Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#850013
Tjena, min XC70 har börjat låta mycket märkligt:


I videon kör jag på en rak väg på tvåans växel. Som ni ser på videon så låter det bara när man kör under 50km/h, och ljudet verkar inte påverkas av växelval eller motorvarv. Det har börjat låta mer och mer och igår tändes ABS- och motorlampa. Felkoden för motorlampan var P1550, vilket motsvarar Volvokod ECM-510F vilket betyder "Vehicle speed signal". Det låter väl troligt eftersom (om jag hajjat det hela rätt) så fås hastighetsangivelsen för bilen från ABS-ECU:n som i sin tur beräknar den mha ABS-givarna på framhjulen.

Alltså torde det betyda att jag har något problem med antingen någon av ABS-givarna eller kuggkransarna alternativt på ABS-ECU:n. Får väl ta mig till en verkstad som kan läsa ut Volvo-koderna, eller finns det någon vänlig själ med en DICE i närheten av Lund?

Provade att nolla felkoden och när jag kört en testrunda (>50km/h för att trigga ABS-test), så slockande ABS-lampan igen, så nu har jag inga lampor som lyser, men skrapar gör det likförbaskat!

Eller kan det vara något helt annat?
#850173
Söker man löst i VIDA efter felkoden så får man detta
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
P1550=ECM-510F

Om CAN-kommunikationen mellan ABS/BCM och motorstyrenheten (ECM) uteblir eller störs sätts felkod ECM-510F (signal saknas).Om ett fel på hastighetssignalen detekteras i ABS/BCM så skickas ett felmeddelande till motorstyrenheten och felkod ECM-510F (för låg/hög signal) sätts i motorstyrenheten (ECM). Felkod för hastighetsgivarens signal lagras i ABS/BCM.


Ersättningsvärde
Hastighetssignal från ABS/BCM sätts till 0 km/h

Felorsak

För hög/låg signal:
-felaktig hastighetssignal till ABS/BCM. Felkod sätts i ABS/BCM.
Signal saknas:
-kontaktresistans i CAN-anslutningarna
-avbrott på en eller båda CAN-ledningarna
-en eller båda signalledningarna kortslutna till jord, spänning eller varandra
-defekt ABS/BCM
-defekt ECM

Felsymptom
-Miljölampa tänd.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Börja med att felsöka ABS givarna, eftersom inget är fart relaterat så är det nåt med ABS styrenheten på denna, hade en bekant som hade fel på sin där styrenheten försökte aktivera bromsaran men det bromsade aldrig. Sen slutar det när man kommer upp i fart (på hans)

Du kan ohm mäta givarna enligt bilden.
1040–1160 Ω enligt handböcker
Får du helt galna siffror är det något fel på givare eller kabel till den. Behöver inte snurra skivan...

Nu har du jobb till helgen :-)-)
Bilagor
Mätning ABS givare.jpg
Mätning ABS givare.jpg (238.47 KiB) Visad 1909 gånger
#850213
Wow, tack! :D
ThunderAce skrev:Du kan ohm mäta givarna enligt bilden.
En fråga bara, jag läste på något annat forum att det var bara på dom äldre V70 (innan 01) som ABS-givarna är resistiva och går att mäta upp på detta sätt, och att dom givare som jag har fungerar på något annat vis: http://debatt.passagen.se/show.fcgi?cat ... 0002172593

Men det stämmer kanske inte? Well, får hem och testa med multimetern och se vad jag får för värden, återkommer!
#850218
Du kanske kan ha rätt, gjorde detta själv på en V70 om det nu var en -99 eller-00 kommer inte ihåg, så det är mycket möjligt att de har gjort en ful uppdatering så att det inte går att göra enkelt hemma på uppfarten, men de nyare jag har och resten av bekantskapen så kopplar jag faktist upp DiCE. Synd att du inte bor närmare bara, 5 minuters jobb så hade du fått reda på det mesta.
#1011948
mrstef skrev:Ahh, felet fixat! :D

Det var ABS-krans höger fram som brustit. Skrev en liten guide med bilder här: http://projekt.steffe.net/?p=10

Tack för all hjälp!
Fin guide! Känns som något man kan ge sig på själv då jag behöver byta kransen på båda sidorna på min S60.
Tycker beskrivningen är väldigt lik, om inte identisk, samma arbete på en första generation S/V70, eller har jag fel?
Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Hur var dom andra värdena? Vet du det kan det[…]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]

Hej Har mycket dåliga torkarblad till str&a[…]