Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Jag har en Volvo V70 med gasdrift som beter sig konstigt. Det började förra veckan då den helt plötsligt sa att jag skulle växla upp eller sänka farten och en orange symbol ( avgasreningssystemet enligt boken) dök upp efter det gick bilen inte så bra. Den svarade nästan inte alls på gasen och gick väldigt ojämnt. Jag ringde bärgaren som tog den till verkstaden, där sa de att det var en tändspole som var trasig och bytte den. Problemet nu är att bilen fortfarande säger samma felmeddelande och nu när jag pratade med verkstan sa han att han tror det är fel på gasreglatorn, men den hackar fast man kör på bensin också. Ska jag lita på att felet är gasreglatorn och kosta på mig ett byte på 12500 eller kan det vara ett annat fel?

Ni får ursäkta min okunnighet. Kan inte så mycket om bilar. :shock:
Senast redigerad av 1 Fleece, redigerad totalt 0 gånger.
av Fleece
Det tror jag inte de gjorde eftersom han sa att tror det är fel på gasregulatorn.
av svda
Att lägga ut 12500 kr på så lösa boliner känns inte rätt. Låt någon med rätt utrustning läs ut felkoderna och sedan uttala sig. Lägg sedan in felkoderna här så får du en second opinion.
Att fixa regulatorn måste inte kosta 12500 kr. Sök i forumet.
Om du kan ändra rubriken till något som är mindre intetsägande vore det bra.
Så här är läget nu. Jag haft lite tur och hitta en kille i bekantskapskretsen som kan detta med volvobilar. Hangar varit hör och kikat och kört bilen och trots att han inte har tillgång till felkoderna så säger han att det inte är troligt att det är fel på gasreglatorn. Jag ringde tillbaks till verkstaden och sa att jag inte tror det är set felet och han svarar då att det är klart dom inte hade bytt något så dyrt utan att felsöka bilen. Vilket jag trodde han gjort eftersom han sa till mig att han trodde det var de felet. Nu vet jag varken ut eller in. Har ingen tillit till denna verkstad och när han bytte tändspole var det verkligen den som var trasig. Hur ska jag göra nu?
Du har ett inbyggt diagnostiksystem i bilen, varför vill du inte utnyttja detta. Det finns ju där av ett skäl.
Det är säkert mycket bättre än att du får 100 olika gissningar från olika håll och byter del för del till problemet är hittat.
Nu har verkstaden läst av felkoder igen och utan att fråga mig bytt två tändspolar till. Bilen går lika dåligt fortfarande och igår började "gris" lampan lysa igen. Jag gick då in på Volvo och fråga dem vad jag skulle göra. Fick toppen bra service där och de gjorde en kostnadsfri felsökning lite snabbt och fick då fram att en av de tändspolarna den andra verkstaden bytt visade felaktiga värden. Volvoverkstaden trodde dock inte att det är tändspolar problem och inte heller gasreglatorn.
Imorgon ringer jag konsumentrådgivaren, är nu rätt trött på den här historien. :evil: vill ju bara ha en fungerande bil.
Jag vet inte vilken den första verkstaden var du anlitade, men Volvo-verkstaden verkar ju ha skött sig bra. Mitt råd till dig är att betala Volvo-verkstaden för att göra en ordentlig felsökning. Det borde inte bli särskilt dyrt. De har rätt när de säger att felet med största sannolikhet inte har att göra med din gasregulator.

Jag skulle dessutom gå in till den första verkstaden och berätta att du är besviken på deras arbete eftersom det inte avhjälp något fel och eftersom du inte blev tillfrågad innan de bytte två tändspolar. Det vore väl rimligt att du får tillbaka en del av det belopp du redan betalat.

@EbbevonVolvo , Verkar vara en framtida popul&aum[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

Så är det. Filtret skall bytas efter 12[…]

@Nobby , Brukar finnas diverse skruvar i karossen[…]

Tröskelbelysning XC60

Jag har fixat på min. Du sätter ett 100[…]