Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av taxi
..."bankar" ibland vid sväng och styrningen kändes lite trög så jag bytte lagret (säten byttes för ett drygt år sedan).
Nu känns allt som det ska, men det knarrar istället vid stora rattutslag, kan det vara fjädersätet som börjar ge sig? Hörs tydligt från lagringen/sätet, precis som om sätesgummit ligger an mot lagret, typ.
Men men, får ta och utöva lite hobby igen då..
Mvh Danne
Senast redigerad av 1 taxi, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av taxi
Jag tog aldrig av fjädern från dämparen, och nu har jag upptäckt att det är tyst efter att bilen har stått i garaget.
Tror att jag köper ett fjädersäte och kollar igen, är det inte sätet så kan jag ju lämna tillbaka det.
Tack för hjälpen!
av virtq
Jag sprutade in litiumfett när jag hade det problemet och då blev det tyst. Sprutade in det i springan mellan lagret och sätet. Men numera har jag IPD fjädersäten och BOGE lager. Deras säten är förstärkta så de ska hålla bättre, kör iofs med Bilstein dämpare så det blir såklart mer påfrestningar.
Användarvisningsbild
av taxi
Hade säkert funkat för mig också, det var nämligen lagret och sätet som klämdes ihop som orsakade mitt oljud. Hittade ett tydligt spår ovanpå sätet, trots att både lager och säte ser felfria ut?
Satte dit ett SKF-lager och säte så nu är problemet löst.

Vissa bilar 2022 har sensus. Hade en Xc90 2022.5 m[…]

Efter ha fått ecm och cem synkroniserade s&a[…]

Volvo xc60 2012-

Större chans att få svar om du frå[…]

Det enda relativt säkra motorvalet är 5-[…]