Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av roarrr
Har just köpt en V70N, 2000 modell, som fungerar ganska bra. Spjällhuset blev bytt i 2012, och aut.lådan blev spolad ur, och bytt olja vid samma
service. Nu smårycker den, vid mycket lugn körning i 60-70 kmt. vilket var påpekad vid service i 2012.
För några veckor sedan, så slutade tankmätare at fungera, samma med backljus plus diverse saker där bak. Googlade mig fram till, att
ta ur säkring 1 och 5, i centralen bak, sätta dit dom igen, och,,,där fungerade allt som normalt igen.
Då kommer tankarna, skulle man åka till Volvo, och uppdatera programvaran, då bilen är 14 år gammal ? Bilen är en 2,4T, med 200 hk. motorn.
Kanske någon här inne, har erfarenhet av en uppdatering, möjligen bota småryck vid lugn körning ??
Tackar, om någon vet något mer om uppdatering av dessa bilar.
av roarrr
Jag svarar mig själv lite i denna tråd. Läste igenom många trådar här inne igår kväll, och lärde mig efter ett tag, att magnetventilen
som styr wastegaten, kan vara en bov i sammanhanget.
Dom små ryckningarna, eller jagandet vid lugn körning, indikerar att något är på tok, så det blir nog en ny ventil.
Uppdatering av programvaran, är jag ännu inte säker på behövs, men misstänker att aut.lådan bla. skulle må gott av några nya
impulser.
Undrar också på var i fridens, man stoppar in sim kortet, det finns ingen öppning under tastaturet, som det normalt brukar finnas.
Någon stans, måste man kunna stoppa in ett sim kort, men vart ???

Laddpunkten för pluspol är en järnt[…]

Bilförsäljningen i Norden, Januari m&ari[…]

Urkopplad kabel/rör?

Har inte V50 (bensin) kolkanister och EVAP-ventil […]

Fel av mig, finns ingen bränsletrycksregulato[…]