Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Då bör han lägga ner verksamheten. Så många AWD-bilar som säljs nu, kommer han rätt snart bli framringd till en en sådan som fått stopp.
SvenB skrev:Då bör han lägga ner verksamheten. Så många AWD-bilar som säljs nu, kommer han rätt snart bli framringd till en en sådan som fått stopp.
Vilken verksamhet??? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Verksamheten att ha bärgningsfirma (om han har det?). :D
SvenB skrev:Verksamheten att ha bärgningsfirma (om han har det?). :D
Nej nej. Han driver ingen firma alls. :)

Jag har för mig att när det är viskokoppling så är det en viss sträcka och en viss hastighet man inte får överstiga.
av rid54
Är det en visco-koppling på denna bil? Beroende på om kopplingen är "styrd" på något sätt eller inte kan det ju vara helt olämpligt att bärga den med ett hjulpar i backen. Det har funnits varianter som bara jobbar med varvtalsskillnad mellan fram- och bakaxel och är det en sådan lär det gå sönder något. Om den dessutom kräver nån inkopplingsimpuls kanske det är lugnt. Ta bort kardanaxeln kanske är en bra idé om det inte går att få alla hjul upp från vägen.
rid54 skrev:Är det en visco-koppling på denna bil? Beroende på om kopplingen är "styrd" på något sätt eller inte kan det ju vara helt olämpligt att bärga den med ett hjulpar i backen. Det har funnits varianter som bara jobbar med varvtalsskillnad mellan fram- och bakaxel och är det en sådan lär det gå sönder något. Om den dessutom kräver nån inkopplingsimpuls kanske det är lugnt. Ta bort kardanaxeln kanske är en bra idé om det inte går att få alla hjul upp från vägen.
Det går inte att få upp alla hjul på vägen. Jag har inte möjlighet att plocka bort kardanaxeln.
Ingen som har någon instruktionsbok för V70XC AWD automat 1998?
Volvo742 skrev: Nej nej. Han driver ingen firma alls. :)
Då finns det ingen försäkring heller om något händer med din viscokoppling.
Är det inte bättre att hyra ett biltransportsläp på OK/Q8? Där står ju hela bilen uppe med alla 4 hjulen. .
Du ska ABSOLUT INTE bärga med ett par hjul i marken och ett par på flaket eller liknande, kommer garanterat att gå sönder, då de är en mekaniskt fyrhjulsdrift. Oljan i viscon kommer att överhettas och till slut är de nåt som rasar, troligtvis vinkelväxel eller viscon.

Antingen upp med bilen på flak eller bärga med dolly, alla hjulen ska va i luften isf.

Före 2021 när det nya infotainmentsystem[…]

"Limp home mode" ?

/quote] ADM finns, det fylldes på för c[…]

Hej! Har en Volvo V60 -15 som har gått 18 […]

Volvo xc60 2012-

Hej Detta är min första gång h&aum[…]