PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Amazon
Köpte fyra flaskor Red Line MTL, 70W-80 till min Saab 9-5 Aero men jag använde bara två av dem. Tänkte sköljt lådan och sedan bytt igen men hann sälja bilen innan. Vad tror ni om att använda samma olja i M4 lådan som sitter i min Amazon 58? Den är GL-4 klassad så det borde inte vara några problem tycker man. Men det vore kul om någon annan hade erfarenhet av Redlines oljor.

http://shop.maptun.se/olja-vatskor/vaxe ... a-mtl.html
av Amarace
Är den GL4 klassad så är ju det troligen problemet ;)
Vet inte om just M4 lådan, men M40 så är ju klassningen GL1, alltså utan tillsatser, så använder du en olja med högre klassning än GL1 kan du få problem med lagringar/synkringar som inte tål tillsatserna. Tllsatserna kan vara aggressiv mot vitmetaller.
Därmed inte sagt att det verkligen blir så, men jag skulle då inte chansa.
av Amarace
GL5 är ännu "värre", men det är bara GL1 som är utan såna tillsatser, därav att jag inte skulle chansa.
av rid54
"Förr i världen" skiljde man på "växellådsoljor" och "hypoidoljor", där de senare var avsedda för hypoidväxlar (som i bakväxlar/differentialer). Tillsatserna som krävdes för de höga kraven i hypoidväxlarna ansågs inte bra för en "normal" växellåda, just med hänvisning till lagermetaller (gulmetall, kanske vitmetall), så i växellådor hade man inte sådan olja.

Nuförtiden är nog uppfattningen att GL4-5 faktiskt har utvecklats och troligen inte är skadliga för normala växellådor under normala förhållanden, men det har ju heller inte framkommit att man BORDE ha en häftigare olja i en gammal låda. På vissa växellådor är synkroniseringsfunktionen (särskilt vid kallt väder) beroende av oljetypen, dvs med viss olja kan det bli väldigt segt att få i växlarna.

Kolla in denna tråd: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 22&t=84871
av Volvosson
Visst, GL 1 är ju odiskutabelt helt rätt.

Men på en vanlig låda utan överväxel, typ M4, M40, och M400 ska det inte vara
några problem med GL 4. Den har lite tillsatser men i ytterst liten mängd.

Hypoidolja typ GL 5 ska du däremot absolut inte ha i dessa gamla lådor.
av Amazon
GL-4 fanns väl inte på den tiden instruktionsboken skrevs? GL-5 klassad hypoidolja vet jag att man inte ska ha i växellådan, men däremot i bakaxeln.
av rid54
Kolla in tråden jag länkade till. Det finns ett avsnitt om transmissionsoljor. I korthet: Mycket tillsatser ger bra smörjning, men möjlig risk för problem med gulmetaller. Att en olja är tillkommen efter maskinens tillverkning är ju inte i sig självt ett skäl att inte använda den.

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]

Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]

Laga rost Göteborg?

Akram Bil vid gamla Siba lagade min sådan […]

Laddbox

Vi körde på en PhaseBox med spiralkabel[…]