Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

jonas41 skrev:Köper du just nu kostar den bara 139 usd och programvaran är 2012. För mig funkar den "nya" som jag fått kanon. Jag kunde ändra språket till svenska i installationen. Upptäckte att bilen måste ställas på eur/ bil om man ska kunna diagnosera med dicen. Men det kanske bara gällde den bilen som jag läste av.
Hej
Du skriver att du var tvungen att ställa bilen på eur/bil, är det valet vilken marknad det gäller?,när jag ska läsa min bil så står det offline upptill i fönstret,jag fick också upp en ruta att kommunikationsverktyget och vida hade kommunikationssvårigheter,är ni uppkopplade till internet då ni använder programmet?,ngn här här som vet vad som kan vara på tok?

mvh
Peter
av rodi
Jag köpte min vida dice 2012a på ebay och installerade den på win 7 pro 32.
Jag är nybörjare :) men så här gör jag när jag läser min bil:

1- startar vida all- in- one.
2- kopplar dicen till bilen och datan, nyckeln till läge II.
3- på kommunikationsverktyg rutan så väljer jag Dice-0000... sedan trcker jag Läs ut bilen och då kommer bilens uppgifter VIN chassi..... automatisk. Sedan trycker på Diagonastik därefter Felsök.
rodi skrev:Jag köpte min vida dice 2012a på ebay och installerade den på win 7 pro 32.
Jag är nybörjare :) men så här gör jag när jag läser min bil:

1- startar vida all- in- one.
2- kopplar dicen till bilen och datan, nyckeln till läge II.
3- på kommunikationsverktyg rutan så väljer jag Dice-0000... sedan trcker jag Läs ut bilen och då kommer bilens uppgifter VIN chassi..... automatisk. Sedan trycker på Diagonastik därefter Felsök.
Hej
Heter din dice-0000?,nu vet inte jag hur det funkar men i min ruta så står det ju dice-..... (några andra siffror),men det kanske är olika för varje maskin,om inte så ska jag nog prova att installera om min!!
av rodi
Heter din dice-0000?,nu vet inte jag hur det funkar men i min ruta så står det ju dice-..... (några andra siffror),men det kanske är olika för varje maskin,om inte så ska jag nog prova att installera om min!!

Jag har två stycken en med Dice-271.. ( funkade från början men nu får jag fel medelande när jag väljer den)
Dice-0000 bara den funkar.
jag vet inte vad detta beror på, förut kunde jag se bilens batteri spänningn men inte nu längre.
av jonas41
Så länge du inte försökt uppdatera programvaran på Dicen så ska den funka. Men har du gjort det så är det bara skicka tillbaka den för återställning. ALLTSÅ, UPPDATERA ALDRIG FIRMWARE.

Testa att avinstallera Dice programvaran från datorn och ominstallera den. Starta om datorn igen. Du ska inte ominstallera Vida utan bara Dice programvaran.
av jonas41
Alltså. Du kan ju läsa bilen i två steg.

Först för att få fram rätt bilprofil. Vin nummer osv. Under den läsningen kommer det fram några popup fönster. Stäng dem bara.

Sen vill du göra en diagnosering av bilens ev felkoder. För att aktivera den fliken är jag tvungen att ställa om min bilprofil till Eur/bil. Samma sak med popup fönster händer här. Men det är bara att stänga ner dem. Good luck!
av Appen
Hejsan alla, är det någon som fått igång blåtanden på Vilvo Dice? ALlt funkar bra förutom blåtanden. Skulle vart kul om man fick det att funka med, så tips & triks hur man gör vore bra.

Tack på förhand
Appen
av Appen
eldorado skrev:Blåtanden på kinaDICE sitter där för syns skull, mao den funkar inte.
Mvh

Jaha, ärdet så, då kan man ju lägga ner dom försöken att få igång det då.

Mvh
APpen
Får oxå upp ts felmeddelnade.

Det var inte möjligt att läsa ut information från bilen

Möjliga orsaker är: Tändläge av, Bil äldre än 1999, Problem med CT el. kablage mot bil, Problem med kommunikation mellan CT och PC, Fel i fordonets CAN, Icke programmerad el. fel på styrenhet

Har provat 2 olika bilar, Vida 2012A och 13A. Ny usb kabel. Kör jag testa enhet så visar den ok.

Några idéer?

vad heter senaste FW? Jag har 5.6.2
Bränsletryck B230fb.

Hejsan. Mitt bränsletryck ligger på 2,2[…]

Xc60 My26 T6 230v laddare

Har också en fundering kring motor/kup&eacut[…]

Jag har fortfarande 3.4.4 som jag fick den 16 juli[…]

XC90 gen 1-fälgar på V60

Hej! Blev erbjuden en uppsättning 19”[…]