter det mer i börjar när bilen har stått.

Detta är inget som tex bilprovningen märker. Så kan va därför din verkstad inte hitta det.
Om de har kollat och inte hittat något fel så borde det nästan va fjäderbens lagret.
Tack för tipsen. Den var inte så farligt dyr, så ska testa byta den med några vänner kommande vecka/nästa vecka.
Undrar fortfarande, är det inte problem att främre bussningen i länkarmen glappar ganska mycket? Kan inte det orsaka ljudet och dylikt?
dissonans skrev:Jo. Byt länkarm och fjäderbenslagringen samtidigt. Är de inte redan bytta på din bil så behöver båda bytas, det är att betraktas som (väldigt dyra) slitagedelar på våra S60/V70N/S80-bilar..
Bör jag byta både höger och vänster samtidigt då?
Jag hade bytt på båda sidor då de är ungefär lika slitna ändå. På min S60 bytte jag bara den sidan som väsnades men det gick inte lång tid innan det började väsnas från andra sidan också så på S80n jag har nu kommer jag att byta bägge sidor på en gång.

/John

@EbbevonVolvo , Verkar vara en framtida popul&au[…]

Bilen offline

Min har tappat anslutning mitt på dagen p&ar[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

Så är det. Filtret skall bytas efter 12[…]

@Nobby , Brukar finnas diverse skruvar i karossen[…]