Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andlin103
Tjenare! har en volvo 850 t5 som jag nu ''troligen'' behöver byta toppackning på! har under en tid upptäckt att det går åt mycket kylarvatten + olja. samt att det luktar riktigt äckligt om den när man kör.. samt att jag idag upptäckte att det rök blått ur avgasrören.. vad kan detta vara? kan det ge den symptomen när topp packningen är gången? Turbon är ny bytt (16t) enligt förra ägaren! någon som vet vad det är..

/Orolig ägare! :???:
av rid54
Blårök = ofta olja i cylindrarna. Slitna kolvringar eller olja från insugssidan (turbo? ventilspindeltätningar? vevhusventilation?). Ett kompressionsprov, kanske?

Vattenåtgång = läcka utåt eller "inåt". Kolla noga efter kylvätskeläckage (även inne i bilen...). Undersök om det bildas onormalt tryck i kylsystemet och om det luktar "avgaser" om kylvätskan (kolla i expansionskärlet).
av hagge73
Hej jag har fått symtomet med blårök när jag bytt turbo och det hade blivit olja kvar i luftinsugsrören??? vet inte vad det heter.
Det hjälpte att rengöra alla rördelar till luftinsuget. om inte det hjälper är det troligtvis ventiltätningarna eller vevhuslagren
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Inte så ovanligt att turbobilar blåryker lite då och då. Små mängder olja samlas i tryckrören och ICn, som till slut letar sig in i förbränningskamarna. Hur ofta det uppstår beror helt på hur sliten turbo man har samt körsätt.
Min brukar spotta ur sig ett par moln någon gång varannan månad typ, när jag gasar på lite extra.. Men då är min turbo inte i något exemplariskt skick direkt, och jag kör mest korta sträckor.

Blårycker den därimot istortsett vid varje start, eller t om hela tiden, så är det ju något som inte står rätt till. Ventiltätningarna är ju inte direkt ovanligt att dom börjar läcka lite med åren/milen. Ju äldre bilen blir (i både år och mil) ju mer läcker dom.
En annan vanlig orsak är igentäppt vevhusventilation. Kolvringarna blir också slitna med åren... Ja, det kan vara det mesta :P
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw