Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nexus
Lådan på T6 orna är ju underdim för motoreffekten. Han vill ju ha en bil med drag i så då är ju kanske inte valet det bästa....
ja man får mycket bil för pengarna med samtidigt ska man veta om att lådan är den svaga länken!!
http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_S ... ?ca=12&w=3

Bara kolla blocket och lätt konstatera var och varannan bil har låda bytt
av monza
Nexus skrev:9/5 Aero drar garanterat mindre soppa än T6:a.

Det kommer skilja en till flera dl till Aeros fördel. *Aero-automat är iofs inte nån sparbössa*
mygglarv skrev:Varför inte titta på en S80 2,4t? går billigt och lika bra drag som i en Aero

:D Jösses! Jaja, det kan Volvo-fanboys stå vid korvmojjen och övertyga varandra. Aeron drar en trött Volvo S80/V70/S60 2,4T precis som Aeron vill, när den vill.

Jag var sugen på en T6 men dels bensinförbrukningen och även växellådsproblemen avskräckte mig. Men är inte växellådorna på T6 uppgraderade, vid auktoriserat byte?

Mvh
av DaXX
Jag har haft min T6:a i snart 8 år. Har absolut inga planer att byta bort den. Går som en dröm trots att den är 13 år gammal. Har inte alltid varit snäll mot den utan "petat" till
på gasen från stillastående trots att jag varit medveten om lådans kvalitet. Hade den på service för två veckor sedan och bad killen ta en titt på oljan i lådan. Som nytt sade han
och jag behöver inte ens fundera på spolning. Växlar mjukt och fint och har bara blivit bättre under årens lopp efter uppdateringar av mjukvaran.

Min bil har rullat 23.200mil

De saker jag har bytt eller ska åtgärda under årets lopp är:

Framvagnsdetaljer (2008) som fortfarande håller måttet.
Tändspolar. Tre av dem började krångla under ett och samma år så jag bytte samtliga.
Bromsoken fram. De var helt slut och förkolnade. Den ena där bak ligger på emellanåt så det blir byte där med snart.
Båda dämparna bak hade läckt, men detta upptäcktes först när jag kostat på mig en väghållningssats.
Kylare bytt 2008 eller 2009? Klassisk läcka längst ner på höger sida. Den gamle kylaren var tillverkad 2006 och således bytt tidigare.
Kupéfläkten.
Larmsirenen.
Övre motorfäste 3 gånger!! 1 original och 2 av tveksam kvalitet. Sitter Powerflex nu istället.
Hål i kondensor så ingen AC just nu.
Original avgassystem sitter på och jag gissar på byte där med snart.

Sen har jag fått beröm för att min bil är ren och fin under motorkåpan. T6:or har en tendens till att vara lite söliga undertill och det är inget
gott tecken. Kolla även efter rost/bubblor runt skärmkanterna och trösklar.

Tror jag fick med allt och det låter som många (och dyra) saker men jag har trots allt haft den länge. Helt klart mycket bil för pengarna :)
av henka1
Kan inte riktigt förstå rädslan för framvagnsdelar.
Jag bytte länkarmar på min lokala verkstad som beställde från tyskland med 3 års garanti. Kostade 900 kr per sida.
Motorfäste övre. Bytte till ett förstärkt för 300 kr. Det är småpengar.

Man läser så mkt negativt och jag hade själv inte en tanke på T6 innan jag provkörde bilen.
Det är gamla bilar nu och sitta och dividera om barnsjukdomar som vissa gör på en bil värd 20 000 kr är bara tramsigt. :)

Jag har ägt min i två år och ser ingen anledning till att sälja den.
Tycker att en S80 passar bäst med en sexa under huven.

Gör som jag. Lyssna inte på alla experter på nätet utan ut och bilda dig en egen uppfattning.
Och som jag skrev innan. OM det värsta inträffar - lådras. Du tappar kanske en 10-15 000 kr om du säljer den för 5000 kr.

regeeN skrev:Okej. Förutom rasrisk, hur ser det ut med framvagnsdetaljer som många tjatar om går åt snabbt på de tidiga T6:orna? Har du någon uppfattning om det är någon betydande skillnad där mot för någon annan Volvo av årsmodeller motsvarande problem-T6:orna eller har det också mycket mer körstil att göra? Har hört 850 med T5:or och R-modeller led av samma problem med framvagnsdetaljer.

Edit: Jag vet att det är en fråga som ställts många gånger i många trådar på många olika forum. Men jag frågar gärna i den här tråden eftersom du och henka1 verkar vara av annan uppfattning än i princip alla andra som unisont menar det är ett dåligt köp på alla sätt.

edit igen: Du, eller någon annan för den delen, råkar inte veta om det är någon betydande skillnad att köpa en My99 mot för t.ex en -01 eller -02:a? Om vi säger båda har körts likadant och är i likadana skick, är det ett värt prisskillnaden årsmodeller emellan för driftsäkerhet, eller lider även "nyare" T6:or av samma problem?
av Schmoyoho
henka1 skrev:Kan inte riktigt förstå rädslan för framvagnsdelar.
Jag är väl mer rädd för stora oförutsedda utgifter med en bil. Något man förstås inte kan komma ifrån, men som man kanske kan minimera risken för åtminstone. Till exempel en bekant med första årsmodellen av V70N där allt från AC till växellåda byttes, trots att den var en pendlarbil som inte gick mer än 1000-1500 mil/år och som var välvårdad, fullservad och inte buskörd på något vis. Även andra med bilar bland de första årsmodellerna av en modellgeneration som haft mycket större reparationskostnader och strul än andra. Rent allmänt tycker jag det åtminstone känns som att risken för att något oförutsett ska hända är mycket mindre när bilen är mer beprövad mot för de första årsmodellerna.
Användarvisningsbild
av greeeken
Jo men dom flesta bilmärken har detta problem med tidiga årsmodeller. Så är det helt enkelt.
Tycker TS ska ta o leta efter en bil testa den o är han nöjd så köp.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Nexus skrev:9/5 Aero drar garanterat mindre soppa än T6:a. Varför inte vässa 9/5 an då? chipp och lite så har du ju närmare 300 pållar och går ändå billigt om du kör lugnt.
Tag skulle inte ta i en S80T6 utan handskar :shock:
Du kan inte chippa em aero tiill 300Hk stabila om du inte byter turbo mm. Den är stressad som den är. Aeron drar mindre än T6an ca 2dl. Låg styvt på 0.95l/mil landsvägg och då körde jag lugnt. Det är grym komfort i T6an. Byt olja i lådan. Kolla gasspjället. Så jäkla illa är inte T6an

Fel av mig, finns ingen bränsletrycksregulato[…]

Köpråd S60

Hej, Det börjar bli dags att byta andra bil[…]

Annars finns reservdel att köpa: https://yo[…]

Elpriset

En sol som sken från klarblå himmel! S[…]