Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PFA
SvenB skrev:
PFA skrev: Det här med blockerat låsläge är lite scary kan jag tycka:
Varför då. Om du inte vill ha det vid något tillfälle kan du ju avaktivera det tillfälligt i menyn.
Jo, Sven. Jag kan säkert ha uppfattat den här funktionen fel och har inte heller testat den i min bil, men bilens grundinställning verkar alltså vara som så att dörrarna inte går att öppna inifrån om dörrarna låsts utifrån. Jag förstår inte anledningen till att det är på det sättet. Om man inte känner till detta och av någon outgrundlig anledning går ifrån bilen när någon sitter kvar, och avsiktligt eller oavsiktligt låser bilen, så blir den som sitter kvar i bilen inlåst. Det tycker jag är scary. Dels kanske man inte känner till att det fungerar på det sättet, eller har man glömt. Jag tycker det borde vara tvärtom, om nu funktionen måste finnas överhuvudtaget, dvs att man måste aktivera funktionen varje gång man av någon anledning vill att bilen inte ska gå att öppna inifrån.

Men jag har kanske fattat fel, och antagligen inte heller förstått vitsen med det.

Bild
Användarvisningsbild
av svergie2
PFA skrev:
SvenB skrev:
PFA skrev: Det här med blockerat låsläge är lite scary kan jag tycka:
Varför då. Om du inte vill ha det vid något tillfälle kan du ju avaktivera det tillfälligt i menyn.
Jo, Sven. Jag kan säkert ha uppfattat den här funktionen fel och har inte heller testat den i min bil, men bilens grundinställning verkar alltså vara som så att dörrarna inte går att öppna inifrån om dörrarna låsts utifrån. Jag förstår inte anledningen till att det är på det sättet. Om man inte känner till detta och av någon outgrundlig anledning går ifrån bilen när någon sitter kvar, och avsiktligt eller oavsiktligt låser bilen, så blir den som sitter kvar i bilen inlåst. Det tycker jag är scary. Dels kanske man inte känner till att det fungerar på det sättet, eller har man glömt. Jag tycker det borde vara tvärtom, om nu funktionen måste finnas överhuvudtaget, dvs att man måste aktivera funktionen varje gång man av någon anledning vill att bilen inte ska gå att öppna inifrån.

Men jag har kanske fattat fel, och antagligen inte heller förstått vitsen med det.

Bild
Vitsen är ju att om någon krossar rutan kan dom inte öppna dörrarna :)
Användarvisningsbild
av Perc
BLL har ju funnits sedan åtminstone S/V70. Fungerade alldeles utmärkt på min V70 -98, tills centrallåset i bakdörrarna frös vilket det alltid gjorde då det började bli ner mot -15 eller så. Enda sättet att få upp bakdörrarna var då att vänta tills det blev varmare så elen började funka igen. :x

Det slutade frysa efter att jag riktade kupevärmare mot låskistan en god stund och dränkte allt i kopiösa mängder WD-40. Detta EFTER att jag bytte hela låskistan inkl elprylar på ena sidan utan att det blev bättre.
av PFA
Okej, hade inte en aning om att det fanns på min förra bil ens :) Naturligtvis bra om någon vill knycka bilen, men ändå tveksam till funktionen.
Användarvisningsbild
av SvenB
Det är inte så komplicerat. Ställ in "Fråga vid urstigning", så får du en fråga varje gång du slår av tändningen. Gör du inget så förblir det så att BLL aktiveras efter en stund. Om du däremot trycker "Enter" får du funktionen "Nedsatt skydd" till dess att du startar bilen nästa gång. Jag har gjort det eftersom jag lämnar min hund i bilen då och då.

Hej! Har en volvo 740 GLE som ni säkert k&au[…]

PPC3 behövs inte, inga uppdateringar. GDM f&[…]

Faux V90 - cross country

Nu när Volvo har lagt ner sina cross country[…]

Kanske var en nitisk besiktningstekniker. Han kla[…]